Danıştay Kararı 12. Daire 2006/1993 E. 2008/2448 K. 16.04.2008 T.

12. Daire         2006/1993 E.  ,  2008/2448 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2006/1993
Karar No: 2008/2448

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): …
Vekili: …
Diğer Davalı: …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: 2004 yılı Kamu Personeli Seçme Sınavı sonrasında yerleştirme başvurusuyla tercihte bulunduğu sosyal çalışmacı kadrolarından hiçbirisine yerleştirilmeyen davacı tarafından, söz konusu yerleştirme işleminde o kadro için öngörülen öğrenim koşulunu taşımayan kişilerinde değerlendirmeye alınması sonucunda aranan en az puanların dolaylı olarak yüksek seviyede kaldığı, bu nedenle yerleştirilmemesine ilişkin işlem ve bu durumun düzeltilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 18.11.204 tarihli işlemin iptali istemiyle açılan davada; kamu personeli seçme sınavında başarılı olan adayların tercih ettiği herhangi bir kadroya atanmasında tercih ettiği kadro için öngörülen şartları taşıyan adayların en yüksek puandan başlamak suretiyle atama yapılacak kadro sayısı kadar sıralanarak atanması gerektiği, Adalet Bakanlığına açıktan atama izni verilen 65 kişilik kadroya yapılan yerleştirmeden 32 kişinin atamasının öğrenim koşulunu taşımadığı gerekçesiyle yapılamadığı, dava konusu yerleştirme işleminin öğrenim koşulunu taşıyanlar arasında puan üstünlüğüne göre yapılacağının açık olduğu, bu nedenle sözkonusu 32 kişinin değerlendirmeye alınmaksızın puan üstünlüğünün belirlenmesi, bu şekilde oluşacak en az puan dikkate alınarak da davacının yerleştirmeye hak kazanıp kazanmadığının tespit edilmesi gerektiği, öğrenim koşulunu taşımayan adaylara ait başvuruların da sıralamaya dahil edilerek yerleştirme işleminin yapılmasında hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptali yolunda … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, ileri sürülen nedenlerin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesine uymadığı, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Uyuşmazlık, kamu personeli seçme sınavı sonrasında mezkezi yerleştirme konusunda görevli ve yetkili kurum olan Öğrenci Seçme ve Yeleştirme Merkezinin yerleştirme işlemlerini gerçekleştirirken adayların ilgili kadrolar için aranan koşulları taşıyıp taşımadıklarını tespit etmekle yükümlü bulunup bulunmadığına ilişkindir.
Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin 22. maddesinde, yerleştirme işlemlerinde koşullara ilişkin belge istenmeyeceği belirtilmiş olmakla birlikte, “yerleştirme” başlıklı 23. maddesinde adayların, ÖSYM tarafından (B) grubu kadrolara Kpss puanları, tercihleri, kadro sayıları ve koşulları göz önünde tutulmak suretiyle yerleştirileceği ve yerleştirmede adayların Başvurma Belgesinde ve Tercih Formunda yazıp kodladıkları beyanlarının esas alınacağı kurala bağlanmıştır.
“Hak iddia edilemeyecek durumlar” başlıklı 26. maddede yanlış, yanıltıcı veya yalan beyanda bulunanlar ile Başvuru Belgesinde ve Tercih Formunda kodlanmayan, yanlış kodlanan veya tutarsızlık bulunan bilgiler yüzünden yerleştirmesi yapılamayan veya daha alt tercihlerine yerleştirilen adayların, bu durumdan dolayı bir hak iddia edemeyeceği belirtilmiştir.
ÖSYM tarafından, Adalet Bakanlığının 65 adet sosyal çalışmacı kadrosuna yapılan yerleştirmeye ilişkin listenin incelenmesinden, söz konusu kadro için aranılan sosyal hizmetler programı mezunu olma koşulunu ifade eden (6318) koduna yer vermeyen başvuru belgelerinin dahi işleme alınarak yerleştirmeye tabi tutulduğu görülmektedir.
Yukarıda metnine yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; ÖSYM tarafından bir kadroya yerleştirme yapılırken başvuru evrakında yer verilen kodlamalar esas alınmak suretiyle o kadro için öngörülen koşulları taşıdığını beyan eden adaylar arasında puan üstünlüğü esasının uygulanması gerektiği; yerleştirme başvurusunda kodlama şeklinde yer alan beyanların doğruluğunun araştırılmayacağı ancak, kadro için öngörülen koşulu taşımadığını yapmış olduğu kodlamayla ifade eden yani dava konusu olayda olduğu gibi farklı bölümleri kodlayan kişilerin yerleştirmeye dahil edilmemesi, bu durumun yerleştirme öncesinde ÖSYM tarafından tespit edilmesi gerektiği, bu yükümlülüğün ilgili yönetmeliğin 23. maddesi uyarınca ÖSYM Başkanlığına ait olduğu sonucuna varılmıştır.
Davalı İdarenin bu yükümlülüğünü yerine getirmeyerek atama koşullarına uygun olmayan şekilde kodlanmış başvuruların da sıralamaya dahil edilmesi, yerleştirme işleminin bu şekilde yapılmasında ve davacının öğrenim koşulunu taşıdığı halde dolaylı olarak sıralama dışı kalmasına neden olan dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı temyize konu kararın bu gerekçeyle onanması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: … İdare Mahkemesinin … gün ve E: …, K: … sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Uyuşmazlık … Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu mezunu ve 2004 yılı Kamu Personel Seçme Sınavı sonucunda 72.118 puan alarak başarılı olan davacının tercihte bulunduğu sosyal çalışma kadroları için öngörülen öğrenim şartını taşımayan kişilerin değerlendirmeye alınması sonucunda söz konusu kadro için minimum puanın yükseldiğinden tercihte bulunduğu kadrolarından herhangi birine yerleştirmeme işlemi ile tercih etmiş olduğu sosyal çalışmacı kadrosu için öngörülen öğrenim şartlarını taşıyanlar arasından değerlendirme yapılması istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin davalı idareler işlemine ilişkindir.
Dava dosyasındaki bilgi ve belgelerle mevzuatın incelenmesinden ÖSYM’nin sosyal çalışmacı olarak atanmak isteyen en yüksek puandan başlayarak sıralayıp yerleştirme işlemlerini yapmakla yükümlü olması nedeniyle saptanan başarı sıralamasına göre Adalet Bakanlığına atama izni verilen 65 adet sosyal çalışmacı sayısının gerisinde kalan davacının atanmaması istemi ile talebinin reddi işleminde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Belirtilen nedenlerle temyiz isteminin kabulüyle Mahkeme kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
Uyuşmazlıkta, ÖSYM tarafından yerleştirme işleminde öğrenim koşulunu taşımayan kişilerin de değerlendirmeye alınarak davacının öğrenim koşulunu taşıdığı halde dolaylı olarak sıralama dışı kalmasına neden olan dava konusu işlemin iptaline ilişkin İdare Mahkemesi kararında hukuki isabetsizlik görülmemiştir.
Bunun yanı sıra; temyize konu iptal hükmünün gerekçesinde yer alan ve öğrenim koşulunu taşımadığı halde yerleştirmesi yapılan 32 kişinin değerlendirmeye alınmaksızın söz konusu yerleştirmeye esas en az puanın belirlenmesi gerektiği yolundaki gerekçesinin, davacının tercih sıralamasında yer alan tercih önceliği dikkate alınmak suretiyle yani ilk tercih edilen kadrodan başlanarak uygulanacağı da açıktır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …, K: … sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep de bulunmadığından temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına 16.4.2008 tarihinde oybirliği ile karar verildi.