Danıştay Kararı 12. Daire 2004/3530 E. 2005/1518 K. 22.04.2005 T.

12. Daire         2004/3530 E.  ,  2005/1518 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2004/3530
Karar No: 2005/1518

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Dava konusu olayda, … Üniversitesi … Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Bölümü mezunu olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunan ve kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan alan davacının, atanmak için gerekli olan en az 70 puan almış olma şartını taşımadığı açık olduğundan, işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: … Üniversitesi … Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği bölümü mezunu olan ve sınıf öğretmenliği sertifikasına sahip olan davacının sınıf öğretmeni olarak atamasının yapılması istemi ile yapmış olduğu başvurusunun cevap verilmemek suretiyle reddedilmesine ilişkin işlemin iptali yolunda verilmiş olan idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.,.
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 8 inci maddesinde, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 45 inci maddesinde belirtilen yetkilerin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılacağı hükme bağlanmıştır.
Talim ve Terbiye Kurulu’nun 1.6.2000 tarih ve 340 sayılı kararının Atamada Öncelik başlıklı 7.maddesinde, öğretmen atamalarında eğitim fakültesi mezunlarının birinci öncelik sırasında yer aldığı görülmektedir.
2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun 2. maddesinde toplam 5750 kadroya yapılacak sınıf öğretmeni atamasından, 750 sinin eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği programından mezun olanlar ile eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği dışındaki programlardan mezun olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlardan, 5000 kadroya ise fen ve edebiyat fakültelerinin, Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 gün ve 340 sayılı kararında herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilen programlardan mezun olup sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlardan atama yapılacağı öngörülmüş 3.1.maddesinin j bendinde ise; DMS, DMS-öğretmenlik 2000, KMS veya KPSS sınavlarından en az birisine girmiş ve en az 70 puan almış olmak koşuluna yer verilmiştir..
Bakılan davada, Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü mezunu olan ve kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan alan davacının, 2002 yılı 2 nci atama döneminde atanmak için gerekli olan 70 puanı almış olma şartını taşımadığı açık olduğundan işlemin iptali yolunda verilmiş olan idare mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davalı idare temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, … Üniversitesi … Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Bölümünden mezun ve sınıf öğretmenliği sertifikasına sahip olan davacının sınıf öğretmeni olarak atanmasının yapılması istemi ile yapmış olduğu başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; dosyanın incelenmesinden, …Üniversitesi … Fakültesi Fizik Öğretmenliği Bölümü mezunu olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunan ve kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan alan davacının, sınıf öğretmeni olarak atanma istemi ile yapmış olduğu başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile dava açtığının anlaşıldığı, davacının atamasının yapılması istemi ile başvurduğu 2002 yılı 2. atama döneminde 5750 adet kadro ayrıldığı, bu kadronun 5000 adetinin atama klavuzunun 2/b maddesi ile fen-edebiyat mezunları için ayrıldığı, sözkonusu klavuz hükmünün iptali istemi ile açılan davada ise, Danıştay Onikinci Dairesinin 29.9.2003 günlü, E:2002/5354, K:2003/2160 sayılı kararıyla iptaline hükmedildiği, bu durumda, 2002 yılı 2. atama döneminde ayrılan 5750 sınıf öğretmenliği kadrosunun 5000′ inin fen-edebiyat mezunlarına ayrılmasına ilişkin klavuz hükmünün Danıştay’ ca, mevzuata ve kamu yararına aykırı bulunduğundan bahisle iptal edildiğine göre, ortaya çıkan bu maddi ve hukuki durum karşısında, davacının durumu değerlendirilerek atanıp atanmayacağının saptanması, atanabilmesi için hukuken kabul edilebilir bir engeli bulunmaması halinde atamasının yapılması gerekirken, atanma isteminin reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesi ile dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare, davacının kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan aldığını, bu nedenle tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43.maddesinde, öğretmenlik mesleğine hazırlığın genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyonla sağlanacağı, 45. maddesinin 2. fıkrasında; öğretmenlerin öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar arasından, Milli Eğitim Bakanlığınca seçileceği, 4. fıkrasında da; hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine hangi seviye ve alanda öğretim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebileceğinin Yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüş, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8. maddesinde de bu yetkinin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılacağı hükme bağlanmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Öğretim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar’ın düzenlendiği Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 günlü ve 340 sayılı kararının “Atamada Öncelik” başlıklı 7.maddesinin, işlemin tesis edildiği ve davanın açıldığı tarihteki mevcut şeklinde öğretmen atamalarında eğitim fakültesi mezunlarının birinci öncelik sırasında yer aldığı görülmektedir.
2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun 2. maddesinde, toplam 5750 kadroya sınıf öğretmeni atamasının yapılacağı belirtilmiş, anılan maddenin (a) fıkrasında, bu kadroların 750’sinin eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği programından mezun olanlar ile eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği dışındaki programlarından mezun olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için kullanılacağı, (b) fıkrasında da, bu kadroların 5000’inin ise fen ve edebiyat fakültelerinin, Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 günlü ve 340 sayılı kararında, herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilen programlarından mezun olup sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için kullanılacağı öngörülmüştür.
Anılan Klavuzun Atanacaklarda Aranacak Koşullar başlığı altında düzenlenen 3.1. maddesinin j bendinde ise; DMS, DMS-Öğretmenlik 2000, KMS veya KPSS sınavlarından en az birisine girmiş ve en az 70 puan almış olmak koşuluna yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; … Üniversitesi … Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Bölümü mezunu olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunan ve kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan alan davacının, sınıf öğretmeni olarak atanma istemi ile yapmış olduğu başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile dava açtığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, yukarıda yer alan mevzuat hükümleri uyarınca, sınıf öğretmenliğine sırasıyla; 70 taban puan ve üzerinde puan alan sınıf öğretmenliği bölümü mezunlarının, öğretmen gereksiniminin karşılanamaması halinde, belirlenen taban puanı almış olmak ve sınıf öğretmenliği sertifikası bulunmak şartı gözetilerek eğitim fakültesi mezunlarının, bu fakülte mezunlarından da gereksinimin karşılanamaması halinde diğer fakülte mezunlarının atamalarının yapılması gerektiği açık olup, … Üniversitesi … Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Bölümü mezunu olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunan ve kamu personeli seçme sınavında 66.428 puan alan davacının, atanmak için gerekli olan ve yukarıda belirtilen en az 70 puan almış olma şartını taşımadığı açıktır.
Netice olarak, İdare Mahkemesince, davacının kamu personeli seçme sınavında en az 70 puan almış olma şartını gerçekleştirip gerçekleştirmediği gözönünde tutulmadan, işlemin iptali yolunda verilen kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idare temyiz talebinin kabulü ile … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen nedenler gözetilmek suretiyle yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine 22.4.2005 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

(X) KARŞI OY
İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı görüşü ile aksi yolda verilen çoğunluk kararına katılmıyorum.