Danıştay Kararı 12. Daire 2002/5354 E. 2003/2160 K. 11.03.2003 T.

12. Daire         2002/5354 E.  ,  2003/2160 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2002/5354
Karar No: 2003/2160

Davacı: …
Davalı: …

İsteğin Özeti: … Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Bölümü mezunu olan davacı, sınıf öğretmenliğine atanmamasına ilişkin işlem ile 2002 yılı 2. dönem Öğretmen Atama Klavuzunun, 5750 sınıf öğretmeni kadrosunun 5000’inin Fen ve Edebiyat Fakültesi mezunları için kullanılacağına ilişkin 2/b maddesinin iptali istemiyle dava açmıştır.

Savunmanın Özeti: Öğretmenliğin, 1739 sayılı Yasada özel bir ihtisas mesleği olarak tanımlandığı, öğretmenlerin öğretmen yetiştiren Yükseköğretim Kurumları mezunları arasından Milli Eğitim Bakanlığınca seçileceğinin hükme bağlandığı, buna göre hangi bölüm mezunlarının hangi branş öğretmenliğine atanacaklarının Talim ve Terbiye Kurulunca belirlendiği, kurulun bu yöndeki kararlarında da sınıf öğretmenliği için, sınıf öğretmenliği bölümünün kaynak gösterildiği ancak ihtiyacın karşılanamaması durumunda bu kararda yer alan diğer yükseköğretim programlarından mezun olanların da atanabilmeleri için sertifika programlarının düzenlendiği, 2002 yılı 1. atama döneminde sınıf öğretmenliğine, sınıf öğretmenliği bölümünden mezun olanların atandığı, 2002 yılı 2. atama döneminde de, 1. atama döneminde atanamayan sınıf öğretmenliği bölümü mezunları ile sınıf öğretmenliği sertifikası bulunması koşuluyla eğitim fakülteleri mezunları ile fen ve edebiyat fakültelerinin, Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 günlü kararında kaynak gösterilen programlarından mezun olanların atamalarının yapıldığı, bu dönemde 5000 kadro daha alınarak toplam 5750 öğretmen kadrosuna atama yapıldığı, buna göre Talim ve Terbiye Kurulu kararında öğretmenliğe atamada öncelik eğitim fakülteleri mezunlarına verilmiş ise de, yine Kurulun 21.10.2002 günlü yazısında, öğretmen kalitesini öne çıkartmak için bir taban puan belirlenerek sınıf öğretmenliği dışındaki yükseköğretim programlarından mezun olup da sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanların da puan üstünlüğü esasına göre sınıf öğretmenliğine atanabileceklerinin belirtildiği, iptali istenen Klavuzun 2/b maddesinin de bu görüşe uygun olarak getirildiği, Devlet memurluğu merkezi sınavında 70 ve daha fazla puan alanlara başvuru hakkı verildiği ve 5750 kişinin sınıf öğretmenliğine puan üstünlüğüne göre atamasının yapıldığı, bu yöndeki işlemlerde ve düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmadığı ve yasal dayanaktan yoksun olan davanın reddi gerektiği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Talim ve Terbiye Kurulunun … günlü, … sayılı kararının 7.maddesinin işlemin tesis edildiği ve davanın açıldığı tarihteki mevcut şekli uyarınca atamalarda eğitim fakültesi mezunlarının birinci öncelik sırasında yeraldığı açık olup buna göre 2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun, 5750 sınıf öğretmeni kadrosunun 5000 tanesinin fen ve edebiyat fakülteleri mezunlarına ayrılmasına ilişkin 2/b maddesinin mevzuata uygun olmadığı, öte yandan bu düzenleme mevzuata aykırı olduğundan davacının durumu yeniden değerlendirilerek atanıp atanamayacağına karar verilmesi gerekirken başvurusunun, puanı yetersiz olduğundan bahisle reddedilmesine ilişkin işlemde de hukuki isabet bulunmadığı anlaşıldığından, dava konusu işlemlerin iptali gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: . Dava, … Üniversitesi Eğitim Faktültesi Almanca Öğretmenliği Bölümü mezunu olan davacının, sınıf öğretmenliğine atanmamasına ilişkin işlem ile 2002 yılı 2.dönem Öğretmen Atama Klavuzunun, 5750 sınıf öğretmeni kadrosunun 5000’inin fen ve edebiyat fakültesi mezunları için kullanılacağına ilişkin 2/b maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 43.maddesinde, öğretmenlik mesleğine hazırlığın genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyonla sağlanacağı, 45.maddesinin 2.fıkrasında, öğretmenlerin öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar arasından Milli Eğitim Bakanlığınca seçileceği, 4.fıkrasında da, hangi derece ve türdeki eğitim öğretim, teftiş ve yönetim görevlerinin hangi seviye ve alanda öğretim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebileceğinin yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüş olup, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8.maddesinde de, bu yetkinin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılacağı hükme bağlanmıştır.
Ayrıca Talim ve Terbiye Kurulunun … gün ve … sayılı kararının “Atamada öncelik” başlıklı 7.maddesinde, atamalarda eğitim fakültesi mezunlarının birinci öncelik sırasına göre yapılacağı yer almıştır.
2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun 2.maddesinde, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfından; 9.10.2002 tarihinde atama izni alınan 5000, önceki dönemlerden kalan 750 olmak üzere toplam 5.750 kadroya sınıf öğretmeni atamasının yapılacağı,anılan maddenin (a) fıkrasında, bu kadroların 750’sinin eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği programından mezun olanlar ile eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği dışındaki programlarından mezun olup sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için,aynı maddenin (b) fıkrasında 5.000’i fen ve edebiyat fakültelerinin, Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 tarih ve 340 sayılı kararında herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilen programlarından mezun olup sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için kullanılacağı belirtildikten sonra aynı Klavuzun “Atanacaklarda Aranacak Koşullar” başlığını taşıyan 3.1.maddesinin (j) bendinde ise, “DMS, DMS-öğretmenlik 2000, KMS veya KPSS sınavlarından en az birine girmiş ve en az 70 puan almış olmak” şartına yer verilmiştir.
Dosyadaki mevcut bilgi ve belgelerin değerlendirilmesi sonucunda davacının, sözü edilen hükümlerde aranan şartları taşıdığı, atanmasını engelleyici bir durumun bulunmadığı anlaşıldığından, hakkında tesis edilen işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Davacının diğer iddialarına gelince; davacı mevzuatta aranan şartları taşıdığına göre, 5750 sınıf öğretmenliği kadrosunun 5000 adedinin fen ve edebiyat fakültelerine ayrılması yolundaki madde kamu yararına ve Talim Terbiye Kurulu kararına da aykırılık teşkil ettiğinden ileri sürülen iddialarda isabetsizlik bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle davanın kabulü gerekeceği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
… Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Bölümü mezunu olan davacı, sınıf öğretmenliğine atanmamasına ilişkin işlem ile 2002 yılı 2.dönem öğretmen Atama Klavuzunun, 5750 sınıf öğretmeni kadrosunun 5000’inin Fen ve Edebiyat Fakültesi mezunları için kullanılacağına ilişkin 2/b maddesinin iptali istemiyle dava açmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 43.maddesinde, öğretmenlik mesleğine hazırlığın genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyonla sağlanacağı, 45. maddesinin 2. fıkrasında; öğretmenlerin öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar arasından, Milli Eğitim Bakanlığınca seçileceği, 4. fıkrasında da; hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine hangi seviye ve alanda öğretim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebileceğinin Yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüş, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8. maddesinde de bu yetkinin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılacağı hükme bağlanmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Öğretim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar’ın düzenlendiği Talim ve Terbiye Kurulunun … günlü ve … sayılı kararının “Atamada Öncelik” başlıklı 7.maddesinin, işlemin tesis edildiği ve davanın açıldığı tarihteki mevcut şeklinde öğretmen atamalarında eğitim fakültesi mezunlarının birinci öncelik sırasında yer aldığı görülmektedir. 2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun 2. maddesinde, toplam 5750 kadroya sınıf öğretmeni atamasının yapılacağı belirtilmiş, anılan maddenin (a) fıkrasında, bu kadroların 750’sinin eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği programından mezun olanlar ile eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği dışındaki programlarından mezun olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için kullanılacağı, (b) fıkrasında da, bu kadroların 5000’inin ise fen ve edebiyat fakültelerinin, Talim ve Terbiye Kurulunun … günlü ve … sayılı kararında, herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilen programlarından mezun olup sınıf öğretmenliği sertifikası bulunanlar için kullanılacağı öngörülmüştür.
Anılan Klavuzun Atanacaklarda Aranacak Koşullar başlığı altında düzenlenen 3.1. maddesinin j bendinde ise; DMS, DMS-Öğretmenlik 2000, KMS veya KPSS sınavlarından en az birisine girmiş ve en az 70 puan almış olmak koşuluna yer verilmiştir.
Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri uyarınca, sınıf öğretmenliğine sırasıyla; belirlenen 70 taban puan ve üzerinde puan alan sınıf öğretmenliği bölümü mezunlarının, öğretmen gereksiniminin karşılanamaması halinde, belirlenen taban puanı almış olmak ve sınıf öğretmenliği sertifikası bulunmak şartı gözetilerek eğitim fakültesi mezunlarının, bu fakülte mezunlarından da gereksinimin karşılanamaması halinde diğer fakülte mezunlarının atamalarının yapılması gerektiği açık olup, mevcut 5750 sınıf öğretmenliği kadrosunun 5000 adedinin fen ve edebiyat fakültelerine ayrılması, kamu yararına, yukarıda anılan 1739 sayılı Kanunun 43.maddesine ve anılan Talim ve Terbiye Kurulu kararına aykırılık teşkil etmektedir.
Davacının sınıf öğretmenliğine atanmamasına ilişkin işleme gelince;
Dosyanın incelenmesinden; … Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Bölümü mezunu olup, sınıf öğretmenliği sertifikası bulunan ve Kamu Personeli Seçme Sınavında 71.446 puan alan davacının, sınıf öğretmenliğine atanmak istemiyle yaptığı başvurusunun; KPSS sınavında almış olduğu puanın, atanan adaylara ait minimum puandan az olduğu gerekçesiyle reddedildiği anlaşılmıştır.
Bu durumda, iptali istenen Klavuzla getirilen düzenleme mevzuata ve kamu yararına aykırı bulunduğundan, yukarıda belirtilen şekilde davacının durumu değerlendirilerek sınıf öğretmenliğine atanıp atanamayacağının tespit edilmesi gerekirken, yukarıda belirtilen gerekçeyle atama başvurusunun reddedilmesine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle,2002/2 Öğretmen Atama Klavuzunun, 5750 sınıf öğretmeni kadrosunun 5000’inin Fen ve Edebiyat Fakültesi mezunları için kullanılacağına ilişkin 2/b maddesinin ve davacının sınıf öğretmenliğine atanmamasına ilişkin işlemin iptaline, aşağıda dökümü gösterilen yargılama giderlerinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan …TL posta pulu ücretinin isteği halinde davacıya iadesine, 29.9.2003 tarihinde oybirliği ile karar verildi.