Danıştay Kararı 12. Daire 2001/3283 E. 2003/3865 K. 05.12.2003 T.

12. Daire         2001/3283 E.  ,  2003/3865 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2001/3283
Karar No: 2003/3865

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Vekili: …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, ileri sürülen nedenlerin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesine uymadığı, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Olayda, davacı sendika tarafından, 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için 8.12.1999 tarihinde davalı idareden istenen idari izin talebinin, davalı idarenin savunmasında belirttiği gibi, 22.12.1999 günlü olurla karşılanarak idari iznin verilmesinin, davacı sendikanın başvurusunun olumsuz neticelendirildiği sonucuna varılabileceği gibi, davacı sendikanın, bu uyuşmazlığı çıkarmadaki hukuki menfaatini de ortadan kaldırmadığından, İdare Mahkemesince, davanın konusunun kalmadığından bahisle verilen, karar verilmesine yer olmadığına ilişkin kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle İdare Mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, davacı sendikanın 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için idari izin verilmesi istemi ile yapılan 8.12.1999 günlü başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; dosyanın incelenmesinden; davacı sendikanın 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için idari izin verilmesi istemi ile yapılan 8.12.1999 günlü başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile bu davanın açıldığının anlaşıldığı, davalı idare savunma eki belgelerden, davacı sendikanın başvurusu üzerine 22.12.1999 günlü olurla ilgililere belirtilen süre için idari izin verildiğinden ortada dava konusu kalmadığının kabulü gerektiği, her ne kadar davacı sendika, izin onayının eğitim programından sonraki bir tarihi kapsadığını iddia etmekte ise de, bu hususun idari izin verilmemesine ilişkin işleme karşı açılan bu davada incelenmesi mümkün olmadığı gerekçesi ile, ortada dava konusu kalmadığından karar verilmesine yer olmadığına hükmetmiştir.
Davacı, eğitim için istenen idari izin talebine karşı, eğitim tarihlerinden sonraki bir tarihte olur verildiğini öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Dosyanın incelenmesinden, davacı sendikanın 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için idari izin verilmesi istemi ile yapılan 8.12.1999 günlü başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi ile bu davanın açıldığı, buna karşın davalı idarece, davacı sendikanın idari izin talebinin 22.12.1999 günlü olurla kabul edildiği ve ortada idari davaya konu olacak bir idari işlemin bulunmadığının savunulduğu anlaşılmaktadır.
Davacı sendika tarafından 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için, davalı idareden 8.12.1999 günlü dilekçe ile idari izin talebinde bulunulduğu açık olduğundan, bu talebin idari izin istenen tarihlerden önce olumlu yada olumsuz şekilde karşılanması gerektiği tartışmasızdır.
Diğer bir değişle, davacı sendikanın eğitim programı için ve belirli tarihler arası istediği idari izin talebinin, eğitim programının belirlendiği tarihlerden sonraki bir tarihte olumlu olarak karşılanmasının, idari iznin alınma amacını gerçekleştirmeyeceği açıktır.
Bu nedenle, olayda, davacı sendika tarafından, 15-16-17 Aralık 1999 ve 18-19-20 Aralık 1999 tarihlerinde … Sendikaları Konfederasyonu tarafından düzenlenen eğitim programına katılacak üyeler için 8.12.1999 tarihinde davalı idareden istenen idari izin talebinin, davalı idarenin savunmasında belirttiği gibi, 22.12.1999 günlü olurla karşılanarak idari iznin verilmesinin, davacı sendikanın başvurusunun olumsuz neticelendirildiği sonucuna varılabileceği gibi, davacı sendikanın, bu uyuşmazlığı çıkarmadaki hukuki menfaatini de ortadan kaldırmamaktadır.
Netice olarak, davacı sendikanın uyuşmazlığı çıkarmadaki hukuki menfaati, idari izin talebinin kabul edildiği 22.12.1999 günlü olurun verilmesi ile ortadan kalkmayacağından, İdare Mahkemesince, 22.12.1999 günlü olurla ilgililere belirtilen süre için idari izin verildiği ve ortada dava konusu kalmadığından, karar verilmesine yer olmadığı yolundaki kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacı temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine 5.12.2003 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

(X) KARŞI OY
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle İdare Mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı oyu ile bozma yönünde verilen karara katılmıyoruz.