Danıştay Kararı 12. Daire 1998/2516 E. 1999/1757 K. 07.10.1999 T.

12. Daire         1998/2516 E.  ,  1999/1757 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/2516
Karar No: 1999/1757

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Vekili: …
Karşı Taraf: …
Vekili: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Dosyanın incelenmesinden davacının göreve iade isteğiyle yapmış olduğu başvurunun idarece reddi üzerine açtığı davanın süresinde olduğu anlaşıldığından davanın süre aşımı yönünden reddi yolundaki Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince 2577 sayılı Yasanın 17/2.maddesi uyarınca duruşma yapılmasına gerek görülmeyerek işin gereği düşünüldü:
Dava, … Büyükşehir Belediye Başkanlığında aday memur olarak görev yapmakta iken, 4.4.1994 günlü ve … sayılı Başkanlık istemiyle görevine son verilen davacının, görevine iade istemiyle yapmış olduğu başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali ve açıkta kaldığı süreye ait parasal ve özlük haklarının faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 11.maddesinde de, ilgililer tarafından idari dava açılmadan önce, idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılmasının üst makamdan, üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamdan idari dava açma süresi içinde istenebileceği, bu başvurmanın işlemeye başlamış olan idari dava açma süresini durduracağı, altmış gün içinde bir cevap verilmezse isteğin reddedilmiş sayılacağı, isteğin reddedilmesi veya reddedilmiş sayılması halinde dava açma süresinin yeniden işlemeye başlayacağı ve başvurma tarihine kadar geçmiş sürenin de hesaba katılacağının hükme bağlandığı, dava dosyasının incelenmesinden, davalı belediyede aday memur olarak görevli iken 4.4.1994 gün ve … sayılı işlemle memuriyet görevine son verilen davacının, emsal durumda bulunanlarca açılan davaların lehe sonuçlanması üzerine yeniden göreve iade istemiyle idareye başvurduğunun ve bu başvurunun reddi üzerine görülen davanın açıldığının anlaşıldığı, olayda davacının görevine son verilmesine ilişkin olarak tesis edilen işleme karşı ilk kez 18.7.1995 tarihinde mahkemelerine açtığı davanın süre yönünden reddedildiğinin, benzer istemle 10.6.1997 tarihinde açtığı bir diğer davanın incelenmeksizin reddolunduğunun, bu kararların temyiz edilmeksizin kesinleştiğinin arşiv araştırması sonucunda anlaşıldığı, bu durumda davacının anılan işlem ile doğan hukuki durumu değiştirmek üzere 2577 sayılı Yasa’nın sözü edilen 11.maddesi kapsamında idareye yaptığı müracaatın reddi üzerine açtığı bu davada, idareye başvuru süresinin uzun bir süre önce sona erdiği, 5.12.1997 tarihinde bu yönde yapmış olduğu başvurunun ve talebinin reddinin ise idari dava açma süresini kesen ya da yeniden işletmeye başlayan bir fonksiyonunun olmadığı gerekçesiyle dava 2577 sayılı Yasa’nın 15.maddesinin 1/b maddesi uyarınca süre aşımı yönünden reddedilmiştir.
Davacı, göreve iade istemiyle yaptığı başvuruya karşılık idarenin olumsuz yanıt vermesi ile yeni bir yönetsel işlem doğduğunu, bu işlemin iptali için açtığı davanın süresinde olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 10.maddesinde; “1-ilgililer haklarında idari davaya konu olabilecek bir işlem veya eylemin yapılması için idari makamlara başvurabilirler.
2-Altmış gün içinde cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır. İlgililer altmış günün bittiği tarihten itibaren dava açma süresi içinde, konusuna göre Danıştaya, idare ve vergi mahkemelerine dava açabilirler. Altmış günlük süre içinde idarece verilen cevap kesin değilse ilgili bu cevabı, isteminin reddi sayarak dava açabileceği gibi, kesin cevabı da bekleyebilir. Bu takdirde dava açma süresi işlemez. Ancak bekleme süresi başvuru tarihinden itibaren altı ayı geçemez. Dava açılmaması veya davanın süreden reddi hallerinde, altmış günlük sürenin bitmesinden sonra yetkili makamlarca cevap verilirse cevabın tebliğinden itibaren altmış gün içinde dava açabilirler,” hükmü yer almıştır.
Dosyanın incelenmesinden; 4.4.1994 gün ve … sayılı işlem ile görevine son verilen davacının 5.12.1997 tarihinde eski görevine iadesi için idareye başvurduğu, bu başvurunun 7.1.1998 tarihinde reddi üzerine, 12.2.1998 tarihinde göreve iadesi yolundaki isteğinin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açtığı anlaşılmıştır.
İlk defa veya yeniden kamu hizmetlerine atamalarda ilgililerin her zaman idareye başvuracakları tabii olduğundan ve davacının yukarıda sözü edilen madde hükmü uyarınca göreve iade istemiyle yaptığı başvurunun reddi üzerine açtığı dava süresinde olduğundan İdare Mahkemesince; davacının başvurusunun 11.madde kapsamında değerlendirilerek başvuru süresinin uzun bir süre önce sona erdiğinden bahisle, davanın süre aşımı yönünden reddine ilişkin kararında yasal isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3.fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine 7.10.1999 tarihinde oybirliği ile karar verildi.