Danıştay Kararı 12. Daire 1997/2698 E. 1999/167 K. 08.02.1999 T.

12. Daire         1997/2698 E.  ,  1999/167 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 1997/2698
Karar No: 1999/167

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İl Tarım Müdürlüğünde Ziraat Teknisyeni olarak görev yapan davacıya, 657 sayılı Yasanın 64.maddesi uyarınca birinci derecede öncelikli yörede çalışması nedeniyle verilen iki kademenin iptal edilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; 657 sayılı Yasanın 72.maddesinde, kurumlarda yer değiştirme suretiyle atamaların; hizmetlerin gereklerine, özelliklerine, Türkiye’nin ekonomik, sosyal, kültürel, ulaşım şartları yönünden benzerlik ve farklılık gösteren illerin gruplandırılarak tesbit edilen bölgeler arasında adil ve dengeli bir sistem içinde yapılacağının açıklandığı, son fıkrasında ise, bu maddeye göre saptanacak yer değiştirme ve atama ile ilgili esasların yönetmelikte belirleneceği kuralının yer aldığı, 64.maddesinin son fıkrasına göre; kalkınmada 1.derecede öncelikli yörelerde (Erzurum ve Artvin illeri dahil) bulunan Devlet memurlarına bu yörelerde çalışmak suretiyle başarılı geçirilen her iki yılın karşılığında ayrıca bir kademe verilebilmesi için öncelikle, bu yörelere belirli bir süre görev yapmak üzere mecburi olarak sürekli görevle atanmış olmaları gerektiği, dosyanın incelenmesinden; … İl Tarım Müdürlüğünde Ziraat Teknisyeni olarak görev yapan davacıya, daha önce 657 sayılı Yasanın 64.maddesi uyarınca 1.derecede kalkınmada öncelikli yörede çalışması nedeniyle 1.5.1992 ve 1.5.1994 tarihlerinde birer kademe verildiği, ancak Tarım ve Köyişleri Bakanlığında çalışan personelin atama ve yer değiştirme işlemlerinin bir yönetmelikle düzenlenmediği, Tayin ve Nakil Talimatı ile bu işlemlerin yürütüldüğü gerekçesiyle geri alındığının anlaşıldığı, idarece, Tarım ve Köyişleri Bakanlığında çalışan personelin atama ve yer değiştirme işlemlerinin bir yönetmelikle düzenlenmediği, Tayin ve Nakil Talimatı ile bu işlemlerin yürütülmesi nedeniyle 1.derecede kalkınmada öncelikli yörelerde görev yapan personele anılan kanun maddesi uyarınca bir kademe verilmesinin mümkün olmayacağı ileri sürülmekte ise de; gerek davacının söz konusu Tayin ve Nakil Talimatı uyarınca yer değiştirme suretiyle zorunlu olarak bu yörede görev yaptığının, gerekse Tayin ve Nakil Talimatının, hizmetlerin gereklerine, özelliklerine, Türkiyenin ekonomik, sosyal, kültürel ve ulaşım şartları gözönünde bulundurulmak suretiyle illerin gruplandırılması suretiyle saptanan yer değiştirme ve atama ile ilgili esaslara uygun düzenlemeler içerdiğinin anlaşıldığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idarece, Bakanlıkta çalışan personelin atama ve yerdeğiştirme işlemlerinin yönetmelik ile düzenlemediği için 1.derecede kalkınmada öncelikli yörelerde görevli personele iki yılda bir terfi verilmesinin mümkün olmadığını öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.

Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından anılan kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: … İl Tarım Müdürlüğünde Ziraat Teknisyeni olarak görev yapan davacıya 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64 ncü maddesi uyarınca 1.derecede öncelikli yörede çalışması nedeniyle verilen 2.kademenin daha sonra geri alınmasına ilişkin işlemin iptali yolundaki kararın bozulması istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64 ncü maddesinin son fıkrasında “….. 72.madde gereğince belirli bir görev yapmak üzere, mecburi olarak sürekli görevle atanan Devlet Memurlarından, kalkınmada 1.derecede öncelikli yörelerde bulunanlara (Erzurum ve Artvin illeri dahil) bu yörelerde fiilen çalışmak suretiyle başarılı geçirilen her iki yılın karşılığında aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere, ayrıca bir kademe ilerlemesi daha verilir….” hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Yasanın 72 nci maddesinde ise atama ve yer değiştirme ile ilgili esasların yönetmelikle belirleneceği kurala bağlanmıştır.
Yasanın amacı sadece atama ve yer değiştirme yönetmelikleri gereği zorunlu olarak bu yörelerde görev yapanların kademe ilerlemesinden yararlanması olduğundan, bir yönetmelik gereği zorunlu olarak atananlar dışındakilerin bu imkandan yararlanmasına yasal olanak bulunmamaktadır.
İşlem tarihinde davalı idareye ait atama ve yer değiştirme yönetmeliği düzenlenmediği için kurum personeline yasa maddesinin uygulanması mümkün bulunmadığından temyiz isteminin kabulüyle kararın bozulması gerekeceği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep de bulunmadığından temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı üzerinde bırakılmasına, 8.2.1999 tarihinde oybirliği ile karar verildi.