Danıştay Kararı 12. Daire 1996/2193 E. 1999/1001 K. 21.05.1999 T.

12. Daire         1996/2193 E.  ,  1999/1001 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 1996/2193
Karar No: 1999/1001

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibaretttir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, ileri sürülen nedenlerin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesine uymadığı, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından anılan kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
… Üniversitesi Kimya Mühendisliği bölümü mezunu olan davacının, öğretmen olarak atanma isteğiyle yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; 29.12.1993 gün ve 523 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararında kimya öğretmenliği bölümüne, fakültelerin; “Kimya Öğretmenliği bölümü ile kimya bölümü” mezunlarından pedagojik formasyon belgesi bulunanların öğretmen olarak atanabileceklerinin belirtildiği, dosya içeriğinden; davacının, 1991 yılında … Üniversitesi Kimya Mühendisliği bölümünden mezun olduğu ve pedagojik formasyonunu tamamladığının anlaşıldığı, bu durumda talim terbiye kurulu kararında kimya dersi öğretmenliği için kimya mühendislerine yer verilmemesi karşısında, mühendislik fakültesi Kimya bölümü ders proğramının fakültelerin kimya öğretmenliği ve kimya bölümleri ders proğramlarını kapsayıp kapsamadığının ara kararla idareden sorulması üzerine verilen cevapta; kimya mühendisliği bölümünde öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği ders ve uygulamaların bulunmadığının belirtilmesi karşısında davacının talebinin reddi yönünde tesis edilen işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, 1992 yılına kadar Kimya Mühendislerini öğretmenliğe kabul eden idarenin, 1993 yılından sonra kabul etmemesinin hiç bir hukuki gerekçesi olmadığını, halen, Bilgisayar, Gıda ve Ziraat Fakültelerinin Tarım Ürünleri Teknolojisi Mühendislerinin öğretmenliğe kabul edilmeleri ve buralarda bazı derslerin yalnız kimya mühendislerince verilmesine rağmen kimya mühendislerinin öğretmenliğe alınmamalarının eşitliğe, hak ve nasafet ilkelerine aykırı olduğunu ileri sürmekte ve idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden; … Üniversitesi Kimya Mühendisliği bölümünden mezun olan davacının, kimya öğretmenliğine atanma istemiyle yaptığı başvurusunun davalı idarece, Talim ve Terbiye Kurulunun 29.12.1993 günlü ve 523 sayılı kararında kimya mühendisliği bölümüne yer verilmediği gerekçesiyle reddi üzerine bu işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 45.maddesinde, öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon bakımından aranacak niteliklerin Milli Eğitim Bakanlığınca tesbit olunacağı hükmüne yer verilmiş, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 8.maddesinde, bu yetkinin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılması öngörülmüştür. Bu maddelerde tanınan yetkiye dayanılarak Talim ve Terbiye Kurulunca alınan ve öğretmenliğe atanacakların atanmalarına esas olan branşlarıyla mezun oldukları yüksek öğrenim proğramı ve maaş karşılığı okutacakları esas ve diğer dersleri belirleyen 29.12.1993 günlü, 523 sayılı kararla fakültelerin kimya öğretmenliği bölümü ile kimya bölümü mezunu olanların kimya öğretmenliğine atanabilmeleri kabul edilmiş ancak, davacının mezun olduğu kimya mühendisliği bölümü kapsama dahil edilmemiştir.
Söz konusu Talim Terbiye Kurulu kararını yürürlükten kaldıran ve öğretmen alımlarında benzer düzenleme getiren 21.6.1996 gün ve 218 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararının Danıştay Onikinci Dairesinin 18.3.1998 günlü, E:1996/2792, K:1998/821 sayılı kararıyla; fakültelerin kimya mühendisliği bölümünden mezun olan ilgililerin transkripti ve kimya bölümü mezunlarının transkriptinin incelenmesinden, kimya mühendisliği mezunlarının daha ileri düzeyde kimya dersi formasyonunu almış olduğu anlaşıldığından davalı idarenin takdir hakkını kamu yararı ve hizmet gerekleri yönünden uygun kullanmadığı gerekçesiyle eksik düzenleme nedeniyle iptal edilmiş olması ve Dairemizin 5.3.1999 tarihli ara kararına idarece verilen cevapta anılan kararın iptali üzerine Talim Terbiye Kurulunun 12.8.1998 gün ve 173 sayılı kararıyla değişiklik yapılarak kimya mühendisliği bölümü mezunlarının da kimya öğretmenliğine atanmalarının sağlandığının belirtilmiş olması karşısında, davacının öğretmenliğe atanma başvurusunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3.fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine 21.5.1999 tarihinde oybirliği ile karar verildi.