Danıştay Kararı 12. Daire 1995/818 E. 1995/133 K. 23.02.1995 T.

12. Daire         1995/818 E.  ,  1995/133 K.
Daire : ONİKİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 133
Esas Yılı : 1995
Esas No : 818
Karar Tarihi : 23/02/995

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ MEZUNU OLAN VE EĞİTİM FORMASYONU DERSLERİNİ ALMIŞ OLAN DAVACININ KİMYA BRANŞI ÖĞRETMENİ OLARAK ATANABİLECEĞİ, BU NEDENLE AKSİNE TESİS EDİLEN İŞLEMDE VE BU İŞLEMİN DAYANAĞI OLAN 3.12.1992 GÜNLÜ 209184 SAYILI BAKANLIK GENELGESİNİN İLGİLİ HÜKÜMLERİNDE HUKUKA UYARLIK BULUNMADIĞI HK.

Davacı, öğretmen olarak atanması için yaptığı başvurunun reddine ilişkin 12.1.1993 günlü, 5168 sayılı işlem ile bu işlemin dayanağı olan 3.12.1992 günlü, 209184 sayılı Genelgenin dava konusu işlemle ilgili kısmının; Genelgenin sözkonusu hükümleri ile yeni eşitsizlikler yaratıldığını,bazı branşlarda Mühendislik Fakültesi mezunu mühendislere de öğretmenliğe atanabilme olanağı tanındığı halde kendisinin mezun olduğu… Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Kimya Mühendisliği bölümü mezunlarına bu hakkın tanınmadığını,aynı fakültenin kimyager yetiştiren bölümünden mezun olanların da öğretmenliğe atanma başvurularının kabul edildiğini, oysa kimya mühendisliğinin bilgi ve eğitim düzeyi açısından kimyagerlik eğitiminden daha kapsamlı ve nitelikli olduğunu, 21 kredilik pedegoji eğitimini aldığını,genelge ile getirilen özel şartların mesleğin gerektirdiği niteliklerin dışında kaldığını öne sürerek iptalini istemektedir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun 45. maddesinde, öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedegojik formasyon bakımından aranacak niteliklerin Milli Eğitim Bakanlığınca tesbit olunacağı hükmüne yer verilip, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 8. maddesinde bu yetkinin Bakanlık adına Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılması öngörülmüştür.
Bu maddelerle tanınan yetkiye dayanılarak Talim ve Terbiye Kurulunca alınan ve öğretmenliğe atanacakların atanmalarına esas olan branşlarıyla mezun oldukları yükseköğrenim programı ve maaş karşılığı okutacakları esas ve diğer dersleri belirleyen 3.4.1991 günlü, … sayılı kararla fakültelerin Kimya öğretmenliği bölümü ile Kimya bölümü mezunu olanların Kimya öğretmenliğine atanabilmeleri kabul edilmiştir.
Talim ve Terbiye Kurulunun bu kararını ilgi alan 3.12.1992 günlü dava konusu genelgenin eki olan Atama Yapılacak Branşlar ve Yükseköğretim Programı”başlıklı listede … Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Kimya bölümü kimya dersi verebilecek öğrenimler arasında sayılmış aynı fakültenin davacının da mezun olduğu Kimya Mühendisliği bölümü ise kapsama dahil edilmemiştir.
Davalı İdarece, söz konusu genelgede … Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Kimya bölümü mezunlarına öğretmenliğe atanmak için başvurma ve atanma hakkı tanınıp, aynı Fakültenin Kimya Mühendisliği bölümünü bitirenlere bu hakkın verilmemesini gerektiren nedenlerin neler olduğu, görülen eğitimin niteliği açısından Mühendislik Fakültesinin Kimya bölümü ile Kimya Mühendisliği bölümü arasında ne gibi farklar bulunduğu hususunda herhangi bir sebep öne sürülmeyip, sadece 1739 saylı yasanın 45. maddesinden ve bu maddeyle tanınan takdir yetkisinden söz edilerek davanın reddi gerektiğinin savunulması üzerine Danıştay Beşinci Dairesince, 25.10.1994 günlü ara kararı ile Fakültelerin lisans düzeyinde eğitim veren Kimya bölümü ile Kimya Mühendisiliği bölümlerinin müfredat proğramları karşılaştırılmak suretiyle Kimya branş öğretmenliği formasyonu açısından seviyelerinin tesbit edilerek neticesinin bildirilmesi Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığından istenilmiştir.
Yüksek Öğretim Kurulu tarafından ara kararı ile sorulan hususların cevaplandırılabilmesi için … Üniversitesinin görüşlerine başvurulmuş, adı geçen Üniversite tarafından verilen cevapta; Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümü, Mühendislik Fakültesi Kimya Mühendisliği Bölümü ve Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Eğitimi Bölüm Kimya Öğretmenliği ders programlarının incelenmesi sonucu, Kimya Öğretmenliği dışında Kimya dalında eğitim görenlerin Kimya branş öğretmeni olabilmeleri için cevaba ekli listede belirtilen formasyon derslerini almaları gerektiği bildirilmiştir.
Davacı tarafından 21.2.1995 tarihinde dosyaya sunulan … Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümünden verilmiş bulunan Transkripten davacının ara kararında belirtilen formasyon derslerini almış olduğu anlaşılmıştır.
Bu durumda, Yüksek Öğretim Kurulunca verilen ara kararı cevabında, belirtilen Eğitim formasyonu derslerini almış olmaları halinde Mühendislik Fakültesi Kimya Mühendisliği bölümü mezunlarının da Kimya branşı öğretmeni olabileceklerinin belirtilmiş olması, dosyada mevcut bilgi ve belgelerden de davacının ara kararında belirtilen formasyon derslerini almış olduğunun anlaşılması,idarece özel alan eğitimi yönünden Mühendislik Fakültesi Kimya Mühendisliği bölümü mezunlarının Kimya Öğretmenliğine atanmasını engelleyecek nitelikte bir sebep de öne sürülmemiş bulunması karşısında dava konusu Genelgenin uyuşmazlığa konu hükümleri ile bu hükümlere dayalı olarak davacının öğretmenliğe atanma isteminin reddedilmesi yolundaki işlemde hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davacının atanma isteğinin reddine ilişkin işlem ile bu işleme dayanak teşkil eden 3.12.1992 günlü Genelgenin uyuşmazlığa konu hükümlerinin noksan düzenleme nedeniyle iptaline karar verildi.