Danıştay Kararı 11. Daire 2010/8603 E. 2011/4211 K. 22.06.2011 T.

11. Daire         2010/8603 E.  ,  2011/4211 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2010/8603
Karar No: 2011/4211
Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : … Valiliği
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarihli, E:… K:… sayılı kararının; davalı idare tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : 209 sayılı Kanun’a ve Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğe uygun olarak tesis edilen işlemde hukuka aykırılık görülmediğinden davalı idare temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçelerinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği görülerek yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
Dava, … İl Ambulans Servisi Başhekimliği’ne bağlı … Nolu 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonu emrinde acil tıp teknikeri olarak görev yapan davacı tarafından, acil servis hizmetlerini fiilen yürüttüğünden bahisle döner sermaye ek ödemesinin acilde çalışan personel için belirlenen riskli birim ek ödeme katsayısı üzerinden hesaplanarak ödenmesi için yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, doğrudan kendilerine başvuran veya il ambulans servisi başhekimliğine bağlı ekipler tarafından getirilen acil hasta ve yaralılara acil tıbbi müdahale yapma görevi olan acil servis çalışanları için öngörülen riskli birim ek ödeme katsayısının; aynı nitelikte ve bazen daha büyük risk altında çalışma zorunluluğu bulunan ve acil tıbbi müdahale yaptığı tartışmasız olan 112 Acil Sağlık İstasyonu çalışanlarına uygulanmamasının hakkaniyete uygun olmadığı, dolayısıyla davacı hakkında tesis edilen işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı, gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun’un 5. maddesinin 3. fıkrasında; personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13.12.1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek 3. maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabileceği, sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usullerinin; personelin ünvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığı’nın uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığı’nca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği, 4. fıkrasında ise; personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarının, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı ile yabancı dil tazminatı hariç) toplamının; klinik şefleri ve şef yardımcıları ile uzman tabip kadrosuna atanan profesör ve doçentlerde yüzde 800’ünü, uzman tabip ve tıpta uzmanlık mevzuatında belirtilen dallarda bu mevzuat hükümlerine göre uzman olanlar ile uzman diş tabiplerinde yüzde 700’ünü, pratisyen tabip ve diş tabiplerinde yüzde 500’ünü, idari sağlık müdür yardımcısı, hastane müdürü ve eczacılarda yüzde 250’sini, başhemşirelerde yüzde 200’ünü, diğer personelde ise yüzde 150’sini geçemeyeceği, işin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, enfeksiyon, özel bakım gerektiren ruh sağlığı, organ ve doku nakli, acil servis ve benzeri sağlık hizmetlerinde çalışan personel için yüzde 150 oranının yüzde 200 olarak uygulanacağı kurallarına yer verilmiştir.
12.5.2006 tarihli ve 26166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde; 112 acil sağlık istasyonları “kuruluş”, (c) bendinde, Bakanlığa bağlı ikinci basamak (entegre ilçe hastaneleri dahil) ve üçüncü basamak yataklı tedavi kurumları “kurum” olarak tanımlanmış, 5. maddesinin (y) bendinde, kurumlarda özellik arz eden riskli bölümlerin; ameliyathane, yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, acil servis-poliklinik, ruh sağlığı ve hastalıkları hastanelerinin psikiyatri servisleri ve kemik iliği nakil üniteleri olduğu, özellik arz eden riskli birimlerde kısmi süreli çalışan personelin, çalıştığı süre kadar riskli birimler için öngörülen katsayılar üzerinden değerlendirileceği, 5. maddesinin (jj) bendinde ise, kuruluşlarda sağlık müdürlüğü, sağlık grup başkanlıkları ile 112 acil sağlık hizmetlerinde çalışan personel ve o dönem eğitim faaliyetlerinde görevli eğiticilere il performans puan ortalamasının %10’u oranında ek puan verileceği kurala bağlanmıştır.
Anılan Yönetmeliğin 5. maddesinin (y) bendinde; kurumlarda özellik arz eden riskli bölümler sayma yolu ile gösterilmiş ve bu birimlerde çalışan personelin, çalıştığı süre kadar riskli birimler için öngörülen katsayılar üzerinden değerlendirileceği, 5. maddesinin (jj) bendinde ise, kuruluş niteliğinde olan 112 acil sağlık hizmetlerinde çalışan personele il performans puan ortalamasının %10’u oranında ek puan verileceği belirtilmiş olup, 112 acil sağlık hizmetlerinde çalışan personel ile kurumlarda riskli birimlerde çalışan personele ödenecek ek ödeme oranları ayrı ayrı düzenlenmiştir. Buna göre Yönetmelikte kurumlarda özellik arz eden riskli bölümler için riskli birim ek ödeme katsayısı belirlendiği halde, kuruluşlar için bu yönde bir düzenleme yapılmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, yalnız kurumların acil -servis polikliniklerinde çalışan personelin acilde çalışan personel için belirlenen riskli birim ek ödeme katsayısından yararlanması mümkün olduğundan, kurum niteliğinde olmayan 112 acil sağlık hizmeti istasyonunda çalışan davacı hakkında tesis edilen işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle; davalı idare temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Mahkemeye gönderilmesine, 22.6.2011 tarihinde oybirliği ile karar verildi.