Danıştay Kararı 11. Daire 2010/6405 E. 2011/2893 K. 25.04.2011 T.

11. Daire         2010/6405 E.  ,  2011/2893 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2010/6405
Karar No: 2011/2893
Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
: …
Vekili : …
… Üniversitesi …
Karşı Taraf(Davacı) : …
Vekili : …
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarihli, E:… K:… sayılı kararının; davalı idare tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Davalı idare temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği görülerek yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
Dava, … Üniversitesi Rektörlüğü Güvenlik Müdürlüğünde güvenlik görevlisi olarak görev yapmakta iken 1.1.2008 tarihinde Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezinde (… Hastanesi) görevlendirilen davacı tarafından, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek. 3. maddesi uyarınca ek ödeme yapılması için yaptığı başvurunun; 2009 yılında 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesi uyarınca almış olduğu döner sermaye ek ödemeleri net tutarının, 2010 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek. 3. maddesinin 1. fıkrasına göre yapılması öngörülen toplam net tutarına ulaştığı tarihten itibaren ek ödeme yapılmaya başlanacağından bahisle reddine ilişkin işlemin iptaline ve yoksun kalınan ek ödeme tutarının yasal faizi ile birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, 2009 yılında … Üniversitesi Tıp Fakültesi … Hastanesinde güvenlik görevlisi olarak görev yapmakta iken aynı zamanda 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesi uyarınca döner sermaye ek ödemesinden de yararlandığı ihtilafsız olan davacının, döner sermaye ek ödemesi yapılmayan Rektörlük emrine atanması üzerine bir önceki yıl olan 2008 yılında aldığı döner sermaye tutarı (2.806,30-TL) ve 2009 yılı Kasım ayı da dahil emsali personelin aldığı ek ödeme tutarı (2.892,57TL) ile yapılan mahsuplaştırma sonucu 2009/Kasım ayında 86,18-TL, 2009/Aralık ayında ise 270,93-TL ek ödemeden yararlandırıldığının, 2010 yılı için ise ancak bir önceki yıl olan 2009 yılında almış olduğu döner sermaye ödemeleri toplam net tutarının (2.964,58-TL) 2010 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek. 3. maddesinin 1. fıkrasına göre yapılması öngörülen toplam net tutara ulaştığı tarihten itibaren ek ödeme yapılmaya başlanacağı belirtilerek dava konusu işlemin tesis edildiğinin anlaşıldığı, bu itibarla davacının 2010 yılı içerisinde döner sermaye ek ödemesinden faydalanamıyacağının kuşkusuz olduğu, davacının 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek. 3. maddesinin 3. fıkrası kapsamında olmadığı, dolayısıyla 2010 yılı denge tazminatı ödemelerinde 2009 yılı içerisinde aldığı döner sermaye tutarlarının dikkate alınmaması gerektiği, aksi düşüncenin Kanun’un amacına ters düşeceği sonucuna varıldığından, davacının 2009 yılında almış olduğu döner sermaye ödemelerinin net tutarının 2010 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek. 3. maddesinin 1. fıkrasına göre yapılması öngörülen toplam net tutara ulaştığı tarihten itibaren ek ödeme yapılmaya başlanacağına ilişkin işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline, bu işlem nedeniyle davacıya ödenmeyen 2010 yılına ilişkin ek ödemelerin her ay ödenmesi gereken tarihten itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte ödenmesine karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından, Mahkeme kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
5473 sayılı Değişik Adlar Altında İlave Ödemesi Bulunmayan Memurlara ve Sözleşmeli Personele Ek Ödeme Yapılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1. maddesi ile 27.6.1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen Ek. 3. maddesinde; “Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Sayıştay, Yüksek Seçim Kurulu, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı (Kefalet Sandığı dahil), Millî Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Diyanet İşleri Başkanlığı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı ile bağlı kuruluşları, Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı, GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı, Yükseköğretim Kurulu, üniversiteler ile yüksek teknoloji enstitüleri, Emniyet Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü, Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü, İller Bankası Genel Müdürlüğü, Türkiye ve Orta-Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Genel Müdürlüğü, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların bağlı kuruluşları, il özel idareleri ve belediyelerin kurdukları mahallî idare birlikleri ile Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilâtı ile varsa bunların döner sermaye kadrolarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre istihdam edilen memurlar ile aylıklarını 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa göre alanlara, subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlara, 1/1/2006 – 30/6/2006 tarihleri arasında 950 gösterge rakamının, 1/7/2006 tarihinden itibaren ise 1850 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda her ay ek ödeme yapılır.
Birinci fıkra kapsamına giren personelden; her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenler ile sosyal hizmet kuruluşlarında görev yapan öğretmenler hariç olmak üzere fiilen yapılmayan ders karşılığı ek ders ücretinden yararlananlara, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 2 nci maddesi, 19/6/1979 tarihli ve 2252 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi, 16/4/2003 tarihli ve 4848 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin üçüncü fıkrası, 1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin üçüncü fıkrası, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı Kanunun 63 üncü maddesi, 10/11/2005 tarihli ve 5431 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin son fıkrasında öngörülen ödemelerden yararlananlar ile makam, yüksek hâkimlik, temsil veya görev tazminatından yararlananlara, kadro karşılığı sözleşmeli olarak istihdam edilenlere, bir kadroya açıktan, kurum içinden veya kurum dışından vekâlet ettirilenlere vekâlet edilen görev nedeniyle birinci fıkraya göre ödeme yapılmaz. Söz konusu ödemelerin ilgili mevzuatında yer alan hükümlere göre idarî veya başka nedenlerle aylık veya dönemsel olarak ödenmemesi bu sürelerde birinci fıkraya göre ödeme yapılması sonucunu doğurmaz.
Birinci fıkrada sayılan personelden bir önceki yılda (2005 yılı dahil); 3/6/1938 tarihli ve 3423 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası, 21/12/1967 tarihli ve 969 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son fıkrası, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesi, 4/2/1983 tarihli ve 2797 sayılı Kanunun 55 inci maddesinin beşinci fıkrası, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin onbirinci fıkrası, 25/4/2001 tarihli ve 4652 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin son fıkrasında öngörülen ödemelerden yararlananlar ile 8/5/1991 tarihli ve 3717 sayılı Kanunun 2 nci maddesi uyarınca yol tazminatının yarısı olarak kamu bankalarına yatırılan tutarlardan ödeme yapılanlara, … Hastanesi döner sermaye gelirlerinden döner sermaye katkı payı ödenenlere birinci fıkraya göre ödeme yapılmaz. Ancak, bir önceki yılda söz konusu ödemelerden yararlananlar ile birinci fıkra kapsamına girmeyen personelden bir önceki yılda 14/4/1982 tarihli ve 2659 sayılı Kanunun 30 uncu maddesine göre ödeme yapılanlar ve Sağlık Bakanlığı merkez teşkilâtı personeli hariç 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre ödeme yapılanlara, bu fıkrada sayılan hükümlere göre önceki yılda yapılmış olan ödemelerin toplam net tutarına, birinci fıkraya göre yapılması öngörülen ödemeler toplam net tutara ulaştıktan sonra birinci fıkraya göre ödeme yapılmaya başlanır. Aynı yıl içerisinde yukarıda belirtilen ödemelerden yararlananlara 15 Aralık tarihinde yapılacak ödeme bir sonraki yılın 1 Ocak-14 Ocak dönemini kapsamayacak şekilde gün hesabıyla ödenir. Bu şekilde yapılacak ödemeler, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşları ile Adlî Tıp Kurumu kadrolarında bulunan personele döner sermaye bütçelerinden yapılır.” hükmüne yer verilmiştir.
5473 sayılı Kanun’un gerekçesinde; birinci fıkrada sayılan idarelerde görev yapan personelden bir kısmı değişik aralıklarla düzensiz olarak veya yılda bir defa döner sermaye payı; üretimi teşvik pirimi veya değişik adlarla ödemelerden yararlandığı, ayrıca birinci fıkrada sayılmakla birlikte Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşları ile Adli Tıp Kurumunda elde edilen gelirlerin belirli bir kısmı personele döner sermaye payı olarak ödendiği, söz konusu ödemelerden yararlanan personelin birinci fıkrada belirtilen ödemeden doğrudan yararlanması amaca uygun düşmekle birlikte, yararlandıkları ilave ödemelerin yıllık tutarının birinci fıkrada öngörülen ödemenin yıllık tutarının altında olması ihtimali bulunduğu, bahsedilen sıkıntıların önlenmesi bakımından, maddenin üçüncü fıkrası ile birinci fıkraya göre aylık dönemler halinde yapılması öngörülen ödeme toplam tutarının, ilgililerin bir önceki yılda fiilen yararlandıkları söz konusu ödemeler toplam net tutarına ulaştıktan sonra takip eden aydan başlamak üzere yıl sonuna kadar ilgililere birinci fıkraya göre yapılmasının amaçlandığı diğer taraftan, ilgili personelin fıkrada sayılan ödemelerin aynı yıl içerisinde yararlanacağı tutarların önüne geçilmemekle birlikte bu ödemelerin bir sonraki yılda yapılacak hesaplamalarda dikkate alınacağı, hususlarına yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, davacının … Üniversitesi Rektörlüğü Güvenlik Müdürlüğünde güvenlik görevlisi olarak çalışmakta iken, 1.1.2008 tarihinde Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezinde (… Hastanesinde) görevlendirildiği, söz konusu Hastane bünyesinde görev yapması nedeniyle davacıya 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesi uyarınca döner sermaye katkı payı ödendiği, 15.9.2009 tarihinde görevlendirmesi biten davacının tekrar eski görevine döndüğü, 30.10.2009 tarihinde 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek. 3. maddesi uyarınca tarafına ek ödeme yapılması için yaptığı başvurunun; 2009 yılında almış olduğu döner sermaye katkı payı ödemeleri toplam net tutarın, 2010 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek. 3. maddesinin birinci fıkrasına göre yapılması öngörülen toplam net tutarına ulaştığı tarihten itibaren ek ödeme yapılmaya başlanacağı gerekçesiyle reddi üzerine bakılan davanın açıldığı, davacının 2008 yılında 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesi uyarınca 2.806,39-TL döner sermaye katkı payı aldığı, emsali personelin 2009 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek. 3. maddesi uyarınca, 2.892,57-TL ek ödeme aldığı, aradaki farkın Kasım ve Aralık aylarında davacıya ödendiği, 2009 yılında ise 2.964,58-TL döner sermaye katkı payı aldığı, idarece emsali personelin 2010 yılında alacağı ek ödeme tutarının bu meblağa ulaştığı tarihten itibaren ödeme yapılmaya başlanacağının belirtildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, 5473 sayılı Kanun’un 1. maddesiyle, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen Ek. 3. maddenin 3. fıkrasında, anılan Kanunun birinci fıkrasında sayılan personelden, bir önceki yılda 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesinde öngörülen ödemelerden yararlananlara ödeme yapılmayacağının, bir önceki yılda söz konusu ödemelerden yararlanan personelden, bu fıkrada sayılan hükümlere göre önceki yılda yapılmış olan ödemelerin toplam net tutarına ulaştıktan sonra birinci fıkraya göre ödeme yapılmaya başlanacağının kurala bağlandığı dikkate alındığında, davacının 2547 sayılı Kanun’un 58. maddesi uyarınca 2008 yılında almış olduğu döner sermaye katkı payının 2009 yılında, 2009 yılında almış olduğu döner sermaye katkı payının 2010 yılında emsali personele 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen Ek. 3. madde uyarınca yapılan ek ödemeyle mahsuplaştırılmak suretiyle ödeme yapılması gerektiğinden, Kanuna ve gerekçesine uygun olarak davacının 2009 yılında almış olduğu döner sermaye katkı payı ödemeleri toplam net tutarının, 2010 yılında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek. 3. maddesinin birinci fıkrasına göre yapılması öngörülen toplam net tutarına ulaştığı tarihten itibaren ek ödeme yapılmaya başlanacağı yolunda tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varıldığından, İdare Mahkemesince dava konusu işlemin iptali, dava konusu işlem nedeniyle davacıya ödenmeyen 2010 yılına ilişkin ek ödemelerin her ay ödenmesi gereken tarihten itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte ödenmesi yönünde verilen kararda hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; davalı idare temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Mahkemeye gönderilmesine, 25.4.2011 tarihinde oybirliği ile karar verildi.