Danıştay Kararı 11. Daire 2010/3495 E. 2010/11102 K. 20.12.2010 T.

11. Daire         2010/3495 E.  ,  2010/11102 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No: 2010/3495
Karar No: 2010/11102

Temyiz İsteminde Bulunan Taraflar :
1(Davacı) : …
Vekili : …
2(Davalı) : … Valiliği
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin …gün ve E:…, K:… sayılı kararının; taraflarca, aleyhlerine olan kısmının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Davacı tarafından davalı idarenin temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuş, davalı idare tarafından ise savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Dava, 4924 sayılı Yasa uyarınca sözleşmeli olarak ebe pozisyon unvanı ile görev yapan davacı tarafından, … Fakültesi Sağlık Programları Bölümü Laborant ve Veteriner Sağlık Programı ön lisans mezunu olması nedeniyle özlük haklarının yeni öğrenim durumuna göre belirlenmesi için yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali ve idareye başvuru tarihinden itibaren yoksun kaldığı mali ve özlük haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince; dava konusu işlemin iptaline, Yüksek Öğretim Kurulunun … Fakültesi Sağlık Programları Bölümü iki yıllık Laborant ve Veteriner Sağlık Programının ebe unvanı için bir üst öğrenim sayılmamasına ilişkin 22.7.2009 günlü kararı uyarınca davacının idareye başvuru tarihi olan 14.1.2009 tarihi ile 22.7.2009 tarihi arasında yoksun kaldığı parasal haklarının her bir ödemenin yapıldığı tarihten itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte davacıya ödenmesine, 22.7.2009 tarihinden sonraki döneme ilişkin tazminat talebinin ise reddine karar verilmiş, bu karar taraflarca aleyhlerine olan hüküm fıkraları yönünden temyiz edilmiştir.
Davalı idarenin temyiz dilekçesinde ileri sürülen hususlar Mahkeme kararının dava konusu işlemin iptaline ve 14.1.2009 tarihi ile 22.7.2009 tarihi arasında yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faizi ile birlikte davacıya ödenmesine karar veren kısmının bozulmasını gerektirecek nitelikte bulunmadığından kararın bu kısmının onanması, dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte mevcut bulunmayan Yüksek Öğretim Kurulu kararına dayalı olarak davacının 22.7.2009 tarihinden sonraki döneme ilişkin tazminat talebinin reddine hükmeden kısmının ise davacının temyiz talebi kabul edilerek bozulması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Sözleşmeli personel statüsünde ebe olarak görev yapmakta iken … Üniversitesi … Fakültesi Sağlık Programları Bölümünün iki yıl süreli Laborant ve Veteriner Sağlık Programından mezun olan davacı tarafından, mali haklarının yeni öğrenim durumuna göre yeniden belirlenmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemi iptal eden, parasal haklarının ise kısmen reddine, kısmen de tazminine hükmeden İdare Mahkemesi kararının taraflarca bozulması istenilmektedir.
İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Davacıya ait temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının bu kısmının onanması gerekmektedir.
Davalı idarenin temyiz istemine gelince;
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/B maddesinde sözleşmeli personel; “Kalkınma planı, yıllık program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde, kurumun teklifi üzerine Devlet Personel Dairesi ve Maliye Bakanlığının görüşleri alınarak Bakanlar Kurulunca geçici olarak sözleşme ile çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir…….. Sözleşmeli personel seçiminde uygulanacak sınav ile istisnaları, bunlara ödenebilecek ücretlerin üst sınırları ile verilecek iş sonu tazminatı miktarı, kullandırılacak izinler … dair hususlar ile sözleşmeye esas ve usulleri …. Bakanlar Kurulunca belirlenir.” hükmü yer almaktadır.
Öte yandan, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 43. madesinin (b) bendinde, ”Aynı meslek ve bilim dallarında, eğitim-öğretim yapan üniversitelerde, eğitim-öğretim, metod, kapsam, öğretim süresi ve yıl içindeki değerlendirme esasları bakımından eşdeğer olması ve öğrenimden sonra kazanılan unvanların aynı ve elde edilen hakların eşdeğer sayılması hususu Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine; öğretmen yetiştiren birimler için esasların tespiti Milli Eğitim Bakanlığı ile de işbirliği yapılarak Yükseköğretim Kurulunca düzenlenir.” hükmü öngörülmüştür.
Kamu hizmetinin yürütülmesi amacıyla görevlendirilmiş bulunan personelin, görevinin devamı sırasında kendi mesleki alanında bir üst öğrenimi tamamlaması üzerine hizmete olan katkısıyla birlikte verimliliğin artmasına da neden olacağı ve böylece maddi haklarının buna göre yeniden düzenlenmesinin gündeme geleceğinden şüphe bulunmamaktadır.Nitekim davalı idarece tüm İl Valiliklerine gönderilen Genelge ile, sözleşmeli personelin öğrenim durumunda değişiklik olması halinde tamamlanan üst öğrenimin, atanılan pozisyon unvanıyla ilgili olması kaydıyla brüt ücretlerinin yeni öğrenim durumlarına göre yeniden belirleneceği esasının getirildiği görülmektedir.
Olayda, Yükseköğretim Genel Kurulunun 18.8.2006 tarihli kararıyla, … Fakültesi Laborant ve Veteriner Sağlık Önlisans Programının sağlık çalışanları için bir üst öğrenim sayılmasına karar verilmiş ise de, bilahare Yükseköğretim Yürütme Kurulunun 4.11.2009 tarihli toplantısında alınan kararla, yukarıda bahsi geçen kararın iptaline, söz konusu programın “laborant ve laboratuar teknikerliği” kadrosunda çalışanlar için üst öğrenim olduğuna, diğer sağlıkla ilgili kadrolar için üst öğrenim olmadığına karar verildiği anlaşılmakta olup, davacının da sözleşmeli personel statüsünde ebe olarak görev yapıyor olması ve buna göre de bitirdiği üst öğrenimin yürüttüğü meslekle ilgili bir üst öğrenim niteliğinde bulunmaması karşısında, parasal haklarının yeni öğrenim durumuna göre yeniden belirlenmesine hukuken olanak bulunmamaktadır.
Belirtilen nedenlerden dolayı, davalı idare temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bu kısmının da bozulmasına karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince, dava dosyasının tekemmül ettiği görülerek davalı idarenin yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü: Dava, 4924 sayılı Yasa uyarınca sözleşmeli olarak ebe pozisyon unvanı ile görev yapan davacı tarafından, … Fakültesi Sağlık Programları Bölümü Laborant ve Veteriner Sağlık Programı ön lisans mezunu olması nedeniyle özlük haklarının yeni öğrenim durumuna göre belirlenmesi için yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali ve idareye başvuru tarihinden itibaren yoksun kaldığı mali ve özlük haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, dava konusu işlemin iptaline, Yüksek Öğretim Kurulunun … Fakültesi Sağlık Programları Bölümü iki yıllık Laborant ve Veteriner Sağlık Programının ebe unvanı için bir üst öğrenim sayılmamasına ilişkin 22.7.2009 günlü kararı uyarınca davacının idareye başvuru tarihi olan 14.1.2009 tarihi ile 22.7.2009 tarihi arasında yoksun kaldığı parasal haklarının her bir ödemenin yapıldığı tarihten itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte davacıya ödenmesine, 22.7.2009 tarihinden sonraki döneme ilişkin tazminat talebinin ise reddine karar verilmiştir.
Taraflarca hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek Mahkeme kararının aleyhlerine olan hüküm fıkralarının bozulması istenilmektedir.
4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 1. maddesinde; bu Kanun’un amacının; eleman temininde güçlük çekilen yerlerde ve hizmet dallarında sağlık hizmetlerinin etkili ve verimli bir şekilde yürütülebilmesini temin etmek üzere, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşları tarafından hizmet akdi ile sözleşmeli olarak istihdam edilecek ve işçi sayılmayan sağlık personelinin hizmet şartlarını, niteliklerini, işe alınma ve işine son verilme hallerini, görev ve yetkilerini, hak, yükümlülük ve sorumluluklarını, ücret ve diğer ödemeleri ile özlük işlerini düzenlemek olduğu; bu Kanun uyarınca istihdam edilecek sözleşmeli personelin unvanları ve bunlarda aranılacak niteliklerin ekli (1) sayılı Cetvelde gösterildiği kurala bağlanmıştır.
Anılan Kanun’un ekinde yer alan, Sözleşmeli Personel Pozisyon Unvanları Ve Bu Pozisyonlarda İstihdam Edileceklerde Aranacak Nitelikler başlıklı (1) sayılı Cetvelde; ebe unvanıyla bu Kanun’a göre istihdam edilebilmek için; sağlık meslek lisesi mezunu, 2 yıllık yüksek okulların ebelik bölümü mezunu veya 4 yıllık yüksek okulların ebelik bölümü mezunu olmak üzere üç farklı nitelik belirlemesi yapılmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, sağlık meslek lisesi mezunu olarak 4924 sayılı Yasaya tabi sözleşmeli ebe pozisyon unvanı ile görev yapan davacının 8.9.2008 tarihinde … Üniversitesi … Fakültesi Sağlık Programları Bölümü iki yıl süreli Laborant ve Veteriner Sağlık Programından mezun olması üzerine bitirdiği üst öğrenime göre özlük haklarının belirlenmesi için yaptığı başvurunun bitirdiği üst öğrenimin pozisyon unvanıyla ilgili olmadığı belirtilerek reddedilmesi üzerine bakılan davayı açtığı anlaşılmıştır.
4924 sayılı Kanun eki (I) sayılı cetvelde 4924 sayılı Kanun kapsamında ebe unvanlı pozisyonda sözleşmeli olarak çalışan personelin, sağlık meslek lisesi veya 2 veya 4 yıllık yüksek okulların ebelik bölümü mezunu olmaları öngörülmüştür.
Bu itibarla, sağlık meslek lisesi mezunu ebe olarak istihdam edilen davacının Kanun’un açık hükmü uyarınca 2 yıllık bir yüksek okulun ebelik bölümünden mezun olmaması nedeniyle, bitirmiş olduğu Laborant ve Veteriner Sağlık Önlisans Programından dolayı sözleşme ücretinin yeni öğrenim durumuna göre belirlenmesi mümkün değildir.
Öte yandan, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun 43. maddesinin (b) fıkrası uyarınca, Yüksek Öğretim Kurulu’nca, davacının bitirmiş olduğu Laborant ve Veteriner Sağlık Önlisans Programının, sağlık çalışanları için mesleki bir üst öğrenim sayılmasına karar verilmiş ise de, mezun olunan yüksek öğrenim programının hangilerinin sağlık çalışanları için üst öğrenim sayılacağı konusunda Yüksek Öğretim Kurulu’nca alınan kararların, 4924 sayılı Kanunda mezun olunan bölümlerin açıkça belirtilmediği durumlarda uygulanabileceği, buna karşın, anılan Kanunda bu hususun açıkça düzenlenmesi durumunda ise Kanun hükümlerinin dikkate alınacağı kuşkusuzdur.
Davacının temyiz talebine gelince;
İdari işlemlerin yargısal denetiminin tesis edildikleri tarihte yürürlükte bulunan hukuk kuralları çerçevesinde yapılması gerektiği dikkate alındığında, İdare Mahkemesince dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte mevcut bulunmayan Yüksek Öğretim Yürütme Kurulu kararına dayalı olarak davanın, davacının 22.7.2009 tarihinden sonraki tazminat talebine ilişkin kısmının reddine hükmedilmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Ancak, dava konusu işlem mevzuata uygun bulunduğundan bu işlem nedeniyle davacının uğradığı maddi kayıplardan dolayı idarenin ödeme yükümlülüğü bulunduğundan söz etmek de mümkün değildir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının dava konusu işlemin iptaline ve 14.1.2009 tarihi ila 22.7.2009 tarihi arasında yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faizi ile birlikte davacıya ödenmesine ilişkin kısmının bozulmasına, davacının temyiz isteminin ise reddi ile Mahkeme kararının davacının 22.7.2009 tarihinden sonraki döneme ilişkin tazminat talebinin reddine yönelik kısmının yukarıda belirtilen gerekçe ile onanmasına, dosyanın bozulan kısım hakkında yeniden bir karar verilmek üzere Mahkemeye gönderilmesine, 20.12.2010 tarihinde oybirliği ile karar verildi.