Danıştay Kararı 11. Daire 2006/156 E. 2007/3589 K. 10.04.2007 T.

11. Daire         2006/156 E.  ,  2007/3589 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No: 2006/156
Karar No: 2007/3589

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü
Vekili : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İsteğin Özeti : Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğünde 5441 sayılı Yasa hükümleri uyarınca sözleşmeli personel statüsünde uzman memur olarak görev yapan davacının, emekli keseneğine esas ek göstergesinin 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 16. maddesinin 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12. maddesi ile değişik fıkrası uyarınca ve ücret tavanının 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 12 ve 15. maddeleri uyarınca belirlenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı davada, … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 5441 sayılı Devlet Tiyatrosu Kuruluşu Hakkında Kanunun 5. maddesinde, Devlet Tiyatrosu sanatkarlarının sayma yoluyla belirlendiği, 1.7.1954 tarihinde yürürlüğe giren 6388 sayılı Yasa ile de 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 12. maddesinin II. fıkrasına “5441 sayılı Kanun hükümlerine istinaden Devlet Tiyatrosunda mukavele ile çalışan sanatkarlar” şeklindeki (m) bendinin eklendiği, 5441 sayılı Yasanın 5. maddesinin, 23.7.1970 tarihinde yürürlüğe giren 1310 sayılı Yasa ile değiştirilerek; Devlet Tiyatroları sanatkarlarının; sanatkar memurlar, uygulatıcı uzman memurlar ve uzman memurlar şeklinde üçlü bir sınıflamaya tabi tutulduğu, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü uygulatıcı uzman memurları ile kondüvit ve suflörlerin 6388 sayılı Yasanın Devlet Tiyatroları sanatkarlarına şamil olan hükümlerinden, diğer uzman memurların da 6388 sayılı Yasa ile 5434 sayılı Yasanın fiili hizmet süresi zammından yararlanacakları belirleyen 32. maddesine eklenen (f) bendi hariç Devlet Tiyatrosu Sanatkarları için geçerli diğer hükümlerinden yararlanacaklarının vurgulandığı, 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 16. maddesinin 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12. maddesi ile değişik fıkrasında, bu şekilde sözleşme ile çalıştırılanların, kesenekleri kendilerince ve kesenek karşılıkları da kurumlarınca karşılanmak üzere, T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilecekleri, sanatçı, sanatkar, sanatçı öğretmenler ile Devlet sanatçılarının emeklilik kesenekleri için bu Kanuna ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinde kadroları teknik hizmetler sınıfında yer alan mühendisler için öngörülen ek göstergelerin esas alınacağı, ancak yönetici kadrolar karşılık gösterilerek sözleşme ile çalıştırılanların emeklilik kesenekleri bu kadrolar için saptanmış bulunan ek göstergelerden düşük olamayacağı, hükmüne yer verildiği, anılan yasa kuralları birlikte değerlendirildiğinde; 5441 sayılı Yasada 1310 sayılı Yasa ile yapılan değişiklik ile “Devlet Tiyatrosu uzman memuru” olarak adlandırılan ve Devlet Tiyatrosu sanatkarlarının emeklilik yönünden sahip olduğu haklardan yararlanmaya devam ettiği açık olan davacının ek göstergesinin 657 sayılı Yasanın yukarıda metni yazılı bulunan Ek Geçici 16. maddesi uyarınca belirlenmesi isteminin reddedilmesinde hukuka ve ilgili mevzuata uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir. Davalı idare tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.

Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin kısmen kabulü ile mahkeme kararının dava konusu işlemin sözleşme ücretine yönelik bölümünün iptaline ilişkin kısmının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü emrinde sözleşmeli statüde görev yapan davacının, ek göstergesinin ve ücret tavanının yükseltilmesi amacıyla yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde ek gösterge ile ilgili olarak öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının anılan kısmının onanmasının;
Davanın ücret tavanının belirlenmesi ile ilgili işlem kısmına gelince;
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek Geçici 16 ncı maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu Kararıyla kabul edilerek 7.6.1987 tarih ve 19480 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Devlet Sanatçıları ve Sanatçıların Sözleşmeli Olarak Çalıştırılmasına Dair Esaslar’ın 4 üncü maddesinde, bu alanda görev yapan sözleşmeli personel dört ayrı gruba ayrılarak, her bir gruba ait sözleşme ücretinin alt ve üst sınırları gösterildikten sonra, müteakip maddelerde de sözleşme ücretinin hesabında dikkate alınacak puan gruplaştırmasının usul ve esaslarının belirlendiği ve davacıya ait sözleşme ücretinin de bu esaslar dahilinde tesbit edildiği anlaşıldığından, dava konusu işlemin bu bölümünde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Belirtilen nedenlerden dolay, temyize konu İdare Mahkemesi kararının, sözleşme ücreti konusundaki işlemin iptaline yönelik kısmınında bozulmasına karar verilmesinin;
Uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dosyanın incelenmesinden, davanın, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğünde 5441 sayılı Yasa hükümleri uyarınca sözleşmeli personel statüsünde uzman memur olarak görev yapan davacı tarafından, emekli keseneğine esas ek göstergesinin 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 16. maddesinin 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12. maddesi ile değişik fıkrası uyarınca ve ücret tavanının 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 12 ve 15. maddeleri uyarınca belirlenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açıldığı, … idare Mahkemesince, dava, yalnızca davacının ek göstergeye ilişkin talebine yönelik olarak incelenip dava konusu işlemin iptaline karar verildiği anlaşılmıştır.
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkün olup, davalı idarenin temyiz dilekçesinde ileri sürülen sebepler kararın ek göstergeye yönelik kısmının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
İdare mahkemesi kararının ücret tavanına ilişkin kısmına gelince;
657 sayılı Yasanın Ek Geçici 15. maddesinin 3. fıkrasında, 1309 ve 1310 sayılı kanunlarda yazılı orkestra yönetim kurulu, teknik kurul ve sanat ve yönetim kurulu tarafından tespit edilen ücretlerin ek geçici 12 ve 13. maddelerde yazılı personelin halen almakta oldukları brüt aylık tutarlarından az olduğu takdirde, ilgililerin ücretlerinin bu aylık seviyesine yükselinceye kadar aradaki farkın ödenmeye devam olunacağı, bunların ücretlerinin azaltılmış olmasının emekli keseneğine esas aylık derece ve kademeleri yönünden kazanılmış haklarını ihlal etmeyeceği hükmüne yer verilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek geçici 16. maddesinde, teknik bünyeye dahil olmayan ve hakkında Devlet Memurları Kanunu hükümlerinin uygulanması gerekenler hariç, bu Kanunun ek geçici 12, 13 ve 14 üncü maddeleri kapsamına dahil personel ile Kültür ve Turizm Bakanlığının sanatla ilgili merkez ve taşra birimlerine bağlı olarak çalışan orkestra, koro ve topluluk sanatçıları, sanatkarları ve sanatçı öğretmenleri ile Devlet Sanatçılarının söz konusu maddenin mali hükümlerine bağlı kalınmaksızın sözleşmeli olarak çalıştırılabilecekleri kurala bağlanmış, anılan maddeye 22.8.1989 gün ve 378 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 5. maddesiyle eklenen fıkra ile, bu şekilde sözleşmeli olarak çalıştırılacakların sözleşme esaslarının, bunlara ödenebilecek ücretin üst sınırları ve sağlanacak sosyal yardımlar ile diğer mali hakların ilgili bakanlığın önerisi ve Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Bakanlar kurulunca kararlaştırılacağı, bu şekilde sözleşme ile çalıştırılanların, kesenekleri kendilerince ve kesenek karşılıkları da kurumlarınca karşılanmak üzere T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilecekleri, sanatçı, sanatkar, sanatçı öğretmenler ile Devlet sanatçılarının emeklilik keseneklerinin bu Kanuna ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinde kadroları teknik hizmetler sınıfında yer alan mühendisler için öngörülen ek göstergelerin esas alınacağı hükme bağlanmış ve anılan yasa kuralları uyarınca “Devlet Sanatçıları ve Sanatçıların Sözleşmeli Olarak Çalıştırılmalarına Dair Esaslar” 7.5.1987 tarihli ve … sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmiştir.
Anılan yasa kurallarının değerlendirilmesinden, davalı idarede sözleşmeli personel olarak görev yapan ve sosyal güvenlik yönünden Emekli Sandığı ile ilgilendirilen davacının, emekli keseneğine esas aylık derece ve kademesine uygulanan ek gösterge rakamının sözleşme ücretinin belirlenmesinde esas alınacağı yolunda herhangi bir yasal düzenleme bulunmadığı, bu rakamın ancak emekli aylıkları hesaplanırken gözönünde bulundurulacağı, 657 sayılı Yasanın Ek Geçici 15. maddesinin 3. fıkrasında yer alan kuralın Devlet Tiyatrosunda görev yapan personelin ücretlerinin Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmesinden önce Sanat ve Yönetim Kurulu tarafından sözleşme ücretlerinin belirlendiği döneme ilişkin bir düzenleme olduğu dikkate alındığında, dava konusu işlemin davacının ücret tavanına ilişkin isteminin reddi yolunda tesis edilen kısmında hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığından, aksi yönde verilen idare mahkemesi kararında hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenle, davalı idarenin temyiz isteminin kısmen kabulü ile, … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının dava konusu işlemin ücret tavanına yönelik bölümünü iptal eden kısmının bozulmasına, dava konusu işlemin davacının emekli keseneğine uygulanacak ek gösterge rakamına yönelik bölümünü iptal eden kısmının onanmasına, dosyanın bozulan kısım hakkında yeniden bir karar verilmek üzere adı geçen idare mahkemesine gönderilmesine, 10.4.2007 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.