Danıştay Kararı 11. Daire 2002/3762 E. 2004/95 K. 21.01.2004 T.

11. Daire         2002/3762 E.  ,  2004/95 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2002/3762
Karar No: 2004/95

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Milli Eğitim Bakanlığı – ANKARA
Karşı Taraf (Davacı) : …
İsteğin Özeti : Dava, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu üyesi olup, doktora derecesi bulunan davacının, ek ders ücretinin %40 fazlasıyla ödenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali ve parasal haklarının yasal faiziyle birlikte tazmini istemiyle açılmıştır. … İdare Mahkemesi … gün ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 657 sayılı Kanunun 176. maddesinde, ek ders ücretlerinin alanlarında master derecesi almış öğretmenlere %25, alanlarında doktora derecesi almış öğretmenlere ise %40 fazlasıyla ödeneceğinin öngörüldüğü, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esasların 10. maddesinde de, ilgili mevzuat hükümleri ile tespit edilen inceleme, araştırma, planlama, programlama, yönetim, denetim, eğitim ve öğretim gibi görevlerinden, Bakanlık Merkez Teşkilatında görevli müsteşar, müsteşar yardımcısı, … Talim ve Terbiye Kurulu Başkan ve üyelerinin, … haftada 15 saatinin ders niteliğinde yönetim görevi sayılacağı ve ek ders ücreti ödeneceği hükümlerine yer verildiği, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yönetmeliğinin 9. maddesinde de, Talim ve Terbiye Kurulu üyelerinin görevleri arasında eğitim ve öğretimle ilgili olarak yurtiçinde ve yurtdışında inceleme ve araştırmalar yapmak, eğitim ve öğretim alanındaki konuların kurul gündemine alınıp ve görüşülüp karara bağlanması için tekliflerde bulunmak, her türlü okul ve kurumlarda eğitim ve öğretim konuları ile ilgili olarak inceleme, araştırma, değerlendirmeler yapmak, gerektiğinde dersleri takip etmek, öğretmen ve yöneticilerle toplantılar düzenlemek gibi eğitim ve öğretimle doğrudan ilgili konuların sayıldığı, bu durumda, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslara göre ek ders ücreti almaya hak kazanan davacının doktora derecesinden dolayı ek ders ücretinin yürüttüğü görev gözetilerek %40 fazlasıyla ödenmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuki isabet görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline, ek ders ücretlerinin başvuru tarihinden itibaren dava tarihi esas alınmak suretiyle yasal faiziyle birlikte tazminine hükmetmiştir. Davalı idare tarafından, davacının Genel İdare Hizmetleri Sınıfında görev yaptığı, dolayısıyla ek ders ücretinden zamlı olarak yararlanamayacağı ileri sürülerek mahkeme kararının bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Talim ve Terbiye Kurulu üyesi olarak görev yapan davacının, doktora derecesinden dolayı ek ders ücretinin %40 fazlasıyla ödenmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemi iptal eden, yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte tazminen tahsiline hükmeden İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4359 sayılı Kanunla değişik 176. maddesinde, ek ders ücretinin alanlarında master derecesini almış olan öğretmenlere %25, alanlarında doktora derecesini almış olan öğretmenlere ise %40 fazlasıyla ödeneceği hükmü öngörülmüş, aynı Kanunun 36. maddesinde ise, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfını teşkil eden personele ait görev ünvanları açıkça gösterilmiştir.
Öte yandan, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslar uyarınca ödenen ek ders ücreti, anılan esaslarda belirtilen kadro görevinin gereğini fiilen yerine getirenlere, hizmetin verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla yapılan ve genel nitelikte olmayan bir ödeme olup, olayda, davacının ek ders ücretinin fazladan ödenmesi için öngörülen öğretmen kadrosunda görev yapmadığı gibi, öğretmenlerin dahil olduğu Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfında da yer almadığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, bu işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararında da hukuka uyarlık görülmemiştir.
Belirtilen nedenlerle, temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulmasına karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi olup, doktora derecesi bulunan davacının, ek ders ücretinin %40 fazlasıyla ödenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali ve parasal haklarının yasal faiziyle birlikte tazmini istemiyle açılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 89. maddesinde, her derecedeki eğitim ve öğretim kurumları ile üniversite ve akademi (askeri akademiler dahil), okul, kurs veya yaygın eğitim yapan kurumlarda ve benzeri kuruluşlarda öğretmen veya öğretim üyesi bulunmaması halinde öğretmenlere, öğretim üyeleri ve diğer memurlara veyahut açıktan atanacaklara ücret ile ek ders görevi verilebileceği, ücretle okutulacak ders saatlerinin sayısı, ders görevi alacakların nitelikleri ve diğer hususların ilgili Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulunun kararı ile tespit olunacağı kurala bağlanmış olup, bu madde uyarınca Bakanlar Kurulunun 2.12.1998 tarih ve 98/12120 sayılı Kararı ile de, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslar belirlenmiş bulunmaktadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4359 sayılı Kanunla değişik 176. maddesinde de, bu Kanunun değişik 89. maddesine göre kendilerine ders görevi verilenlere ders saati başına ödenecek ek ders ücretinin ne şekilde tespit edileceği açıklandıktan sonra, ek ders ücretlerinin; alanlarında master derecesi almış öğretmenlere %25, alanlarında doktora derecesi almış öğretmenlere ise %40 fazlasıyla ödeneceği belirtilmiştir.
Yukarıda yer alan yasal düzenlemelerden, sadece alanlarında doktora derecesi almış öğretmenlere ek dersi ücretlerinin %40 fazlasıyla ödeneceği, bilfiil öğretmenlik yapmayanlara ise böyle bir ödemenin yapılamayacağı sonucuna ulaşılmaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu üyesi olup, Genel İdare Hizmetleri Sınıfında yer alan davacının, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslara göre aldığı ek ders ücretlerinin doktora derecesinden dolayı %40 fazlası ile ödenmesi yolundaki başvurusunun reddi üzerine bakılan davayı açtığı, idare mahkemesince, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslara göre ek ders ücreti almaya hak kazanan davacının doktora derecesinden dolayı ek ders ücretinin %40 fazlasıyla ödenmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuki isabet görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline, ek ders ücretlerinin yasal faiziyle birlikte tazminine hükmedildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, Genel İdare Hizmetleri Sınıfında görev yapan ve bilfiil öğretmenlik yapmayan davacının, doktora derecesinden dolayı ek ders ücretini %40 fazlasıyla almasına yasal yönden olanak bulunmadığından, dava konusu işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının bozulmasına 21.1.2004 tarihinde oybirliği ile karar verildi.