Danıştay Kararı 11. Daire 2001/656 E. 2003/5447 K. 10.12.2003 T.

11. Daire         2001/656 E.  ,  2003/5447 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2001/656
Karar No : 2003/5447

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı – ANKARA
Vekili : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İsteğin Özeti : Fen Fakültesi, biyoloji mezunu olan ve Sosyal Sigortalar Kurumu … Hastanesinde sağlık hizmetleri sınıfında, biyolog kadrosu bulunmaması nedeniyle laborant kadrosunda görev yapan davacıya biyolog unvanı için öngörülen ek göstergenin ödenmemesine ilişkin işlemin iptali ile ödenmeyen maaş farklarının işlem tarihinden itibaren yasal faiziyle birlikte tazmini istemiyle açılan davada .. İdare Mahkemesi … günlü ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 657 sayılı Yasanın 43/B maddesi uyarınca, biyologlar için belirlenmiş olan ek göstergeden yararlanabilmek için bu kanuna tabi kurumların sağlık hizmetleri sınıfına dahil bir kadroda bulunmanın ve biyolog unvanını almış olmanın yeterli olduğu yasada kadro koşulunun aranmaması nedeniyle biyolog unvanı ile laborant kadrosunda biyolog görevini yerine getiren davacının biyologlar için öngörülen ek göstergeden yararlanması gerektiğinden aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline, bu işlem nedeniyle davacıya eksik ödenen maaş farklarının dava tarihi itibariyle işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar vermiştir. Davalı idarece, kararın hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerine uymadığından, temyiz isteminin reddi ile kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Uyuşmazlık; davacının, biyologlar için 657 sayılı Kanunda öngörülen ek göstergenin tarafına ödenmesi isteminin reddine ilişkin işlemi iptal eden idare mahkemesi kararının davalı idarece bozulması isteminden ibarettir.
527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 657 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvelin Sağlık Hizmetleri Sınıfına ilişkin (a) bendinde “Uzman Tabip, … Biyolog” ünvanını almış olanların 8-1 dereceli kadrolarında çalışanlarına değişen miktarda ek gösterge rakkamlarının uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Dava dosyasının incelenmesi sonucunda; davacının, Sağlık Hizmetleri sınıfında Laborant kadrosunda istihdam edildiği, Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümünden mezun olarak biyolog ünvanını kazandığı anlaşılmıştır.
Ancak; Davacının, Biyologlar için öngrölen ek göstergeden yararlanması için mezun olduğu fakülte diplomasında belirtilen ünvanlı kadro yada atanmış bulunması yasal bir zorunluluktur. Davacının kadrosu diploma ünvanına göre değiştirilmediği halen laborant kadrosunda çalıştığı için biyologlar için öngörülen ek göstergeden yararlandırılmasına hukuken olanak yoktur. Bu nedenle aksine verilen idare mahkemesi kararında yasal isabet bulunmamıştır.
Yukarıda açıklanan nedenle; yerinde görülen temyiz isteminin kabul edilerek temyiz konusu idare mahkemesi kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun, 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 2. maddesi ile değişik 43/B maddesinde, bu Kanuna tabi kurumların kadrolarında bulunan personelin aylıklarının; hizmet sınıfları, görev türleri ve aylık alınan dereceler dikkate alınarak bu Kanuna ekli (I) ve (II) sayılı cetvellerde gösterilen ek gösterge rakamlarının eklenmesi suretiyle hesaplanacağı hükme bağlandıktan sonra 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 657 sayılı Yasaya eklenen (I) sayılı cetvelin, Sağlık Hizmetleri Sınıfının (a) bendinde, uzman tabib, tabib, diş hekimi, uzman veteriner hekim, veteriner hekim, eczacı ve biyolog unvanını almış olanlara aylık aldıkları derecelere göre uygulanacak ek göstergeler, (b) bendinde de diğer sağlık bilimleri lisansiyerlerine uygulanacak ek göstergeler gösterilmiştir.
Öte yandan, aynı Yasanın 33. maddesinde, kadrosuz memur çalıştırılamayacağı, genel ve katma bütçeli kuruluşlarla, bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar; kanunlarla kurulan fonlar, kefalet sandıkları ve Beden Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde memur deyimine giren kişilere gördürülen hizmetlerin gerektirdiği görevler için tespit olunan kadroların Genel Kadro Kanunu’nda gösterileceği kuralına yer verilmiştir.
Bu hükümle, her kurumda çalıştırılan personelin tamamı için görev yerleri belirtilerek kadro tespiti zorunluluğu getirilmiş, her kurum için saptanacak kadroların aynı zamanda bir tür norm kadro olmasının sağlanması amaçlanmıştır. Personel hukukunda kadro, kamu hizmeti yapan kurumların örgütünü, kamu personelinin örgüt içindeki görevlerini, yetki ve sorumluluklarını ve özlük haklarını gösteren ve düzenleyen bir kavramdır. Memur güvenliğinin önemli bir unsuru olan kadro kavramı kişilerden ayrılmakla birlikte, doğrudan hizmetlere bağlanmıştır. Böylece her kurumda yürütülen hizmetlerin ve hizmetleri gören personelin alacakları aylıkları atandıkları kadrolarla belirlenmiştir.
Buna göre, 657 sayılı Yasanın oluşturduğu personel rejiminde memurların görev ve yetkileri ile aylık ve ödenekleri doğrudan doğruya işgal ettikleri kadrolarla ilgilidir.
Ek gösterge rakamları ise memurların aylıklarının hesaplanmasında esas alınan itibari rakamlar olup, 657 sayılı Yasaya ekli (I) sayılı cetvelde yer alan ek göstergeler kadroların esas alındığı hizmet sınıfları itibarıyla ünvan veya aylık alınan derecelere göre belirlenmiştir. Başka bir deyişle memurlar, işgal ettikleri veya atandıkları kadroların sağladığı özlük haklarından yararlanabileceklerdir.
Olayda ise, Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü mezunu olan ve sağlık hizmetleri sınıfında laborant kadrosunda görev yapan davacıya, 657 sayılı Yasaya ekli (I) sayılı cetvelin (III) sağlık hizmetleri sınıfının (b) bendindeki laborant kadrosu esas alınarak diğer sağlık bilimleri lisansiyerleri için öngörülen ek göstergenin uygulandığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, laborant kadrosunda görev yapan davacı bulunduğu kadro için öngörülen özlük haklarından yararlanabileceğinden, biyolog ünvanı için öngörülen ek gösterge rakamlarının hesaplanacak aylıklarda esas alınması olanağı bulunmamaktadır.
Bu durumda, sağlık hizmetleri sınıfı laborant kadrosunda görev yapan davacının aylığının hesaplanması sırasında diğer sağlık bilimleri lisansiyerleri için öngörülen ek gösterge rakamlarının esas alınması yolundaki davalı idare işlemini iptal eden idare mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 10.12.2003 tarihinde, oyçokluğu ile karar verildi.

(X) KARŞI OY
Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar yerinde ve temyize konu mahkeme kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte bulunmadığından, kararın onanması gerektiği oyu ile çoğunluk kararına karşıyım.