Danıştay Kararı 11. Daire 2001/3679 E. 2004/952 K. 27.02.2004 T.

11. Daire         2001/3679 E.  ,  2004/952 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2001/3679
Karar No: 2004/952

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü ANKARA
Vekili : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekilleri : …
İsteğin Özeti : Davacının Emekli Sandığına tabi olarak geçen hizmeti için emekli ikramiyesi verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali ve parasal kayıplarının tazmini talebiyle açtığı dava sonunda, isteği üzerine emekliye ayrılan ve Emekli Sandığına tabi 10 yıldan fazla hizmeti Sandıktan emekli aylığı ve ikramiyesi olmaya yeterli olan davacının emekli ikramiyesi ödenmesi isteğinin 5434 sayılı Yasanın emekli ikramiyesi ödenmesine ilişkin genel hükümleri ve aynı Yasanın Ek 20. maddesinde belirtilen hükümler gözönünde bulundurularak, Emekli Sandığına tabi hizmetlerin toplamı üzerinden emekli ikramiyesi ödenmesi gerekirken, davacının durumuyla ilgisi olmayan 2829 sayılı Yasanın 12. maddesine göre değerlendirme yapılarak isteminin reddedilmesinde yasal isabet görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden, parasal kayıplarının dava tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte tazminine hükmeden, … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının; usul ve yasaya aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Davacının Emekli Sandığına tabi olarak geçen hizmetinden dolayı emekli ikramiyesi verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemi iptal eden ve yoksun kalınan emekli ikramiyesinin tazminen tahsiline karar veren idare mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
5434 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun Ek 20 inci maddesinde, Emekli ikramiyesi ödenmesine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş, 2829 Sayılı Sosyal Güvenlik kurumlarına Tabi Olarak Geçen Hizmetlerin Birleştirilmesi Hakkında Kanunun 12 nci maddesinde de, bu kanuna göre yürütülen işlemler sonucu emekli ikramiyesinin ödenmesiyle ilgili esaslar düzenlenmiş, 15 inci maddesinde ise, kanunun uygulanmasını göstermek üzere bir yönetmelik çıkarılacağı belirtilmiştir.
Sosyal Güvenlik Kurumlarına Tabi Olarak Geçen Hizmetlerin Birleştirilmesi Hakkında 24.5.1983 Tarihli 2829 Sayılı Kanunun Uygulama Esaslarıyla İlgili Yönetmeliğin 8 inci maddesinde, Bu Kanunun 8 inci maddesi uyarınca birleştirilen hizmet süreleri üzerinden son 7 yıllık sürenin yarısından fazlasının T.C. Emekli Sandığında geçmiş olması nedeniyle bu kurumca aylık bağlanmış olsa dahi, son defa T.C. Emekli Sandığına tabi görevden emekliye ayrılmayanlara emeklilik ikramiyesinin ödenmeyeceği yolunda hüküm öngörülmüştür.
Olayda, davacının Emekli Sandığına tabi bir görevde çalışmakta iken, Bağ-Kur ve Sosyal Sigortalar Kurumuna bağlı işyerlerinde çalıştıktan sonra Emekli Sandığından emekliye ayrıldığı, ancak son olarak emekli sandığına tabi bir görevden emekliye ayrılmamış olması nedeniyle emekli ikramiyesinin ödenmediği anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Belirtilen nedenlerden dolayı, temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulmasına karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
2829 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumlarına Tabi Olarak Geçen Hizmetlerin Birleştirilmesi Hakkında Kanunun 8. maddesinde, birleştirilmiş hizmet süreleri toplamı üzerinden, ilgililer son yedi yıllık fiili hizmet süresi içinde fiili hizmet süresi fazla olan kurumca, hizmet süresinin eşit olması halinde ise eşit hizmet sürelerinden sonuncusunun tabi olduğu kurumca kendi mevzuatına göre aylık bağlanacağının, aynı Kanunun emeklilik ikramiyesi ile ilgili 12. maddesinde ise, son defa Emekli Sandığı’na tabi görevlerden emekliye ayrılan ve kendilerine bu Kanunun 8. maddesi uyarınca birleştirilen hizmet süreleri üzerinden aylık bağlananlara, T.C. Emekli Sandığı’na tabi daire kuruluş ve ortaklıklarda prim ve kesenek ödemek suretiyle geçen sürelerinin toplamı üzerinden 5434 sayılı T.C Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre emekli ikramiyesi ödeneceği, ancak ilgililere her ne suretle olursa olsun evvelce kıdem tazminatı veya emekli ikramiyesi ödenmiş sürelerin, emekli ikramiyesinin hesabında dikkate alınmayacağı, ayrıca 8. maddenin birinci fıkrası gereğince aylık bağlananlara emekli oldukları son görevlerinden dolayı ilgili bulundukları Sosyal Güvenlik Kanununun emekli ikramiyesine veya İş Kanununun kıdem tazminatına ilişkin hükümlerinin uygulanacağının, 9.12.1993 tarihli Resmi Gazetenin mükerrer sayısında yayımlanan 2829 sayılı Kanunun Uygulama Esaslarıyla ilgili Yönetmeliğin 8. maddesinde de, bu Kanunun 8. maddesi uyarınca birleştirilen hizmet süreleri üzerinden son yedi yıllık sürenin yarısından fazlasının T.C. Emekli Sandığında geçmiş olması nedeniyle bu kurumca aylık bağlanmış olsa dahi, son defa T.C. Emekli Sandığına tabi görevlerden emekliye ayrılmayanlara emekli ikramiyesinin ödenmeyeceği hususları hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununa göre emekli ikramiyesine müstehak olunabilmesi için, çalışmış veya çalışmakta olduğu kurumundan emekliye sevk onayı alınması, Sandık Kanunlarına göre, emekli, adi malüllük, vazife malüllüğü, dul ve yetim aylığı bağlanması veya toptan ödeme yapılması gerekmektedir.
Bu durumda, her ne kadar davacının Sandığa tabi hizmeti daha fazlaysa da, son defa Bağ-Kur’a tabi bir görevden emekliye ayrılmış olması, Emekli Sandığına tabi hizmet süresinin 25 yılı doldurmaması nedeniyle Sandıktan emekli ikramiyesi ödenmemesi işleminde yasal isabetsizlik görülmediğinden, aksi yönde verilen idare mahkemesi kararında yasal uyarlılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, temyiz isteminin kabulüne … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının bozulmasına 27.2.2004 tarihinde oybirliği ile karar verildi.