Danıştay Kararı 11. Daire 2001/3678 E. 2004/94 K. 21.01.2004 T.

11. Daire         2001/3678 E.  ,  2004/94 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2001/3678
Karar No : 2004/94

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : …
Vekili : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İsteğin Özeti : Dava, davacının … Belediyesinde İmar Müdürü olarak görev yapmakta iken, re’sen emekliye sevk edilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır. … İdare Mahkemesi … gün ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 39/b maddesinde, 30 hizmet yılını tamamlamış olanların kurumlarınca lüzum görüldüğünde yaş kaydı aranmaksızın re’sen emekliye sevk edileceğinin öngörüldüğü, her ne kadar anılan maddede 30 hizmet yılını dolduran memurların kurumlarınca görülen lüzum üzerine re’sen emekliye sevk edilebilmesi konusunda idareye takdir yetkisi tanınmışsa da, bu yetkinin sınırsız bir yetki olmadığı ve kamu yararı ve hizmet gereklerine göre kullanılması gerektiği, Danıştayın yerleşik içtihatlarında anılan maddenin uygulanabilmesinin ölçütü olarak ilgili personel hakkında manevi takatsizliği, fikri kudretsizliği, verimsiz çalışması gibi objektif kriterlere dayalı tespitlerin yapılmış ve somut biçimde ortaya konulmasının arandığı, olayda her ne kadar davacıya verilen disiplin cezaları ile davacının sicil notunun düşmesi ve almış olduğu raporlar sebep gösterilerek re’sen emekliye sevk işleminin tesis edildiği anlaşılmakta ise de, anılan hallerin hiçbirisinin re’sen emekliye sevk nedeni olmadığı, bu durumda, davacının manevi takatsizliği, fikri kudretsizliği, verimsiz çalıştığı yolunda objektif ve somut tespitler olmaksızın tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal etmiştir. Davalı idare tarafından, 5434 sayılı Kanunun 39/b maddesinde öngörülmeyen ve malülen emeklilik için aranan şartların, karara gerekçe yapıldığı ileri sürülerek mahkeme kararının bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerine uymadığından, temyiz isteminin reddi ile kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle İdare Mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
İdare Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe, hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep de bulunmadığından temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, 21.1.2004 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

Azlık Oyu : 5434 sayılı TC Emekli Sandığı Kanununun 39/b maddesinde, 30 hizmet yılını tamamlamış olanların, kurumlarınca lüzum görüldüğünde yaş kaydı aranmaksızın re’sen emekliye sevk edilebileceği öngörülmüştür.
Olayda, davacının 36 hizmet yılını doldurduğu, işe geç gelip erken çıkması nedeniyle hizmetinden yararlanılamadığı, yıllar itibarıyla sicil notunun gittikçe düştüğü ve disiplin cezaları aldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, takdir hakkı objektif olarak kullanılmak suretiyle haklı sebeplere dayanılarak tesis edilen re’sen emekliye sevk işleminde hukuka aykırılık bulunmadığından, işlemin iptali yolundaki idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği görüşüyle verilen karara katılmıyorum.