Danıştay Kararı 11. Daire 2001/1176 E. 2003/5435 K. 09.12.2003 T.

11. Daire         2001/1176 E.  ,  2003/5435 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2001/1176
Karar No : 2003/5435

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü-ANKARA
Karşı Taraf (Davacı) : …
İsteğin Özeti : Dava, … Kadastro Müdürlüğünde Teknik Hizmetler Sınıfında kontrol memuru olarak görev yapan davacının, Tapu ve Kadastro Meslek Yüksekokulundan mezun olması nedeniyle 657 sayılı Kanuna ekli I sayılı ek gösterge cetvelinin Teknik Hizmetler Sınıfı Bölümünün (c) fıkrasında öngörülen ek göstergeden yararlandırılması ve özel hizmet tazminatının teknik öğrenim veren yüksek okullardan mezun teknikerlere uygulanan oran üzerinden belirlenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali ile maddi kayıplarının tazmini istemiyle açılmıştır. … İdare Mahkemesi … gün ve E:…, K:… sayılı kararıyla; dosyanın incelenmesinden, teknik hizmetler sınıfında kontrol memuru unvanıyla çalışan davacının, 2000 yılında Tapu-Kadastro Meslek Yüksek okulunu bitirmesi nedeniyle intibakının yapıldığı, özel hizmet tazminatının yeni öğrenim durumuna göre belirlenmesi yolundaki başvurusu üzerine isteminin reddine ilişkin dava konusu işlemin tesis edildiğinin anlaşıldığı, 657 sayılı Kanunun “Zam ve Tazminatlar” başlıklı ek maddesinde, bitirilen üst öğrenimin göreviyle ilgili olması halinde bitirilen üst öğrenime göre özel hizmet tazminatı ödeneceği, göreviyle ilgili olmaması halinde önceki öğrenim durumlarına göre tazminat ödeneceği belirtilmiş olup, Tapu Kadastro Meslek Yüksek Okulu mezunlarına verilen unvanın tekniker ya da meslek elemanı yapılırken dikkate alınacak bir husus olduğu, davacının teknik hizmetler sınıfında kontrol memuru olarak çalıştığı, bitirdiği yüksek okulun mesleğiyle ilgili olması nedeniyle 570 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 657 sayılı Kanunun ek maddesi uyarınca % 90 oranında özel hizmet tazminatı ödenmesi gerekirken aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık görülmediği, öte yandan, 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 3. maddesi ile yeniden düzenlenen I sayılı cetvelin (II) teknik hizmetler sınıfı (c) bölümünde mezun olunan okul bakımından, bir ayrım yapılmadığı için 2 yıllık yüksek okul mezunu olan davacıya anılan cetvelin teknik hizmetler sınıfı (c) bölümünde öngörülen oranda ek gösterge uygulanmamasında hukuki isabet görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemi iptali ile davacının maddi kayıplarının 31.7.2000 tarihinden itibaren tazminine hükmetmiştir. Davalı idare tarafından, dava konusu işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek mahkeme kararının bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerine uymadığından, temyiz isteminin reddi ile kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Dava, … Kadastro Müdürlüğü emrinde teknik hizmetler sınıfında kontrol memuru olarak görev yapan davacı 2 yıllık Tapu Kadastro Meslek Yüksek Okul Mezunu olması nedeniyle ek göstergesinin +1100 yerine +1600, özel hizmet tazminatının ise % 66 yerine % 90 oranında ödenmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali ile 29.8.2000 tarihinden itibaren eksik ödenen parasal haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 213.maddesinden sonra gelen “Zam ve Tazminatlar” başlıklı Ek maddesinin “I.Zamlar” başlıklı bölümünde, niteliği ve çalışma şartları bakımından güç olan işlerde çalışanlara iş güçlüğü zammı, temininde, görevde tutulmasında veya belli yerlerde istihdam edilmesinde güçlük bulunan elemanlar için temininde güçlük zammı ödeneceği, “II.Tazminatlar” başlıklı bölümünde de görevin önem, sorumluluk ve niteliği, görev yerinin özelliği, hizmet süresi, kadro ünvan ve derecesi ve eğitim seviyesi gibi hususlar gözönüne alınarak bu Kanunda belirtilen en yüksek Devlet memuru aylığının brüt tutarının; Teknik Hizmetler Sınıfına dahil kadrolarda görev yapanlardan, dört yıldan aşağı yükseköğrenim veren okul mezunları için % 100’üne kadar, bu nispetleri aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek esas ölçü ve nispetler dahilinde özel hizmet tazminatı ödeneceği “III.Ortak Hükümler” başlıklı maddesinde ise bu zam tazminatların, hangi işi yapanlara ve hangi görevlerde bulunanlara ödeneceği miktarları, ödeme usul ve esaslarının, ilgili kurumların yazılı isteği ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca bütün kurumları kapsayacak şekilde hazırlanıp Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacağı hükme bağlanmıştır.
Bu yasal düzenleme uyarınca yürürlüğe konulan 19.1.1998 günlü, 98/10548 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2 ve 3.maddelerinde iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı ile özel hizmet tazminatının ödenmesinde, teknik hizmetler sınıfında bulunanlar bakımından işgal edilen kadroların sınıfı ve personelin kariyerinin esas alınacağı öngörülmüş, aynı hizmet sınıfında bulunan personelden kimlere kaç puan üzerinden iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı verileceği I sayılı cetvelde, hangi görevde olanların ne oranda özel hizmet tazminatından yararlanacakları ise II sayılı cetvelde gösterilmiştir.
Her iki cetvelde de, en az iki yıl süreli mesleki teknik yükseköğrenim görmüş yüksek teknikerler ve teknikerler için farklı, lise üzerine en az 2 yıl süreli mesleki teknik öğrenim veya mesleki teknik kurs görenler için farklı, lise dengi mesleki teknik okul mezunları için farklı miktar ve oranlarda iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı puanı ve özel hizmet tazminatı oranları belirlenmiştir.
Yukarıda yer verilen Kanun hükmünde belirtilen zam ve tazminatların, hangi öğrenimi görüş ve hangi ünvana sahip olanlara ne miktarda ödeneceğine ilişkin hususlar, Kanunun verdiği yetki çerçevesinde Bakanlar Kurulu Kararıyla belirlenmiş ve bu belirlemeye görede teknikerler için öngörülen zam ve tazminat oranlarından yararlanabilmek için en az iki yıl süreli mesleki teknik yükseköğrenim görmüş tekniker olmak gerekmektedir.
Olayda ise davacının Tapu Kadastro Meslek Yüksek Okulu mezunu olduğu bitirdiği yüksek öğrenimin kendisine tekniker ünvanı kazandırmadığı, zira yüksek öğretim kurulu kararında da teknik programlar bölümünde yer alan tapu kadastro programının iktisadi ve idari programlar bölümüne aktarılmasına ve bu program mezunlarına meslek elemanı ünvanı verilmesinin uygun olduğuna karar verildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda davacının teknikerler için öngörülen zam ve tazminat oranlarından yararlandırılması mümkün olmadığından, özel hizmet tazminatı yönünden mahkemece verilen iptal kararında isabet görülmediğinden, kararın özel hizmet tazminatına ilişkin kısmının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Davalı idarenin temyiz dilekçesinde ek gösterge ile ilgili öne sürdüğü hususlar mahkeme kararının bu konuya ilişkin hüküm fıkrasının bozulmasını sağlayacak nitelikte görülmemiştir.
Kararın, özel hizmet tazminat oranına ilişkin kısmına gelince;
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 213. maddesinden sonra gelen “Zam ve Tazminatlar” başlıklı Ek maddesinin “I- Zamlar” başlıklı bölümünde, niteliği ve çalışma şartları bakımından güç olan işlerde çalışanlara iş güçlüğü zammı, temininde, görevde tutulmasında veya belli yerlerde istihdam edilmesinde güçlük bulunan elemanlar için temininde güçlük zammı ödeneceği, “II- Tazminatlar” başlıklı bölümünde de görevin önem, sorumluluk ve niteliği, görev yerinin özelliği, hizmet süresi, kadro unvan ve derecesi ve eğitim seviyesi gibi hususlar gözönüne alınarak bu Kanunda belirtilen en yüksek Devlet memuru aylığının brüt tutarının; Teknik Hizmetler Sınıfına dahil kadrolarda görev yapanlardan, dört yıldan aşağı yükseköğrenim veren okul mezunları için % 100’üne kadar, bu nispetleri aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek esas ölçü ve nispetler dahilinde özel hizmet tazminatı ödeneceği, “III- Ortak Hükümler” başlıklı maddesinde ise bu zam ve tazminatların, hangi işi yapanlara ve hangi görevlerde bulunanlara ödeneceği, miktarları, ödeme usul ve esaslarının, ilgili kurumların yazılı isteği ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca bütün kurumları kapsayacak şekilde hazırlanıp Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacağı hükme bağlanmıştır.
Bu yasal düzenleme uyarınca yürürlüğe konulan 19.1.1998 günlü, 98/10548 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2 ve 3. maddelerinde iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı ile özel hizmet tazminatının ödenmesinde, teknik hizmetler sınıfında bulunanlar bakımından işgal edilen kadroların sınıfı ve personelin kariyerinin esas alınacağı öngörülmüş, aynı hizmet sınıfında bulunan personelden kimlere kaç puan üzerinden iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı verileceği Karar ekindeki I sayılı cetvelde, hangi görevde olanların ne oranda özel hizmet tazminatından yararlanacakları ise II sayılı cetvelde gösterilmiştir.
Her iki cetvelde de, en az iki yıl süreli mesleki teknik yükseköğrenim görmüş yüksek teknikerler ve teknikerler için farklı, lise üzerine en az iki yıl süreli mesleki teknik öğrenim veya mesleki teknik kurs görenler için farklı, lise dengi mesleki teknik okul mezunları için farklı miktar ve oranlarda iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı puanı ve özel hizmet tazminatı oranları belirlenmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, davalı idarede teknik hizmetler sınıfında kontrol memuru olarak çalışan davacının 2000 yılında … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tapu ve Kadastro Meslek Yüksekokulundan mezun olması nedeniyle teknikerler için öngörülen oranda özel hizmet tazminatının uygulanması için idareye başvurduğu, başvurunun reddi üzerine bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Görüldüğü üzere, yukarıda yer verilen Kanun hükmünde belirtilen zam ve tazminatların, hangi öğrenimi görmüş ve hangi unvana sahip olanlara ne miktarda ödeneceğine ilişkin hususlar, Kanunun verdiği yetki çerçevesinde Bakanlar Kurulu Kararıyla belirlenmiş ve bu belirlemeye göre de teknikerler için öngörülen zam ve tazminat oranlarından yararlanabilmek için en az iki yıl süreli mesleki teknik yükseköğrenim görmüş tekniker olmak gerekmektedir.
Olayda ise, kontrol memuru görev unvanıyla görev yaptığı, bitirdiği yüksek öğrenimin ise kendisine tekniker unvanını kazandırmadığı, zira Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığının 12.12.1990 gün ve 23583 sayılı yazısından, Tapu Kadastro Meslek Yüksek okulundan mezun olanlara “Meslek Elemanı” unvanının verildiği anlaşılmıştır.
Bu durumda kontrol memuru olarak görev yapan davacının teknikerler için öngörülen özel hizmet tazminat oranından yararlandırılmamasında hukuka aykırılık görülmediğinden uyuşmazlık konusu işlemin bu kısmını iptal eden mahkeme kararında yasal isabet görülmemiştir.
Öte yandan, süregelen etkiler doğuran bir işlemin icrası sebebiyle doğan zararların tazmini istemiyle açılan davalarda hesaplanacak zararın başlangıç tarihinin, işlemin ilk tesis edildiği ya da ilk uygulandığı tarihten itibaren süresi içinde dava açılmayan hallerde, ilgililerin bu zararlarının ödenmesi istemiyle idareye başvurdukları tarih olduğunda kuşku bulunmamaktadır. Bu durumda mahkemece, davacının davalı idareye yaptığı 15.8.2000 günlü başvuru tarihinden itibaren oluşan ek gösterge farklarının ödenmesine hükmedilmesi gerekirken, bu tarih geriye doğru aşılacak biçimde hüküm kurulmasında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının ek göstergeye ilişkin hüküm fıkrası ile 15.8.2000 tarihinden itibaren ek göstergeye ilişkin farkların ödenmesine ilişkin kısmının onanmasına, özel hizmet tazminatına ilişkin hüküm fıkrasının tamamı ile 15.8.2000 tarihinden önceki döneme ilişkin ek gösterge farklarının ödenmesine ilişkin kısmına yönelik temyiz isteminin ise kabulüyle kararın bu kısmının bozulmasına, 9.12.2003 gününde oybirliği ile karar verildi.