Danıştay Kararı 11. Daire 2000/10199 E. 2003/1313 K. 18.03.2003 T.

11. Daire         2000/10199 E.  ,  2003/1313 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2000/10199
Karar No : 2003/1313

Temyiz İsteminde Bulunan Taraflar :
1-(Davacı) :…
2-(Davalı) :Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğü
ANKARA
Vekili : …
İsteğin Özeti : Davalı idare … Müdürlüğünde görevli iken eş durumu nedeniyle … Sigorta Müdürlüğüne atanan davacıya ek ödeme yapılamayacağına ilişkin işlemin iptali ile ödenmeyen ek ödeme tutarının yasal faiziyle birlikte ödenmesi istemiyle açılan davada … İdare Mahkemesi … gün ve E:…, K:… sayılı kararıyla; …dan …’ye Personel Yönetmeliğinin 55. maddesinde belirtilen sebeplerden biri ile atanan davacıya, Genel Esasların 13. maddesi uyarınca ek ödeme konusunda atamaya yetkili amire verilen takdir yetkisi uyarınca ek ödeme yapılmamasında hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davayı reddetmiştir. Taraflar, mahkeme kararının hukuka aykırı olduğunu ileri sürerek talepleri doğrultusunda bozulmasını istemektedirler.
Savunmanın Özeti : Davalı idarece davacının temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuş olup davacı tarafından savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerine uymadığından, taraflar temyiz istemlerinin reddi ile kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Davalı kurumda görev yapmakta iken eş durumu nedeniyle Kırıkkale Sigorta Müdürlüğüne naklen atanan davacı kendisine ek ödeme yapılamayacağına ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı davanın reddine dair idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Sosyal Sigortalar kurumu personeline yapılan ek ödemenin dayanağını oluşturan 4792 sayılı Yasanın değişik 17. maddesinde, ek ödemenin kurumda fiilen görev yapan kadrolu personele görev ünvanı, çalışma verimi ve hizmetin rasyonelliğini sağlayacak ilkeler gözönünde bulundurularak tespit edilecek tutar ve oranlarda yapılacağı öngörülmüştür.
Ek ödemeyi belirleyen esasların 13. maddesinde S.S.K. Personel Yönetmeliğinin nakli düzenleyen 55. maddesi uyarınca atamaları yapılacak personelin yararlanacakları ek ödeme miktar ve oranlarının ilgililerin atamaya yetkili merci tarafından belirleneceği hükme bağlanmıştır.
Görüldüğü gibi maddede ek ödemenin miktar ve oranlarının belirlenmesi konusunda atamaya yetkili amire yetki verilmiştir.
Olayda davacıya yapılan ek ödemenin …’dan …’ye atanması sırasında atamaya yetkili amir tarafından hiçbir gerekçe gösterilmeksizin atama onayına”ek ödeme yapılmayacaktır”şeklinde koyulan kayıt nedeniyle kesildiği anlaşılmaktadır.
Davalı idarece esasların 13. maddesi ile yetkile amire bu konuda yetki verildiği ileri sürülmüş ise de; esasların incelenmesinden yetkili amire ek ödemenin miktar ve oranlarının tespiti konusunda yetki verildiği hiçbir neden gösterilmeksizin ek ödemenin kesilmesi yolunda bir yetki verilmediği anlaşılmaktadır.
Belirtilen nedenle hiçbir neden gösterilmeksizin davacıya ek ödeme ödenmiyeceği yolunda tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığından davanın reddi yolunda verilen idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbirinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Davalı idarece temyiz dilekçesinde ileri sürülen hususlar mahkeme kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Davacı temyiz istemine gelince;
Dava, S.S.K. … Müdürlüğünde görevli iken eş durumundan … Sigorta Müdürlüğüne atanan davacıya ek ödeme yapılamayacağına ilişkin işlemin iptali ile ödenmeyen ek ödeme tutarının yasal faiziyle birlikte ödenmesi istemiyle açılmıştır.
Sosyal Sigortalar Kurumu personeline yapılan ek ödemenin dayanağını oluşturan 4792 sayılı Yasanın 3917 sayılı Yasa ile değişik 17. maddesinde, kurumun sağlık tesisleri, işletme gelirleri ile sahibi veya ortağı bulunduğu ilaç ve tıbbi malzeme işletmelerinden elde edilen kar paylarından kurumda fiilen görev yapan kadrolu personele ek ödeme yapılabileceği, ek ödemenin tutarları, oranları, diğer usul ve esaslarının, personelin görev ünvanı, çalışma verimi, sigorta ve sağlık hizmetlerinin rasyonelliğini sağlayacak haller gözönünde bulundurularak Yönetim Kurulu’nun teklifi Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanının onayı ile belirleneceği hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, Ek ödemeyi belirleyen esasların 13. maddesinde Sosyal Sigortalar Kurumu Personel Yönetmeliğinin nakli düzenleyen 55. maddesi uyarınca atamaları yapılacak personelin yararlanacakları ek ödeme miktar ve oranlarının ilgililerin atamaya yetkili mercii tarafından belirleneceği öngörülmüştür.
Olayda, davacıya yapılan ek ödemenin konya’dan Kırıkkale’ye atanması sırasında yetkili amir tarafından hiç bir gerekçe gösterilmeksizin atama onayına “ek ödeme yapılmayacaktır” şeklinde konulan kayıt nedeniyle kesildiği ve davalı idarece esasların 13. maddesi ile yetkili amire bu konuda yetki verildiği ileri sürülmekte ise de; esasların tamamının incelenmesinden yetkili amire ödemenin miktar ve oranlarının tespiti konusunda yetki verildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, hiç bir neden gösterilmeksizin ek ödemenin kesilmesi yolunda yetkisi olmayan atama amirinin atama onayına “ek ödeme yapılmayacaktır” şeklinde koyduğu kayıt nedeniyle davacıya ek ödeme ödenmeyeceği yolunda tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığından davanın reddi yolundaki mahkeme kararında yasal isabet görülmemiştir.
Diğer taraftan, süre gelen etkiler doğuran bir işlemin icrası sebebiyle doğan zararların tazmini istemiyle açılan davalarda hesaplanacak zararın başlangıç tarihinin işlemin ilk tesis edildiği ya da ilk uygulandığı tarihten itibaren süresi içinde dava açılmayan hallerde ilgililerin bu zararların ödenmesi istemiyle idareye başvurdukları tarih olduğunu kabul etmek gerektiği gibi, başvuru tarihinden öncesine ilişkin istemin ise, süre aşımı nedeniyle incelenmesine olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idare temyiz isteminin reddine, davacının temyiz isteminin kabulü ile … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının bozulmasına 18.3.2003 tarihinde oybirliği ile karar verildi.