Danıştay Kararı 10. Daire 2023/1089 E. 2023/2529 K. 17.05.2023 T.

Danıştay 10. Daire Başkanlığı         2023/1089 E.  ,  2023/2529 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2023/1089
Karar No : 2023/2529

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …

İSTEMLERİN_KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının taraflarca aleyhlerine olan kısımlarının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

DAVANIN_KONUSU : Davacı şirket tarafından; 03/03/2018 tarihinde “…” isimli iş yerinde yapılan tespit sonucu çalıştığı iddia edilen sigortalıların işe giriş ve işten ayrılış bildirgeleri ile aylık prim ve hizmet belgesinin verilmediğinden bahisle 5510 sayılı Kanun’un 102. maddesi uyarınca 148.965,00 TL idari para cezası uygulanmasına ilişkin Şişli Sosyal Güvenlik Merkezinin … tarih ve … sayılı işleminin iptali istenilmiştir.

YARGILAMA SÜRECİ :
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince; Danıştay Onuncu Dairesinin 14/04/2022 tarih ve E:2021/3883, K:2022/2110 sayılı bozma kararına uyularak yeniden yapılan inceleme sonucunda davalı idarenin istinaf başvurusunun kabulü ile … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının kaldırılmasına, dava konusu işlemin; 2.841,00 TL’lik kısmının iptaline, 146.124,00 TL’lik kısmı yönünden ise davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI : Davacı tarafından; idari para cezasına konu şahısların, şirketlerinin çalışanı olmadıkları, zira söz konusu gece kulübünün bulunduğu konum itibarıyla yerli ve yabancı pek çok müşteriye hizmet verdiği ve bu şahısların da denetim anında eğlenmek amacıyla gece kulübünde bulunduğu, çalışan olduğu iddia edilen 14 kişinin ifadelerinin dosya kapsamında mevcut olduğu ve tamamının çalışan olmadıklarını, eğlenme amaçlı gittiklerini beyan ettiği, çalışan olmayan bu kişilere yönelik yapılan idari işlemin sebep ve konu unsuru bakımından sakat olduğu, zira Kurum tarafından mevcut durumun objektif değerlendirilmesi için yeterli bilgi, bulgu ve emarelerin emniyet görevlilerince Kurum’a sunulmamış olduğu, sadece emniyet görevlilerinin takdirine ve yönlendirmesine dayalı olarak ceza verme yetkisinin, idari işlemin yapılması için yeterli olmaması nedeniyle sebep unsuru bakımından, idari işlemlerde işlemin konusunun mümkün ve meşru olması gerektiği halde idarenin, var olmayan sigortasız işçiler üzerinden idari para cezası tesisinin konu unsuru bakımından sakat olduğu, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı denetim elemanları dışında başkaca kurumların kendi mevzuatları çerçevesinde yaptıkları denetimler sırasında Sosyal Güvenlik Kurumunu ilgilendiren hususlarda yaptıkları saptamalara ilişkin her çeşit bilgi ve belgenin (tutanak vb.) Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesi sonrasında bu tutanaklar esas alınarak Sosyal Güvenlik Kurumunca işlem yapılabilmesi için, dayanak alınan/alınacak bilgi ve belgelerdeki saptamaların-maddi olguların, fail-fiil ilişkisi kurulmuş, her türlü şüpheden uzak ve net olarak ortaya koyan somut bilgileri içermesi gerekli olduğu halde polis tutanağı dışında herhangi bir bilgi veya belge bulunmadığı ileri sürülmektedir.
Davalı idare tarafından; Mahkemece verilen ret kararıyla birlikte Kurum işleminin hukuka uygunluğunun ortaya çıktığı, ancak işten ayrılış bildirgesi yönünden verilen iptal kararının, işe giriş bildirgesi vermeyenin işten ayrılış yapamayacağı yönündeki gerekçesinin hukuk mantığına uymadığı, böyle bir gerekçenin kurallara bağlı davranmayan davacının fiilini meşrulaştıracağı, ortada bir kayıt dışı çalışma olduğu için bunun hem işe giriş hem de işten ayrılış yönünden cezalandırılmasının gerektiği ileri sürülmektedir.

TARAFLARIN_SAVUNMALARI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz istemlerinin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra dosyanın tekemmül ettiği görüldüğünden davalı idarenin yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.

Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçelerde ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Tarafların temyiz istemlerinin REDDİNE,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz yargılama giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına, artan posta ücretlerinin aidiyetine göre taraflara iadesine,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesine gönderilmesine, 17/05/2023 tarihinde oy birliğiyle kesin olarak karar verildi.