Danıştay Kararı 10. Daire 2020/102 E. 2020/5349 K. 25.11.2020 T.

Danıştay 10. Daire Başkanlığı         2020/102 E.  ,  2020/5349 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2020/102
Karar No : 2020/5349

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : …
VEKİLLERİ : Hukuk Hizmetleri Başkanı …
Hukuk Müşaviri …

KARŞI TARAF (DAVACI) : … Birliği
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:.., K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :

Dava konusu istem: Trk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmeliğin Resmi Gazete’de yayımlanması talebiyle yapılan başvurunun reddine yönelik T.C. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü’nün … tarih ve … sayılı işleminin iptali istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; Başbakanlık Teşkilatının ana hizmet birimleri arasında sayılan Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü ile Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü’nün görevlerinin; bakanlıklarca hazırlanan kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik ve Bakanlar Kurulu kararlarına ait tasarıların; Anayasaya, kanunlara, genel hukuk kurallarına uygunluğunun denetimi ile ve Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik kapsamında, taslağın şekli unsurları (taslağın adı, madde, fıkra, bent, kullanılacak harfler vb.) ile sınırlı olduğu, Kamu kurumu niteliğinde mesleki bir kuruluş olan, tüzelkişiliğe ve özerk yapıya sahip davacı birliğe bağlı Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasınca Genel Kurulda tartışılan ve kabul edilen yani taslak niteliği ortadan kalkan Oda Ana Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmeliğin, mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle yayımlanmamasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, diğer yandan anılan Yönetleliğin iptali istemiyle davalı idare tarafından Danıştay’da dava açabileceği, ayrıca, dava konusu işlemin hukuka aykırılığı saptandıktan sonra hukuk aleminde varlığını sürdürmesinin, tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olduğu karinesine dayanan hukuk devleti ilkesine aykırı bir durum yaratacağı, yapılan işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ_EDENİN_İDDİALARI : Davalı idare tarafından, mevzuat inceleme yetkisinin Anayasa, kanun ve yönetmelikle belirlendiği, mevzuat inceleme yetkisinin idarenin bütünlüğü ilkesinin bir sonucu olduğu, yapılan denetlemenin yerindelik denetimi olmadığı, aksine hukuki açıdan bir denetleme yapıldığı, tesis edilen işlemin kanuna ve mevzuata uygun olduğu, bu nedenle Mahkeme kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI_TARAFIN_SAVUNMASI : Davacı tarafından haksız ve hukuka aykırı olan temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY_TETKİK_HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve hukuka uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin iptali yolundaki … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (on beş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere 25/11/2020 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.