Danıştay Kararı 10. Daire 2015/5019 E. 2015/5789 K. 10.12.2015 T.

Danıştay 10. Daire Başkanlığı         2015/5019 E.  ,  2015/5789 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2015/5019
Karar No : 2015/5789

Temyiz Eden(Davalılar) : 1-
Vekili :
2- / ANKARA
Vekili : Av.
Karşı Taraf_(Davacı) :

İstemin_Özeti : 23.2.2014 tarihinde gerçekleştirilen A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı Sınavının, A kitapçığında yer alan 19, 64, 71, ve 72. sorular ile anılan sınavda başarısız sayılmasına ilişkin iptali istemiyle açılan dava sonucunda, … 16. İdare Mahkemesince; iptali istenilen sorular üzerinde yaptırılan bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen bilirkişi raporu esas alınarak A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı Belge Yükseltme Sınavının A kitapçığında yer alan 71. ve 72 nolu sorular ile davacının başarısız sayılmasına ilişkin işlemin iptali ile uyuşmazlık konusu diğer sorular yönünden davanın reddi, yolunda verilen … tarih ve … sayılı kararın iptale ilişkin kısmının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi_ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve hukuka uygun bulunan mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince işin gereği görüşüldü:
11.9.2014 tarih ve 29116 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6552 sayılı Kanun’un 96. maddesiyle, 2577 sayılı Kanun’a 20/A maddesinden sonra gelmek üzere eklenen ve “Merkezî ve ortak sınavlara ilişkin yargılama usulü”nün düzenlendiği 20/B maddesinde; “Millî Eğitim Bakanlığı ile Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezî ve ortak sınavlar, bu sınavlara ilişkin iş ve işlemler ile sınav sonuçları hakkında açılan davalar” bakımından yargı hizmetinin hızlandırılması, etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesi amacıyla İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda, idari yargıda başvuru, inceleme ve yargılama usulüne ilişkin olarak değişiklikler yapılmıştır.
2577 sayılı Kanun’a 6552 sayılı Kanunla eklenen 20/B maddesinde belirtilen işlemlere karşı, taraflar açısından, dava açma süresi, cevap verme süresi, temyiz süresi; mahkemeler açısından ise, dava dosyalarının tekemmül süreci ile dosyaları inceleme süreleri kısaltılmış; yürütmenin durdurulması talebine ilişkin verilecek kararlara itiraz yolu ile temyiz incelemesi sonrasında karar düzeltme yolu kapatılmıştır.
ile arasında imzalanan protokol uyarınca 23.2.2014 tarihinde yapılan A sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı sınavından kaynaklanan uyuşmazlık 2577 sayılı Kanun’a 6552 sayılı Kanunla eklenen 20/B maddesi kapsamında değerlendirilerek temyiz istemi incelendi:
Mahkeme kararının iptali istenilen sorulara ilişkin kısmının incelenmesi;
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen iptale ilişkin kısmı, usul ve hukuka uygun olup, dilekçelerde ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmediğinden davalı idarelerin temyiz istemi yerinde görülmemektedir.
Mahkeme kararının davacının başarısız sayılmasına ilişkin kısmının incelenmesi;
…16. İdare Mahkemesince; davalı idareler arasında yapılan 2014/PrNo:02 sayılı protokolün 5.4.4. maddesinde, değerlendirme sırasında hatalı sorular çıkması durumunda hatalı bulunan soruların doğru kabul edilerek 100 puan üzerinde değerlendirileceği, hatalı olduğu belirlenen soruların doğru olarak kabul edilmesi gerektiğinden, davacının başarı durumunun hukuka aykırılığı saptanan sorular doğru kabul edilerek belirlenmesi gerekirken, soru kökünde hata bulunan sorular ile cevap şıkkı hatalı belirlenen soruların bu hatalı şıkkı değerlendirmeye alınarak davacının başarısız sayılmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Mahkemece, yaptırılan bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen raporda, hatalı olarak tespit edilen sorulara davacının doğru cevap vermiş gibi kabul edilmek suretiyle davacıya artı puan verilmesi gerektiğinden bahisle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş ise de; bu soruların değerlendirme dışı bırakılması ve kalan doğru soruların 100 puan üzerinden değerlendirilerek, bir sorunun puan olarak karşılığının bulunması gerekmektedir.
Daha açık bir anlatımla, hatalı soru tespit edilmesi halinde, bu soruların değerlendirme dışı bırakılması, 100 tam puanın soru sayısına bölünmesi suretiyle her bir sorunun puan olarak değerinin tespit edilmesi, ardından bulunan bu değerle davacının doğru cevap sayısının çarpılması, böylece davacının sınav sonucunun belirlenmesi gerekeceğinden, dava konusu işlemin iptali yolunda verilen Mahkeme kararında sonucu itibariyle hukuki isabetsizlik bulunmamakta olup; davalı idarelerin temyiz istemi bu nedenle yerinde görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarelerin temyiz isteminin reddi ile … 16. İdare Mahkemesinin … tarih ve … sayılı kararının iptali istenilen sorulara ilişkin kısmının ONANMASINA, davacının başarısız sayılmasına ilişkin kısmının ise yukarıda belirtilen gerekçe ile ONANMASINA, 2577 sayılı Kanunun 20/B maddesi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere) 10.12.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.