Danıştay Kararı 10. Daire 2012/5833 E. 2016/864 K. 18.02.2016 T.

Danıştay 10. Daire Başkanlığı         2012/5833 E.  ,  2016/864 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2012/5833
Karar No : 2016/864

Davacı :
Vekili :
Davalı : 1- / ANKARA
Vekili : Av. –
2- / ANKARA
Vekili : Hukuk Müşaviri

Davanın_Özeti : 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 Nolu Tebliğ ile yürürlüğe konulan TS 11939 Standardının 4.1 ve 5.5.4 maddelerinin; standard hazırlanırken can ve mal güvenliğinin korunmasının dikkate alınmadığı; TS 11939 Standardının 4.1.maddesindeki LPG istasyonunda uyulması gereken asgari emniyet mesafelerini gösteren 2001 yılındaki Çizelge 2 ‘ye uygun olarak 9600 adet istasyonun yapıldığı, 2012 yılında yapılan revizyonla 2001 yılındaki şartları yerine getirmesi mümkün olmayan bazı şehir içi istasyonlar için, birçok kamu biriminin olumsuz görüşüne rağmen, LPG dispenserinin önemli binalara olan mesafesinin 50 metreden 15 metreye düşürüldüğü; LPG ‘den kaynaklı kazaların %90 ‘ının dolum-boşaltım esnasında oluşan kaçaklardan kaynaklandığı, Çizelge 2 ‘de yer alan tanımlamalarda Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğe atıfta bulunması gerekirken, keyfi ve takdiri tanımlamalara yer verildiği; Avrupa ülkelerinde uygulanmayan ve aslında istasyon kurulmasıyla ilgili olmayan Amerikan Standardı olan NFPA58 Standardının referans alındığı; Çizelge 2’de yer alan dipnotlarda görüleceği üzere tank ve dispenserinin kamu binalarına olan güvenlik mesafelerinin düşürüldüğü; her istasyona 20 metreküplük su tankının konulmasının mümkün olmadığı gibi, tüm tankların yeraltına alınacağı ve bleve etkisi yaratacağı göz önününe alındığında, 5.5.4. maddenin uygulanmasının gerekli de olmadığı; can ve mal güvenliğini tehdit eden mesafelerin 2001 yılındaki eski haline dönmesi gerektiği ileri sürülerek iptali istenilmektedir.
Savunmaların Özeti : Usule ilişkin olarak tarafından davanın süresinde açılmadığı belirtilerek süre yönünden reddedilmesi gerektiği, esasta ise; davalı idarelerce, standartların hazırlanması veya revizyonu işlemlerinde EN ve ISO standartlarının doğrudan türkçeye çevrilerek, EN ve ISO bulunmaması halinde ise diğer kaynak dokümanlardan, bunlarında bulunmaması halinde oluşturulan teknik komiteler marifetiyle çalışmalar yapıldığı, dava konusu standartın teknik komite tarafından yürütülen çalışmalar neticesinde 4.1. maddenin; NFPA 58/2008, Liquefied Petroleum Gas Code (sayfa 58-28, 58-29 ve 58-30) ile UKLPG -Code Of Practice I -Bulk LPG Storage at Fixed Installations -Part 1:2009 (Sayfa 25 ve 26) and Part:4 2008 Facilities (sayfa 7 ve 8) kaynaklarından yararlanılarak hazırlandığı, yapılan düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı :
Düşüncesi : Dava; 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 Nolu Tebliği ile yürürlüğe giren TS 11939 Standardının 4.1 ve 5.5.4 maddelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
132 sayılı Kuruluş Kanunu’nun 1. maddesinde; ‘nün her türlü madde ve mamüller ile usul ve hizmet standartlarını yapmak üzere kurulduğu; yalnız tarafından kabul edilen standartların “Türk Standardı” adını alacağı; bu standartların ihtiyari olduğu, standardın ilgili olduğu Bakanlığın onayı ile mecburi kılınabileceği; bir standardın mecburi kılınabilmesi için “Türk Standardı” olmasının şart olduğu, mecburi kılınan standartların Resmi Gazetede yayımlanacağı düzenlenmiştir.
Aynı Yasanın 2. maddesinde; her türlü standardları hazırlamak veya hazırlatmak, Enstitü bünyesinde veya hariçte hazırlanan standardları tetkik ve uygun bulduğu takdirde Türk Standartları olarak kabul etmek; kabul edilen standartları yayınlamak ve ihtiyari olarak uygulanmalarını teşvik etmek; standartlar konusunda her türlü ilmi ve teknik incelemelerle araştırmalarda bulunmak, yabancı memleketlerdeki benzeri çalışmaları takip etmek, Milletlerarası ve yabancı standart kurumları ile münasebetler kurmak ve bunlarla işbirliğinde bulunmak; üniversiteler ve diğer ilmi, teknik kurum ve müesseselerle iş birliği sağlamak, standardizasyon konularında yayın yapmak, milli ve milletlerarası standardlardan arşivler meydana getirmek ve ilgililerin faydalanmalarına sunmak; standardlarla ilgili araştırma maksadiyle ve ihtiyari standardların tatbikatında kontrol için laboratuvarlar kurmak, muayene, analiz ve deneyleri, resmi veya hususi sektörün talep edeceği teknik çalışmaları yapmak ve rapor vermek nün görevleri arasında sayılmış; “Teknik Kurul” başlıklı 6. maddesinin 1. fıkrasında; Teknik Kurul’un, Enstitü tarafından hazırlanan standartları kabul eden bir organ olduğu; “İhtisas Kurulları” başlıklı 9. maddesinde, ihtisas kurulları’nın, nün ilmi inceleme ve standartları hazırlama kurulları olduğu; bunların, Genel Kurul kararıyla kuruldukları; ihtisas kurullarına bağlı olarak komitelerin de kurulabileceği; İhtisas kurullarının ve komitelerin oluşturulmasında özellikle üniversite öğretim elemanları ile uzmanlardan yararlanılacağı; “Teknik Komiteler” başlıklı 9/A maddesinde ise; Enstitünün, standard hizmetleriyle ilgili görevleri kapsamında bilimsel incelemelerde bulunmak ve standard hazırlamak amacıyla, Yönetim Kurulunca ilgili ürün, hizmet veya sektör adıyla teknik komiteler kurulabileceği kurala bağlanmıştır.
635 sayılı ‘nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2/ç maddesinde, Metroloji politikasını hazırlamak, metroloji alanında stratejiler geliştirmek ve uygulanmasını sağlamak, metroloji alanında muayene, belgelendirme ve doğrulamaya ilişkin düzenlemeleri, denetimleri yapmak, uygulamaya konulması gerekli olan standartları ve hazır ambalajlamaya ilişkin teknik düzenlemeleri hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının görevi olarak belirlenirken; aynı Kanun Hükmünde Kararnamenin, nce hazırlanan ve Bakanlıkça gerekli görülen standartlara ilişkin düzenlemeler yapmak ve uygulanmasını sağlamak Meteoroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüğünün görevleri arasında sayılmıştır.
Davanın TS 11939 nolu Standartının 4.1.maddesi yönünden incelenmesi;
“TS 11939 Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)-İkmal İstasyonu-Karayolları Taşıtları İçin- Emniyet Kuralları”, 2001 yılından sonra yapılan çalışmalar sonucu 2012 yılında revize edilerek 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 sayılı Tebliğ ile düzenlenmiştir.
Anılan Standardın iptali istenilen 4. 1. Maddesinde; LPG ikmal istasyonunda bulunan bir LPG tankının; en yakınındaki diğer bir LPG tankına, ana trafik yollarına, karayollarına ve demir yollarına, idari ve yardımcı binalara ve kendi arsa sınırına olan emniyet mesafelerinin Çizelge 1 ‘de; LPG ikmal istasyonunda uyulması gereken emniyet mesafelerinin ise Çizelge 2’de yer aldığı belirtilmiş; bu mesafelerin, söz konusu noktaların izdüşümü düzlemindeki mesafeler olduğu düzenlenmiştir.
Standardın 4. 1. maddesi ve eki 1 ve 2 nolu çizelgeler incelendiğinde; 2001 yılındaki Standardtan farklı olarak Çizelge 1’de; LPG ikmal istasyonunda bulunan bir LPG tankının kendi arsasına olan sınırına ilişkin mesafelerin yer aldığı, idari ve yardımcı binalar kavramına yer verildiği (2001 yılındaki Standard maddesinde, bina ya da bina grupları kavramı yer almaktaydı) ve yerüstü tankları ifadesinin kaldırıldığı, Çizelge 2’de ise; tüm mesafelerin LPG ikmal istasyonunun kendi arsa sınırından sağlanmasının zorunlu olduğu kuralının getirildiği; topluma açık binalar kavramına yer verildiği ve anılan bina türü kapsamına girecek yerlerin belirlendiği; “idari ve yardımcı tesisler” tanımının eklendiği, hangi kurum ve kuruluşların okul ve hastane tanımı içerisinde yer aldığının belirtildiği; LPG yeraltı tankı ile LPG dispenserinin kendi arsa sınırına olan mesafesinin belirlendiği; yerüstü tankları ifadesinin kaldırıldığı, ceza ve tutukevleri için okul ve hastaneye uygulanan emniyet mesafelerinin geçerli olduğunu belirten Not’1 ile hastane, okul ve topluma açık binaların bulunduğu arsa ile LPG istasyonunun kendi arsası arasında mesken, arsa, karayolu veya demiryolu olması durumunda, belirtilen emniyet mesafelerinin, en yakınındaki hastane okul ve topluma açık binaların bulunduğu arsanın sınırından alınacağını belirten Not 2’nin eklendiği; LPG dispenseri ile mesafelerin dispenser ilgili cidarından, LPG tankı ile ilgili mesafelerin ise tankın emniyet valfinden ölçüleceği kuralının getirildiği; LPG istasyonunda LPG tankının ( yeraltı) topluma açık binalara, LPG dispenserinin ise hastane ve okul ile topluma açık binalara olan asgari emniyet mesafelerinin düşürüldüğü; öte yandan aynı Çizelgeye, tankta otomatik aşırı dolum önleyici sistem, tank-tanker bağlantısında ayırma çifti (break-away kaplin), ölü adam butonu, gaz kaçaklarında otomatik kesme vanası (shut -off valf), istasyonun tankın bulunduğu tarafında hastane, okul veya topluma açık binalar bulunması durumunda, söz konusu binaların bulunduğu tarafa kendi arsa sınırında duvar yapılması gibi önlemlerin tamamının alınması halinde, istasyondaki tanklar ile hastane-okul ve topluma açık binalar arasındaki mesafelerin 1/3 oranında düşürüleceği kuralını düzenleyen Not 3’ün eklendiği anlaşılmaktadır.
132 sayılı Kuruluş Kanunu uyarınca, Türkiye’de standard hazırlamakla görevli tek yetkili kuruluş olup; bu konuda gerekli donanım ve personele sahip olan tarafından hazırlanan bir standard, ilgili bakanlığın incelemesi sonrasında mecburi standard olarak Resmi Gazetede yayınlanlanarak, yasadan sonra uyulması gereken norm niteliğini kazanır. Bu nedenle kişi, kurum ve kuruluşlar, anılan standardta yer alan kurallarla bağlıdır. Mecburi standardların bu niteliği gereği ayrıntılı bir bilimsel araştırma ve inceleme yapılarak ve ilgili kurum, kuruluş ve kişilerin görüşleri alındıktan sonra hazırlanması gerekmektedir.
Dava dosyasında yer alan bilgi ve belgelerin incelenmesinden,TS 11939/2012 Standardının revizyon çalışmalarının ilk olarak 18.8.2005 tarihinde TSE Petrol İhtisas Grubunda başlandığı ve 5.4.2007 tarihinden itibaren TSE Tesisat ve Basınçlı Kaplar Teknik Komitesince sürdürüldüğü, uzun süren revizyon çalışmalarından bir sonuç alınamaması sebebiyle, 26.1.2010 tarihinde … A.Ş temsilcisi, … temsilcisi (… LPG Meclisi), … Sendikası Genel Sekreteri, … İşverenler Sendikası Başkanvekili, … Şube müdürü, … Derneği, … A.Ş temsilcisi, … Derneği temsilcisi ile … Üniversitesi öğretim üyesinden (Basınçlı Kaplar Teknik Komite Başkanı) oluşan bir teknik komite oluşturulmasına ve revizyon çalışmalarının anılan tarihten itibaren bu teknik komite eliyle yürütülmesine karar verildiği; teknik komite tarafından yürütülen çalışmalar neticesinde 4.1. maddenin; NFPA 58/2008, Liquefied Petroleum Gas Code (sayfa 58-28, 58-29 ve 58-30) ile UKLPG -Code Of Practice I -Bulk LPG Storage at Fixed Installations -Part 1:2009 (Sayfa 25 ve 26) and Part:4 2008 Facilities (sayfa 7 ve 8) kaynaklarından yararlanılarak hazırlanmasına karar verildiği anlaşılmaktadır.
Buna göre, anılan maddenin hazırlanması aşamasında Teknik Komitesince, konuyla ilgili uzmanlardan oluşturulmuş bir teknik ekip tarafından bilimsel inceleme ve araştırma yapıldığına ve/veya konuyla ilgili üniversiteler ve diğer bilimsel kurum ve kuruluşların görüşlerinden faydalanıldığına ilişkin somut bir bilgi ve belgenin bulunmadığı; ayrıca, yararlanıldığı iddia edilen yabancı kaynaklarda belirtilen kuralların Türkiye şartlarına uygunluğu yönünde yapılmış herhangi bir bilimsel araştırma ve incelemenin dosyaya ibraz edilmediği göz önüne alındığında, eksik inceleme ve araştırmaya dayanılarak yürürlüğe konulan standard düzenlemesinin hukuka uygun olmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
TS 11939 no’lu standardın 5. 5. 4. maddelerinde yapılan düzenlemeye ilişkin, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğin” 110/8. maddesi ile dava konusu Standardtan önce yürürlükte bulunan Standardta da düzenlenen bazı teknik konuların, aynı doğrultuda yeniden düzenlenmesi niteliğinde olduğundan, Standardın 5.5.4. maddesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS 11939) MSG-MS 2012/19 Nolu Tebliğinde düzenlenen TS 11939 Standardının 5.5.4 maddesine yönelik iptal isteminin reddine; 4.1 maddesinin iptaline karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği görüşüldü:
Dava; 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 Nolu Tebliği ile yürürlüğe giren TS 11939 Standardının 4.1 ve 5.5.4 maddelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı idarelerden ‘nın usule yönelik itirazları yerinde görülmeyerek işin esasına geçildi;
132 sayılı Kuruluş Kanununun 1. maddesinde, ‘nün her türlü madde ve mamüller ile usul ve hizmet standartlarını yapmak üzere kurulduğu; yalnız tarafından kabul edilen standartların “Türk Standardı” adını alacağı; bu standartların ihtiyari olduğu, standardın ilgili olduğu Bakanlığın onayı ile mecburi kılınabileceği; bir standardın mecburi kılınabilmesi için “Türk Standardı” olmasının şart olduğu, mecburi kılınan standartların Resmi Gazetede yayımlanacağı düzenlenmiştir.
Aynı Yasanın 2. maddesinde; her türlü standardları hazırlamak veya hazırlatmak, Enstitü bünyesinde veya hariçte hazırlanan standardları tetkik ve uygun bulduğu takdirde Türk Standartları olarak kabul etmek; kabul edilen standartları yayınlamak ve ihtiyari olarak uygulanmalarını teşvik etmek; standartlar konusunda her türlü ilmi ve teknik incelemelerle araştırmalarda bulunmak, yabancı memleketlerdeki benzeri çalışmaları takip etmek, Milletlerarası ve yabancı standart kurumları ile münasebetler kurmak ve bunlarla işbirliğinde bulunmak; üniversiteler ve diğer ilmi, teknik kurum ve müesseselerle iş birliği sağlamak, standardizasyon konularında yayın yapmak, milli ve milletlerarası standardlardan arşivler meydana getirmek ve ilgililerin faydalanmalarına sunmak; standardlarla ilgili araştırma maksadiyle ve ihtiyari standardların tatbikatında kontrol için laboratuvarlar kurmak, muayene, analiz ve deneyleri, resmi veya hususi sektörün talep edeceği teknik çalışmaları yapmak ve rapor vermek nün görevleri arasında sayılmış; “Teknik Kurul” başlıklı 6. maddesinin 1. fıkrasında; Teknik Kurul’un, Enstitü tarafından hazırlanan standartları kabul eden bir organ olduğu; “İhtisas Kurulları” başlıklı 9. maddesinde, ihtisas kurulları’nın, nün ilmi inceleme ve standartları hazırlama kurulları olduğu; bunların, Genel Kurul kararıyla kuruldukları; ihtisas kurullarına bağlı olarak komitelerin de kurulabileceği; İhtisas kurullarının ve komitelerin oluşturulmasında özellikle üniversite öğretim elemanları ile uzmanlardan yararlanılacağı; “Teknik Komiteler” başlıklı 9/A maddesinde ise; Enstitünün, standard hizmetleriyle ilgili görevleri kapsamında bilimsel incelemelerde bulunmak ve standard hazırlamak amacıyla, Yönetim Kurulunca ilgili ürün, hizmet veya sektör adıyla teknik komiteler kurulabileceği kurala bağlanmıştır.
635 sayılı ‘nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2/ç maddesinde, Metroloji politikasını hazırlamak, metroloji alanında stratejiler geliştirmek ve uygulanmasını sağlamak, metroloji alanında muayene, belgelendirme ve doğrulamaya ilişkin düzenlemeleri, denetimleri yapmak, uygulamaya konulması gerekli olan standartları ve hazır ambalajlamaya ilişkin teknik düzenlemeleri hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının görevi olarak belirlenirken; aynı Kanun Hükmünde Kararnamenin, nce hazırlanan ve Bakanlıkça gerekli görülen standartlara ilişkin düzenlemeler yapmak ve uygulanmasını sağlamak Metroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüğünün görevleri arasında sayılmıştır.
Davanın TS 11939 nolu Standartının 4.1.maddesi yönünden incelenmesi;
“TS 11939 Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)-İkmal İstasyonu-Karayolları Taşıtları İçin- Emniyet Kuralları”, 2001 yılından sonra yapılan çalışmalar sonucu 2012 yılında revize edilerek 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 sayılı Tebliğ ile düzenlenmiştir.
Anılan Standardın iptali istenilen 4. 1. Maddesinde; LPG ikmal istasyonunda bulunan bir LPG tankının; en yakınındaki diğer bir LPG tankına, ana trafik yollarına, karayollarına ve demir yollarına, idari ve yardımcı binalara ve kendi arsa sınırına olan emniyet mesafelerinin Çizelge 1 ‘de; LPG ikmal istasyonunda uyulması gereken emniyet mesafelerinin ise Çizelge 2’de yer aldığı belirtilmiş; bu mesafelerin, söz konusu noktaların izdüşümü düzlemindeki mesafeler olduğu düzenlenmiştir.
Standardın 4. 1. maddesi ve eki 1 ve 2 nolu çizelgeler incelendiğinde; 2001 yılındaki Standardtan farklı olarak Çizelge 1’de; LPG ikmal istasyonunda bulunan bir LPG tankının kendi arsasına olan sınırına ilişkin mesafelerin yer aldığı, idari ve yardımcı binalar kavramına yer verildiği (2001 yılındaki Standard maddesinde, bina ya da bina grupları kavramı yer almaktaydı) ve yerüstü tankları ifadesinin kaldırıldığı, Çizelge 2’de ise; tüm mesafelerin LPG ikmal istasyonunun kendi arsa sınırından sağlanmasının zorunlu olduğu kuralının getirildiği; topluma açık binalar kavramına yer verildiği ve anılan bina türü kapsamına girecek yerlerin belirlendiği; “idari ve yardımcı tesisler” tanımının eklendiği, hangi kurum ve kuruluşların okul ve hastane tanımı içerisinde yer aldığının belirtildiği; LPG yeraltı tankı ile LPG dispenserinin kendi arsa sınırına olan mesafesinin belirlendiği; yerüstü tankları ifadesinin kaldırıldığı, ceza ve tutukevleri için okul ve hastaneye uygulanan emniyet mesafelerinin geçerli olduğunu belirten Not’1 ile hastane, okul ve topluma açık binaların bulunduğu arsa ile LPG istasyonunun kendi arsası arasında mesken, arsa, karayolu veya demiryolu olması durumunda, belirtilen emniyet mesafelerinin, en yakınındaki hastane okul ve topluma açık binaların bulunduğu arsanın sınırından alınacağını belirten Not 2’nin eklendiği; LPG dispenseri ile mesafelerin dispenser ilgili cidarından, LPG tankı ile ilgili mesafelerin ise tankın emniyet valfinden ölçüleceği kuralının getirildiği; LPG istasyonunda LPG tankının ( yeraltı) topluma açık binalara, LPG dispenserinin ise hastane ve okul ile topluma açık binalara olan asgari emniyet mesafelerinin düşürüldüğü; öte yandan aynı Çizelgeye, tankta otomatik aşırı dolum önleyici sistem, tank-tanker bağlantısında ayırma çifti (break-away kaplin), ölü adam butonu, gaz kaçaklarında otomatik kesme vanası (shut -off valf), istasyonun tankın bulunduğu tarafında hastane, okul veya topluma açık binalar bulunması durumunda, söz konusu binaların bulunduğu tarafa kendi arsa sınırında duvar yapılması gibi önlemlerin tamamının alınması halinde, istasyondaki tanklar ile hastane-okul ve topluma açık binalar arasındaki mesafelerin 1/3 oranında düşürüleceği kuralını düzenleyen Not 3’ün eklendiği anlaşılmaktadır.
132 sayılı Kuruluş Kanunu uyarınca, Türkiye’de standard hazırlamakla görevli tek yetkili kuruluş olup; bu konuda gerekli donanım ve personele sahip olan tarafından hazırlanan bir standard, ilgili bakanlığın incelemesi sonrasında mecburi standard olarak Resmi Gazetede yayınlanlanarak, yasadan sonra uyulması gereken norm niteliğini kazanır. Bu nedenle kişi, kurum ve kuruluşlar, anılan standardta yer alan kurallarla bağlıdır. Mecburi standardların bu niteliği gereği ayrıntılı bir bilimsel araştırma ve inceleme yapılarak ve ilgili kurum, kuruluş ve kişilerin görüşleri alındıktan sonra hazırlanması gerekmektedir.
Dairemizin ara kararlarıyla davalı idarelerden; dava konusu TS 11939 Standardının 4.1. maddesindeki düzenlemenin sebebinin sorulması ve anılan standard hazırlanırken ihtisas komisyonlarınca yapılan bilimsel ve teknik çalışmalara ilişkin her türlü bilgi ve belgenin; herhangi bir kamu kurum ve kuruluşundan görüş alınmış veya teknik ve bilimsel çalışmasından yararlanılmış ise bu hususlara ilişkin bilgi ve belgelerin de gönderilmesinin istenilmesi üzerine, cevaben gönderilen bilgi ve belgeler incelendiğinde; TS 11939/2012 Standardının revizyon çalışmalarının ilk olarak 18.8.2005 tarihinde TSE Petrol İhtisas Grubunda başlandığı ve 5.4.2007 tarihinden itibaren TSE Tesisat ve Basınçlı Kaplar Teknik Komitesince sürdürüldüğü, uzun süren revizyon çalışmalarından bir sonuç alınamaması sebebiyle, 26.1.2010 tarihinde … A.Ş temsilcisi, … temsilcisi (… LPG Meclisi), … Sendikası Genel Sekreteri, … Sendikası Başkanvekili, … Şube müdürü, … Sanayicileri Derneği, … A.Ş temsilcisi, … Derneği temsilcisi ile … Üniversitesi öğretim üyesinden (Basınçlı Kaplar Teknik Komite Başkanı) oluşan bir teknik komite oluşturulmasına ve revizyon çalışmalarının anılan tarihten itibaren bu teknik komite eliyle yürütülmesine karar verildiği; teknik komite tarafından yürütülen çalışmalar neticesinde 4.1. maddenin; NFPA 58/2008, Liquefied Petroleum Gas Code (sayfa 58-28, 58-29 ve 58-30) ile UKLPG -Code Of Practice I -Bulk LPG Storage at Fixed Installations -Part 1:2009 (Sayfa 25 ve 26) and Part:4 2008 Facilities (sayfa 7 ve 8) kaynaklarından yararlanılarak hazırlanmasına karar verildiği anlaşılmış, anılan maddede yer verilen kuralların hazırlanmasına ilişkin başkaca herhangi bir somut bilgi ve belge dosyaya ibraz edilmemiştir.
Bu duruma göre; anılan maddenin hazırlanması aşamasında Teknik Komitesince, konuyla ilgili uzmanlardan oluşturulmuş bir teknik ekip tarafından bilimsel inceleme ve araştırma yapıldığına ve/veya konuyla ilgili üniversiteler ve diğer bilimsel kurum ve kuruluşların görüşlerinden faydalanıldığına ilişkin somut bir bilgi ve belgenin bulunmadığı; ayrıca, yararlanıldığı iddia edilen yabancı kaynaklarda belirtilen kuralların Türkiye şartlarına uygunluğu yönünde yapılmış herhangi bir bilimsel araştırma ve incelemenin dosyaya ibraz edilmediği göz önüne alındığında, eksik inceleme ve araştırmaya dayanılarak yürürlüğe konulan standard düzenlemesinin hukuka uygun olmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
TS 11939 no’lu standardın 5. 5. 4. maddelerinde yapılan düzenleme ise “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğin” 110/8. maddesi ile dava konusu Standardtan önce yürürlükte bulunan Standardta da düzenlenen bazı teknik konuların, aynı doğrultuda yeniden düzenlenmesi niteliğinde olduğundan, dava konusu standardın 5. 5. 4. maddesine ilişkin kısmında hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 30.6.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) -İkmal İstasyonu -Karayolu Taşıtları İçin Emniyet Kuralları ile İlgili (TS11939) MSG-MS 2012/19 Nolu Tebliği ile yürürlüğe giren TS 11939 Standardının 4.1 maddesinin İPTALİNE, dava konusu standardın 5. 5. 4. maddesi yönünden ise davanın REDDİNE, aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderinin yarısı olan … TL’nin davacı üzerinde bırakılmasına, Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen … TL avukatlık ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine; yargılama giderinin kalan kısmı olan … TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen … TL avukatlık ücretinin davalı idarelerden yarı yarıya alınarak davacıya verilmesine, artan posta ücretinin istemi halinde davacıya iadesine, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 48. maddesi uyarınca, bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde İdari Dava Daireleri Kuruluna temyizen başvurulabileceğinin taraflara duyurulmasına, 18.2.2016 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

KARŞI OY

1- Dava konusu düzenlemenin hazırlık aşaması 132 sayılı Kanuna uygun bir şekilde, içerisinde üniversite öğretim üyelerinin ve uzmanların yer aldığı teknik komite tarafından yürütüldüğü ve hazırlık aşamasında anılan Kanuna ve ilgili mevzuata aykırılık bulunmadığı,
2- Düzenleme hazırlanırken yararlanılan diğer ülke standartlarında yer alan kuralların, Ülkemiz şartlarına uygunluğu yönündeki bilimsel araştırma ve inceleme dosyaya ibraz edilmemekle birlikte, böyle bir ibraz zorunluluğunun herhangi bir mevzuatta bulunmadığı, Dairemizce de bu durumun aksini kanıtlayan bilimsel araştırmaya yönelik bilirkişi incelemesi yoluna başvurulmadığı hususu göz önünde bulundurulduğunda, (herhangi bir yasal zorunluluk bulunmamakla birlikte) iptali öngörülen düzenlemenin Ülkemiz şartlarına uygunluk taşıyıp taşımadığını belirleyecek inceleme yapılmaksızın anılan düzenlemenin hukuka aykırılığının iddia edilmesinde “eksik incelemeye dayalı” hüküm verme durumu söz konusu olacağı,
düşüncesiyle çoğunluk kararına katılmıyorum.