10. Daire 2007/6157 E. , 2011/2119 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2007/6157
Karar No: 2011/2119
Davacılar : 1-…
2-…
Vekili :…
Davalı :Çevre ve Orman Bakanlığı/ ANKARA
Davanın Özeti :1.8.2007 tarih ve 26600 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 26.7.2007 tariih ve 6 nolu 2007-2008 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu kararının, hukuka aykırı olduğu, toplanma ve karar alma yeter sayıları bulunmadan karar alındığı, olağanüstü toplantı koşullarının oluşmadığı ileri sürülerek iptali istenilmektedir.
Savunmanın Özeti :Dava konusu Merkez Av Komisyonu kararlarında hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek, haksız ve dayanağı bulunmayan davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi :…
Düşüncesi : Dava, 1.8.2007 tarih ve 26600 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 26.7.2007 tariih ve 6 nolu 2007-2008 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İtiraz dilekçesi veren dokuz üyenin ayrılmasından sonra, toplantı salonunda kalan ve toplantı imza tutanağında imzası bulunan dokuz üyenin Yönetmeliğin 24.maddesinde belirtilen toplantı yeter sayısını ( üye sayısının salt çoğunluğu) sağlamaya yetmediği görülmektedir.
Bu durumda, toplantı yeter sayısı oluşmadan yapılan toplantıda alınan dava konusu kararda hukuka uyarlık bulunmamaktadır
Belirtilen nedenle, dava konusu kararın iptali gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Dava; 26.7.2007 gün ve 6 nolu 2007-2008 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
Merkez Av Komisyonu İl ve İlçe Av Komisyonlarının Görevleri, Çalışma Esas ve Usullerine Dair Yönetmeliğin 24. maddesinde, “Merkez Av Komisyonu toplantısına Bakan veya Müsteşar başkanlık eder.
Merkez Av Komisyonunun olağan toplantısı, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen ve bu Yönetmelik doğrultusunda seçilen komisyon üyelerine toplantı tarihinden en az onbeş gün önceden komisyon başkanınca yazılı tebligatla bildirilir. Komisyon üyelerinin mazeret belirterek toplantıya katılamayacağını bildirmesi halinde yedek üyeler Merkez Av Komisyonu toplantısına aynı usulle davet edilir.
Merkez Av Komisyonu yılda en az bir kez ve en geç Mayıs ayı sonuna kadar komisyon üye sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Komisyon toplantısında kararlar toplantıya katılan üye sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Oylamada eşitlik halinde başkanın oyu iki oy sayılır.
Toplantı gündemi ve il av komisyonlarından gelen kararların değerlendirildiği taslak karar metni toplantı gününden en az bir hafta önce komisyon üyelerine Bakanlıkça gönderilir.
Toplantı görüşmeleri gündem çerçevesinde taslak metin üzerinden yapılır. Toplantının aynı gün bitmemesi halinde, başkanın belirleyeceği program dahilinde komisyon çalışmalarına devam edilir.
Merkez Av Komisyonu il av komisyonu kararlarını bilimsel raporlar ve çalışmalar ile taraf olunan uluslar arası sözleşmeler çerçevesinde değerlendirir. Komisyon, gerekçe göstererek il av komisyonu görüşünden farklı karar alabilir.
Komisyon olağanüstü durumlarda Bakanın veya komisyon üyelerinin en az 2/3 ünün talebi ile de toplanabilir. Toplantı günü, yeri ve saati Bakanlıkça belirlenir ve komisyon üyelerine tebliğ edilir.
Merkez Av Komisyonu Kanunla Bakanlığa verilen yetkiler haricinde ve bu Yönetmeliğin 25, 26, 27, 28, 29 ve 30 uncu maddelerinde belirtilen görev ve yetkilerinin dışında, avcılığın düzenlenmesi ve yaban hayatının korunması ve geliştirilmesi yönünde gerekli gördüğü kararları alabilir. Merkez Av Komisyonunun aldığı kararlar kesindir.
Merkez Av Komisyonu bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde her yıl yeniden oluşturulur ve aldığı kararlar bir sonraki Merkez Av Komisyonu Kararının Resmi Gazetede yayımına kadar geçerlidir.”hükmü yer almıştır.
Dosyanın incelenmesinden, Merkez Av Komisyonunun 24.5.2007 gününde aldığı avlanma gününün 4 güne çıkarılmasına ilişkin kararda Jandarma Genel Komutanlığının temsilcisinin yazdığı şerhin kararın sonucunun ne olduğu konusunda oluşan tereddütün giderilmesi amacıyla Bakan tarafından yapılan olağanüstü toplantı çağrısı üzerine dava konusu karar ile avlanma gününün 3 gün üzerine Komisyon üyesi olan davacılar tarafından, olağanüstü toplantı şartlarının olmadığı ve kararın kamu yararına aykırı olduğu öne sürülerek bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davalı idarenin savunması ve eki belgelerin değerlendirilmesinden, bahsi geçen şerhin kararın sonucunu etkilebileyecek nitelikte olduğu anlaşıdığından Komisyonun olağanüstü toplantıya çağrılmasında anılan Yönetmelik hükmüne ve hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan; ekolojik ve biyolojik dengenin korunması adına sürdürülebilir av ve yaban hayatı için avlanma gününün 3 gün olmasında kamu yararına aykırı bir yön bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle yasal dayanaktan yoksun bulunan davanın reddi gerekeceği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği görüşüldü :
Dava, 1.8.2007 tarih ve 26600 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 26.7.2007 tariih ve 6 nolu 2007-2008 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
4915 sayılı Kara Avcılığı Kanununun 3.maddesinin birinci fıkrasında, merkezde, Bakanın veya Müsteşarın başkanlığında, Bakanlık ve Genel Müdürlük merkez teşkilatı ilgili birimlerinden üç, bir bitki koruma uzmanı ve bir veteriner hekim olmak üzere Tarım ve Köyişleri Bakanlığından iki, Jandarma Genel Komutanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile orman fakülteleri ve gönüllü kuruluşları temsilen birer, dokuz coğrafi bölge esas alınarak belirlenecek avcı kuruluşlarından dokuz, özel avlak temsilcisi bir olmak üzere toplam yirmibir üyeden teşekkül eden Merkez Av Komisyonu kurulacağının, anılan maddenin beşinci fıkrasında ise, Merkez Av Komisyonu ile il ve ilçe av komisyonlarının görev, yetki ve sorumluluklarının, üyelerinin seçimi, çalışma usulleri, coğrafi bölgelerin belirlenmesi, karar alınması, kararların yayın ve yayım esaslarının Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanun hükmüne dayanılarak çıkartılan Merkez Av Komisyonu İl ve İlçe Av Komisyonlarının Görevleri, Çalışma Esas ve Usullerine Dair Yönetmeliğin 24. maddesinde; “Merkez Av Komisyonu toplantısına Bakan veya Müsteşar başkanlık eder.
Merkez Av Komisyonunun olağan toplantısı, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen ve bu Yönetmelik doğrultusunda seçilen komisyon üyelerine toplantı tarihinden en az onbeş gün önceden komisyon başkanınca yazılı tebligatla bildirilir. Komisyon üyelerinin mazeret belirterek toplantıya katılamayacağını bildirmesi halinde yedek üyeler Merkez Av Komisyonu toplantısına aynı usulle davet edilir.
Merkez Av Komisyonu yılda en az bir kez ve en geç Mayıs ayı sonuna kadar komisyon üye sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Komisyon toplantısında kararlar toplantıya katılan üye sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Oylamada eşitlik halinde başkanın oyu iki oy sayılır.
Toplantı gündemi ve il av komisyonlarından gelen kararların değerlendirildiği taslak karar metni toplantı gününden en az bir hafta önce komisyon üyelerine Bakanlıkça gönderilir.
Toplantı görüşmeleri gündem çerçevesinde taslak metin üzerinden yapılır. Toplantının aynı gün bitmemesi halinde, başkanın belirleyeceği program dahilinde komisyon çalışmalarına devam edilir.
Merkez Av Komisyonu il av komisyonu kararlarını bilimsel raporlar ve çalışmalar ile taraf olunan uluslar arası sözleşmeler çerçevesinde değerlendirir. Komisyon, gerekçe göstererek il av komisyonu görüşünden farklı karar alabilir.
Komisyon olağanüstü durumlarda Bakanın veya komisyon üyelerinin en az 2/3 ünün talebi ile de toplanabilir. Toplantı günü, yeri ve saati Bakanlıkça belirlenir ve komisyon üyelerine tebliğ edilir.
Merkez Av Komisyonu Kanunla Bakanlığa verilen yetkiler haricinde ve bu Yönetmeliğin 25, 26, 27, 28, 29 ve 30 uncu maddelerinde belirtilen görev ve yetkilerinin dışında, avcılığın düzenlenmesi ve yaban hayatının korunması ve geliştirilmesi yönünde gerekli gördüğü kararları alabilir. Merkez Av Komisyonunun aldığı kararlar kesindir.
Merkez Av Komisyonu bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde her yıl yeniden oluşturulur ve aldığı kararlar bir sonraki Merkez Av Komisyonu Kararının Resmi Gazetede yayımına kadar geçerlidir.” kurallarına yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, Merkez Av Komisyonunun 24.5.2007 tarih ve 5 sayılı, göçmen kuşların avlanma günü sayısının haftada 4 güne çıkarılmasına ilişkin kararda Jandarma Genel Komutanlığının temsilcisinin yazdığı “göçmen kuşların avlanma gününün dört güne çıkartılması şahsi kararımdır.Jandarma Genel Komutanlığının kararının üç gün olduğu yolundaki şerhinin, Jandarma Genel Komutanlığının görüşünün esas alınması halinde kararın sonucunu etkileyecek nitelikte olması nedeniyle oluşan tereddütün giderilmesi amacıyla Bakan tarafından olağanüstü toplantı çağrısı yapıldığı, toplantı günü ve saatinde, daha önceki toplantıda dört gün yolunda oy kullanan dokuz üyenin toplantı salonuna gelerek, bu toplantının koşulları oluşmadığından yapılmasını istemedikleri, daha önce bu şerhin olmadığı ve kararın oluşmuş olduğu yolunda itirazlarda bulunup, itiraz dilekçesi verdikleri ve toplantı tutanağını imzalamadan toplantı salonunu terk ettikleri, olağanüstü toplantı imza tutanağında sadece dokuz üyenin imzasının bulunduğu, Doğu Akdeniz Bölgesi temsilcisinin katılmadığının, diğer dokuz üyenin imzalamadığının belirtilmiş olduğu, buna karşın, toplantı tutanağında, Doğu Akdeniz Bölgesi temsilcisi dışında, tüm katılımcılarıyla toplantıya 19 kişi olarak başlandığı belirtilerek, toplantıya itiraz dilekçesinin okunduğu, toplantı şartlarının oluşup oluşmadığı yolunda tartışmaların tutanağa geçirildiği, yaklaşık bir saat sonra itiraz dilekçesi vermiş olan üyelerin toplantının yapılmasını istemediklerini belirterek toplantı salonunu terk ettikleri, kalan üyeler tarafından toplantıya devam edilerek dava konusu kararın alındığı, komisyon üyesi olan davacılar tarafından, olağanüstü toplantı şartlarının oluşmadığı ileri sürülerek bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, uyuşmazlığın çözümünde öncelikli konuyu, toplantının ne zaman açılmış sayılacağı ve toplantının açılıp açılmadığının tespiti oluşturmaktadır.
Toplantı saatinde toplantı salonuna gelerek itiraz dilekçesi veren dokuz üyenin iradesinin toplantının yapılmaması olduğunda tartışma bulunmamaktadır. Üstelik bu dokuz üyenin toplantı salonunda, toplantının yapılmaması konusunda tartışmalara katılıp, imza tutanağını imzalamadan toplantı salonunu terk etmeleri nedeniyle bu üyelerin toplantıya katılmış olduklarını kabule hukuken olanak bulunmamaktadır.
İtiraz dilekçesi veren dokuz üyenin ayrılmasından sonra, toplantı salonunda kalan ve toplantı imza tutanağında imzası bulunan dokuz üyenin Yönetmeliğin 24.maddesinde belirtilen toplantı yeter sayısını ( üye sayısının salt çoğunluğu) sağlamaya yetmediği görülmektedir.
Bu durumda, toplantı yeter sayısı oluşmadan yapılan toplantıda alınan dava konusu kararda hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu Merkez Av Komisyonu Kararının İPTALİNE, aşağıda dökümü yapılan …TL yargılama gideri ile Avkatlık Asgari Ücret tarifesi uyarınca …TL avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, posta pulundan artan …TL nin istemi halinde davacılara iadesine, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 48.maddesi uyarınca, bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde İdari Dava Daireleri Kuruluna temyizen başvurulabileceğinin taraflara duyurulmasına, 1.6.2011 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.