Danıştay Kararı 10. Daire 2001/4681 E. 2005/671 K. 23.02.2005 T.

10. Daire         2001/4681 E.  ,  2005/671 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2001/4681
Karar No : 2005/671

Temyiz Eden (Davalı) : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İstemin Özeti : Gıda ve gıda katkı maddelerinin üretildiği, satış ve toplu tüketiminin yapıldığı yerlerde çalışan personelin muayene ve tetkiklerini yapacak olan Özel İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Merkezleri ile ilgili olarak Ankara Umumi Hıfzıssıhha Kurulu’nun 15.5.2000 tarih ve 2000/2 sayılı kararı ile kabul edilen ve 18.7.2000 tarih ve 24113 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Özel İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Merkezlerinin Taşıması Gereken Asgari Şartlar ve Denetim Esasları Tebliği’nin iptali istemiyle açılan dava sonucunda … İdare Mahkemesince dava konusu tebliğin iptali yolunda verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Toplumun genel sağlığını korumak ve gerekli tedbirleri almakla görevli ve yetkili bulunan Ankara Umumi Hıfzıssıhha Kurulunca dava konusu tebliğ ile getirilen düzenlemede yetki yönünden hukuka aykırılık bulunmadığından, temyize konu idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği görüşüldü:
Dava, gıda ve gıda katkı maddelerinin üretildiği, satış ve toplu tüketiminin yapıldığı yerlerde çalışan personelin muayene ve tetkiklerini yapacak olan Özel İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Merkezleri ile ilgili olarak Ankara Umumi Hıfzıssıhha Kurulu’nun 15.5.2000 tarih ve 2000/2 sayılı kararı ile kabul edilen ve 18.7.2000 tarih ve 24113 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Özel İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Merkezlerinin Taşıması Gereken Asgari Şartlar ve Denetim Esasları Tebliği’nin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince, 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nun 126.maddesinde öngörülen muayene ve tetkiklerin meccanen belediye tabipleri tarafından yapılacağı, belediye tabibi bulunmayan yerlerde bu görevin hükümet tabipleri tarafından yerine getirileceğinin aynı Yasanın 127.maddesi ile kurala bağlandığı, yasada öngörülen ve üç ayda bir yaptırılması zorunlu olan muyane ve tetkiklerin özel sağlık kuruluşlarına yaptırılması yönündeki dava konusu tebliğ ile getirilen düzenlemede yetki yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu tebliğin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından anılan idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nun İl Umumi Hıfzıssıhha Meclisinin görevlerini belirleyen 27.maddesinde, umumi hıfzıssıhha meclislerinin il genelinde mahallin genel sağlık şartlarının korunması ve bulaşıcı hastalıkların çıkmasını önlemeye yönelik tedbirleri alacağı kuralına yer verilmiştir.
Aynı Yasanın 126.maddesinde, yenilecek ve içilecek şeyleri satan veya veren veyahut taharet ve nezafete mütaallik sanatları ifa edenlerin her üç ayda bir kendilerini muayene ettirerek sıhhi rapor olmaya mecbur oldukları; 127.maddesinde ise, 126.maddede öngörülen sıhhi muayenenin meccanen belediye tabipleri tarafından yapılacağı, belediye tabibi bulunmayan yerlerde, bu görevin hükümet tabipleri tarafından yürütüleceği hükme bağlanmıştır.
Yukarıda aktarılan yasal düzenleme, gıda ve gıda katkı maddelerinin üretildiği, satış ve toplu tüketiminin yapıldığı yerlerde çalışan personelin sanatlarını icra ederken kendilerinde mevcut hastalıkları gıda maddelerine bulaştırmak suretiyle toplumun genel sağlığına zarar vermelerini önlemek ve gerekli muayenenin belediye veya hükümet tabiplerince bedava yapılmasını sağlamak, dolayısıyla ilgilileri mali yükten kurtarmak ve böylece yasada öngörülen muayeneleri yaptırmaktan kaçınmalarını önlemek amacıyla getirilmiştir.
Diğer taraftan, dava konusu tebliğ ile belediye veya hükümet tabiplerince yasa gereği bedava yapılacak muayene ile ilgili olarak herhangi bir sınırlama getirilmemekte; yasayla zorunlu kılınan muayene ve tetkikin istek halinde özel sağlık kuruluşlarına yapılmasına da olanak tanımaktadır.1593 sayılı Yasada, ilgililerin üç ayda bir yaptırması zorunlu olan muayene ve tetkiklerin özel sağlık kuruluşlarınca yapılmasına engel bir düzenleme bulunmamaktadır
Bu durumda, toplumun genel sağlığını korumak ve gerekli tedbirleri almakla görevli ve yetkili bulunan Ankara Umumi Hıfzıssıhha Kurulu’nun, gıda ve gıda katkı maddelerinin üretildiği ve toplu tüketiminin yapıldığı yerlerde çalışan personelin üç ayda bir yaptırması zorunlu olan muayene ve tetkiklerinin yapılacağı özel işçi sağlığı ve işgüvenliği merkezlerinin taşıması gereken asgari şartları ve denetim esaslarını belirleyen dava konusu tebliğ ile getirdiği düzenlemede yetki unsuru yönünden hukuka aykırılık görülmemektedir.
İdare Mahkemesince, dava konusu işlemin yetki unsuru yönünden hukuka aykırı olduğundan bahisle iptali yolunda verilen kararda hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idare temyiz isteminin kabulüne, … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adıgeçen mahkemeye gönderilmesine 23.2.2005 tarihinde oybirliği ile karar verildi.