Danıştay Kararı 10. Daire 2000/2200 E. 2004/207 K. 16.01.2004 T.

10. Daire         2000/2200 E.  ,  2004/207 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2000/2200
Karar No : 2004/207

Davacılar : 1-…
2-…
3-…
Vekilleri : …
Davalı : Başbakanlık – ANKARA
İstemin Özeti : 4552 sayılı “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” uyarınca, Türk Hava Kurumunun organlarının görevlerini yerine getirmek ve Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlamak üzere üç kişilik kurulun oluşturulmasına ilişkin 30.3.2000 tarih ve 38/764 sayılı Başbakanlık işleminin, “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün yürürlüğe konulmasına ilişkin 6.4.2000 tarih ve 2000/481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının ve bu kararla yürürlüğe konulan “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün; hukuka aykırı oldukları, Danıştay Onuncu Dairesince aynı konuda verilen yürütmenin durdurulması kararlarını etkisiz bırakmak amacıyla 4552 sayılı Kanun çıkartılarak üç kişilik kurula aynı kişilerin atandığı ve aynı düzenlemelerin yeniden yapıldığı, Anayasa’da öngörülen “dernek kurma özgürlüğünün” ortadan kaldırıldığı ileri sürülerek iptali ve bu işlemlerin dayanağı olan 4552 sayılı Kanunun Anayasaya aykırı olduğu yolundaki itirazın kabulüyle iptali için Anayasa Mahkemesine başvurulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Dava konusu işlemlerin 4552 sayılı Kanuna uygun olduğu, davacının belirttiği, Danıştay Onuncu Dairesince verilen yürütmenin durdurulması kararının İdari Dava Daireleri Genel Kurulunun 28.4.2000 tarih ve YD İtiraz No:2000/210 ile 28.4.2000 tarih ve YD İtiraz No:2000/233 sayılı kararlarıyla kaldırıldığı, Türk Hava Kurumunun alelade bir dernek olmadığı, 4552 sayılı Kanunun Anayasaya aykırı olmadığı, Kanun ve dava konusu tüzükte öngörülen düzenlemelerin derneğin kuruluş tarzına, amaçlarına, çalışma alanlarına ve faaliyetleriyle yüklendiği kamu hizmetinin gereklerine uygun olduğu belirtilerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Dava konusu işlemlerin dayanağı olan 4452 sayılı Kanunun Türk Hava Kurumuna ilişkin hükümlerinin Dairemizin 30.4.2002 tarih ve E:2000/2200 sayılı kararıyla Anayasaya aykırı görülerek iptali için Anayasa Mahkemesine başvurulması üzerine Anayasa Mahkemesinin 24.12.2003 tarih ve E:2002/43, K:2003/103 sayılı kararıyla, 4552 sayılı Kanunun, Türk Hava Kurumuna ilişkin hükümleri Anayasaya aykırı bulunarak iptal edilmiştir.
Bu durumda, yasal dayanaktan yoksun bulunan dava konusu işlemlerin hukuka aykırı olduğu sonucuna varılarak iptali gerekeceği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Dava, 30.3.2000 günlü 24005 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4552 sayılı Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 2.maddesi ile 2908 sayılı Yasaya eklenen Geçici 7.madde uyarınca görevleri bu Kanunun yayımı tarihinde sona eren Türk Hava Kurumu organlarının görevlerini yerine getirmek ve Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunmak üzere Başbakanlıkça üç kişilik bir kurulun oluşturulmasına ilişkin 30.3.2000 günlü B.02.0.MÜS./38/00764 sayılı işlem ile Bakanlar Kurulunun 5.5.2000 günlü 24040 (mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Türk Hava Kurumu Tüzüğünün yürürlüğe konulmasına ilişkin 6.4.2000 gün ve 2000/481 sayılı kararı ve bu karar ekinde yürürlüğe konulan Türk Hava Kurumu Tüzüğünün iptaline karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
2908 sayılı Dernekler Kanununun 4552 sayılı Yasanın 1.maddesi ile değiştirilen 71.maddesinde Bakanlar Kurulunun; Türk Hava Kurumunun genel kurulunun kararı üzerine tüzüğünü onaylamaya ve denetleme yetkileri bulunan mercilerin raporları üzerine organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere geçici kurullar oluşturmaya,tüzüğünü değiştirmeye,yürürlükten kaldırmaya ve yeniden düzenlemeye yetkili olduğu belirtilmiş,4552 sayılı Yasanın 2.maddesi uyarınca 2908 sayılı Yasaya eklenen Geçici 7.maddede ise “Türk Hava Kurumunun organlarının görevleri bu Kanunun yayımı tarihinde sona erer.Söz konusu organların görevleri,Başbakanlıkça belirlenecek bir başkan ve iki üyeden oluşan üç kişilik bir Kurul tarafından yerine getirilir.Bu Kurul en geç bir ay içinde Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunar.” kuralına yer verilmiştir.
Aktarılan bu yasal düzenlemelere göre Türk Hava Kurumu organlarının görevlerinin 4552 sayılı Yasanın yayımlandığı 30.3.2000 tarihinde sona ereceği, söz konusu organların görevlerinin Başbakanlıkça belirlenecek üç kişilik bir Kurul tarafından yerine getirileceği, bu Kurulun en geç bir ay içinde Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunacağı, Bakanlar Kurulunun Türk Hava Kurumu genel kurulunun kararı üzerine tüzüğünü onaylama yetkisi bulunduğu gibi Türk Hava Kurumunu denetleme yetkisi bulunan mercilerin raporları üzerine organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere geçici kurullar oluşturmaya ve ayrıca denetleme yetkisi bulunan mercilerin raporları üzerine Türk Hava Kurumunun tüzüğünü değiştirmeye,yürürlükten kaldırmaya ve yeniden düzenlemeye yetkili olduğu açıktır.
Davacılar, bu yasal düzenlemelerin Anayasaya aykırı olduğunu ileri sürmekte ve Dernekler Kanununa 4552 sayılı Yasa ile eklenen Geçici 7. madde uyarınca oluşturulan Kurul tarafından hazırlanan Dernek Tüzüğünün hükümsüz olduğunun tespiti ve sözü edilen Tüzüğe dayanılarak yapılan genel kurul toplantısının ve kararlarının iptali istemiyle asliye hukuk mahkemesinde açılan davanın temyiz incelemesi sırasında Yargıtay 2. Hukuk Dairesinin 5.2.2002 günlü ve E:2001/14410 sayılı kararı ile 4552 sayılı Yasanın 2908 sayılı Yasanın 71. maddesini değiştiren 1. maddesi ile anılan Yasaya Geçici 7. madde eklenmesini öngören 2. maddesinin Anayasaya aykırılığı iddiası ciddi bulunarak konunun Anayasa Mahkemesine gönderilmesine karar verildiğini, bu itibarla işbu davada da Anayasaya aykırılık itirazları kabul edilerek dosyanın Anayasa Mahkemesine gönderilmesini veya Yargıtayca vaki gönderme üzerine Anayasa Mahkemesi kararının beklenmesini talep etmektedirler.
2949 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanunun 28. maddesinde itiraz yoluyla mahkemelerce gönderilen işlerin evrakın kayda girişinden itibaren on gün içinde noksanlıkları olup olmadığının inceleneceği ve bu incelemede eksikleri olduğu anlaşılan işlerin geri çevrilmesine ve mahkemenin yetkisiz olduğu tespit edilen başvurmaların da reddine karar verileceği belirtilmiş olup, Anayasa Mahkemesince ilk incelemesi tamamlanarak 2000/43 sayılı esasa kaydedilen söz konusu başvuru üzerine 4552 sayılı Yasanın 1. ve 2. maddelerinin iptal edilmesi halinde dava konusu Dernek Tüzüğü ve üç kişilik kurul oluşturulmasına ilişkin bireysel işlemin hukuki dayanaklarını yitirecekleri için iptal edilmeleri gerektiği kuşkusuzdur.
Anayasa Mahkemesince başvurunun reddine karar verilirse işbu davaya konu Dernek Tüzüğünün ve sözü edilen bireysel işlemin yargısal denetiminin Dernekler Kanununun söz konusu hükümleri esas alınarak yapılması gerektiği konusunda duraksama bulunmamaktadır.
4552 sayılı Yasa ile değiştirilen 2908 sayılı Dernekler Kanununun 71.maddesi uyarınca Türk Hava Kurumu genel kurulunun kararı üzerine bu Derneğin tüzüğünü onaylamaya veya denetleme yetkileri bulunan mercilerin raporları üzerine tüzüğünü değiştirmeye veya yürürlükten kaldırmaya ve yeniden düzenlemeye yetkili bulunan Bakanlar Kurulunun bu yetkisini kullanırken Dernek Tüzüğünün başta Anayasa ve Dernekler Kanunu olmak üzere yürürlükte bulunan hiç bir yasaya aykırı hüküm içermemesini sağlaması gerekir.
Başka bir anlatımla, Bakanlar Kurulunca onaylanan, değiştirilen veya yeniden düzenlenen Dernek Tüzüğünde sözü edilen Anayasal veya yasal normlara aykırı hükümler mevcut ise Bakanlar Kurulu kararının hukuka aykırı sayılacağı kuşkusuzdur. Bu itibarla dava konusu Tüzüğün bu yönlerden madde bazında da irdelenmesi zorunludur.
2908 sayılı Dernekler Kanununun 18. maddesinde dernek üyelerinin eşit haklara sahip olduğu, dernek tüzüğüne eşitliği bozan veya bazı üyelere ayrıcalık tanıyan hükümler konulamayacağı belirtildiğinden, bu yasa hükmüne aykırı olarak dernek tüzüğüne üyelerin eşit haklara sahip bulunmaları ilkesini ihlal eden veya bazı üyelere ayrıcalık tanıyan hükümlerin konulması halinde dernek tüzüğünün 2908 sayılı Yasanın emredici hükümlerine aykırı olacağı kuşkusuzdur.
Davacılar,Dernek Genel Başkanı, Merkez Yönetim Kurulu, Merkez Denetleme Kurulu ve Merkez Disiplin Kurulu üyelerinin silahlı kuvvetler makamlarınca teklif edilecek ve uygun görülecek adaylar arasından seçileceğine ilişkin olarak Tüzüğün 19., 21., 24. ve belli bir eğitimi olmayanların Merkez Yönetim Kurulu üyesi olamayacaklarına ve Kurumun yönetim,denetleme ve disiplin kurulu üyelerinin Kurumun faaliyet alanına giren işlerde ticari faaliyette bulunamayacaklarını öngören 21. ve 52. maddelerinde yer alan hükümlerin Dernekler Kanununun 18. maddesine aykırı olduğunu, bu itibarla anılan Yasa ve Anayasaya aykırı bir tüzüğün yürürlüğe konulmasının hukuka aykırı olduğunu ileri sürmektedirler.
Dava konusu Dernek Tüzüğünün 5.maddesinin (b) bendinde Cumhurbaşkanı, TBMM Başkanı, Başbakan, Genelkurmay Başkanı, Başbakan Yardımcıları ve bazı bakanlarla birlikte Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları Türk Hava Kurumunun doğal üyeleri arasında sayılmış, 19.maddesinde Türk Hava Kurumu Genel Başkanının Hava Kuvvetleri Komutanının teklif edeceği, Genelkurmay Başkanı tarafından uygun görülen iki aday arasından Genel Kurulca seçileceği, 21. maddesinde Merkez Yönetim Kurulunun dört asıl ve üç yedek üyesinin Hava Kuvvetleri Komutanı tarafından gösterilecek iki katı aday arasından, üç asıl ve iki yedek üyesinin ise Kurum üyeleri arasından Büyük Genel Kurulca seçileceği, 24. maddesinde Merkez Denetleme Kurulunun iki asıl ve bir yedek üyesinin Hava Kuvvetleri Komutanı tarafından gösterilecek iki katı aday arasından, bir asıl ve iki yedek üyesinin ise Kurum üyeleri arasından Büyük Genel Kurulca seçileceği hükmü yer almaktadır.
Derneğin bazı doğal üyelerinin iradelerini diğer tüm üyelerin iradelerinin üzerine çıkaran ve Derneğin en yüksek karar organı olan genel kurulun diğer organları seçme konusundaki iradesinin bu doğal üyelerin iradeleri doğrultusunda kısıtlanması sonucunu doğuran söz konusu hükümlerin, eşitlik temeline dayalı olarak örgütlenen bir kişi topluluğu olan dernek kavramının özüne ve Dernekler Kanununun 18. maddesinin amir hükmüne aykırı olduğu açıktır.
Zira, Dernekler Kanununun 18. maddesinde dernek üyelerinin eşit haklara sahip oldukları ve dernek tüzüğüne eşitliği bozan veya bazı üyelere ayrıcalık tanıyan hükümler konulamayacağı belirtildiği halde Türk Hava Kurumu Tüzüğüne konulan söz konusu hükümlerle dernek üyelerinin kişiye bağlı mutlak haklarından (Medeni Hukuk Dersleri, Prof.Dr.Feyzi N.Feyzioğlu, Prof.Dr.Ümit Doğanay, Prof.Dr.Aydın Aybay, sh. 139) olan eşit oy hakkının özünün zedelendiği kuşkusuzdur.
Bu itibarla, Dernekler Kanununun emredici hükümlerine açıkça aykırı bulunan söz konusu maddeleri içeren Dernek Tüzüğünün onaylanmasına ilişkin dava konusu Bakanlar Kurulu kararının hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle dava konusu işlemlerin yasal dayanağını oluşturan 4552 sayılı Yasanın 1. ve 2. maddelerinin Anayasaya aykırı olduğu ileri sürülerek iptali istemiyle Yargıtay 2. Hukuk Dairesince Anayasa Mahkemesine yapılan başvuru üzerine anılan Yasa maddelerinin iptaline karar verilmesi halinde dava konusu işlemlerin yasal dayanaklarının ortadan kalkması nedeniyle iptali gerektiği, Anayasaya aykırılık itirazının reddi halinde ise Yasa gereği üç kişilik bir kurul oluşturulmasına ilişkin işleme karşı açılan davanın reddi, Türk Hava Kurumu Tüzüğünün yürürlüğe konulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararının ve anılan Tüzüğün 19., 21. ve 24.maddelerine ilişkin bölümünün iptali gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince duruşma için taraflara bildirilmiş bulunan 30.4.2002 tarihinde davacılar vekili Av….’ın, davalı Başbakanlığı temsilen …’un geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilip dinlendikten, Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan ve taraflara son kez söz verildikten sonra duruşmaya son verildi. Dava dosyası incelenip, gereği görüşüldü:
Dava, 4552 sayılı “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” uyarınca, Türk Hava Kurumunun organlarının görevlerini yerine getirmek ve Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlamak üzere üç kişilik kurulun oluşturulmasına ilişkin 30.3.2000 tarih ve 38/764 sayılı Başbakanlık işleminin, “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün yürürlüğe konulmasına ilişkin 6.4.2000 tarih ve 2000/481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının ve bu kararla yürürlüğe konulan “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün iptali istemiyle açılmıştır.
Dava dosyasındaki bilgi ve belgelerin incelenmesinden; Türk Hava Kurumunun 33.Büyük Genel Kurulu tarafından kabul edilerek Bakanlar Kurulunun 18.10.1994 tarih ve 94/6127 sayılı kararı ile onaylanmış ve 17.11.1994 tarih ve 22114 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş Türk Hava Kurumu Tüzüğü mevcut iken, Bakanlar Kurulunun 1.11.1999 tarih ve 23863 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 22.10.1999 tarih ve 99/13485 sayılı kararıyla Türk Hava Kurumu Tüzüğünün Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Tüzük’ün yürürlüğe konulduğu; bu Tüzüğün 1.maddesinde, 18.10.1994 tarih ve 94/6127 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Türk Hava Kurumu Tüzüğünün yürürlükten kaldırıldığının; geçici 1.maddesinde, Türk Hava Kurumunun yürürlükten kaldırılan Tüzüğünde belirtilen organların görevlerinin bu Tüzüğün yürürlüğe girmesiyle sona ereceğinin; söz konusu organların görevlerinin, Başbakanlıkça belirlenecek bir başkan ve iki üyeden oluşan üç kişilik bir kurul tarafından yerine getirileceğinin; , bu kurulun en geç altı ay içinde T.H.K. nun yeniden yapılandırılmasına ilişkin Tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunacağının belirtildiği, öte yandan, Başbakanlık’ın 1.11.1999 tarih ve 139/02519 sayılı işlemiyle de, üç kişilik kurula atama yapıldığı, Danıştay Onuncu Dairesinin 17.2.2000 tarih ve E:1999/4871 sayılı kararıyla “Türk Hava Kurumu Tüzüğünün Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Tüzük”ün yürütülmesinin durdurulmasına karar verildiği, Danıştay Onuncu Dairesinin 9.3.2000 tarih ve E:1999/5044 sayılı kararıyla da, Başbakanlığın üç kişilik kurula atama yapılmasına ilişkin 1.11.1999 tarihli işleminin yürütülmesinin durdurulmasına karar verildiği, bu üç kişilik kurul tarafından hazırlanan ve 17.2.2000 tarih ve 23967 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak 2000/113 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ekinde yürürlüğe konulan “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün ve anılan Bakanlar Kurulu Kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada da 23.3.2000 tarih ve E:2000/893 sayılı yürütmenin durdurulması kararının verildiği, bu kararların sonucuuda 30.3.2000 tarih ve 24005 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4552 sayılı Kanunun 1. maddesiyle 2908 sayılı Dernekler Kanunu’nun 71. maddesinin değiştirilerek 2.maddesiyle Geçici Madde 7 nin eklendiği, anılan Yasa hükümlerini gereği yapılmak üzere Başbakanlığın 30.3.2000 tarihli işlemiyle üç kişilik kurul oluşturulduğu, bu kurul tarafından Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin olarak hazırlanan “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün 5.5.2000 tarih ve 24040 sayılı Resmi Gazetede 2000/481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ekinde yayımlanarak yürürlüğe konulduğu, İdari Dava Daireleri Genel Kurulunun 31.3.2000 tarih ve YD İtiraz No:2000/173, 28.4.2000 tarih YD İtiraz No:2000/233, 28.4.2000 tarih ve YD İtiraz No:2000/210 sayılı kararlarıyla da, dava konusu işlemlerle düzenlenen konuların 4552 sayılı Kanunla yeniden düzenlendiği dikkate alınarak Danıştay Onuncu Dairesince verilen yürütmenin durdurulması kararlarının kaldırıldığı anlaşılmaktadır.
30.3.2000 tarih ve 24005 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 28.3.2000 tarih ve 4552 sayılı “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un 1. maddesiyle 2908 sayılı Dernekler Kanunu’nun 71. maddesinin birinci ve ikinci fıkraları değiştirilerek;
“Türkiye Kızılay Derneği kuruluş amacına ve uluslararası anlaşmalarla tayin edilen nitelik ve durumuna göre; Türk Hava Kurumu ise kuruluş amacına göre düzenlenen tüzüklerine ve kanunların verdiği görev ve yetkilere uygun olarak teşkilatlanır ve yönetilir,
Bakanlar Kurulu, Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun;
1-Genel kurullarının kararı üzerine tüzüklerini onaylamaya ,
2-Denetleme yetkileri bulunan mercilerin raporları üzerine,
a)Organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere geçici kurullar oluşturmaya,
b)Tüzüklerini değiştirmeye, yürürlükten kaldırmaya ve yeniden
düzenlemeye,
Yetkilidir.” hükümleri getirilmiş,
4452 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle de 2908 sayılı Kanun’a; Geçici madde 7 eklenerek “.-Türk Hava Kurumunun organlarının görevleri bu Kanunun yayımı tarihinde sone erer. Söz konusu organların görevleri, Başbakanlıkça belirlenecek bir başkan ve iki üyeden oluşan üç kişilik bir kurul tarafından yerine getirilir. Bu Kurul en geç bir ay içinde Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunar.” hükmüne yer verilmiştir.
Davacının bu Yasa gereği tesis edilen işlemlere yönelik olarak açtığı bu davadaki Anayasa’ya aykırılık iddiası, Danıştay Onuncu Dairesince ciddi bulunarak 30.4.2000 tarih ve E:2000/2200 sayılı kararıyla; 4552 sayılı “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un; 1. maddesinin ikinci fıkrasının 2 nolu bendinin (a) ve (b) alt bentlerinin ve 2. maddesinin Anayasanın 2,13,33 ve 138. maddelerine aykırı olduğu kanısına varıldığından, anılan Yasa hükümlerinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurulmasına ve Anayasa Mahkemesinin bu konuda vereceği karara kadar dosyanın bekletilmesine karar verilmiştir.
Anayasa Mahkemesi, 24.12.2003 tarih ve E:2002/43, K:2003/103 sayılı kararıyla; 28.3.2000 tarih ve 4552 sayılı “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un; 1. maddesiyle değiştirilen 2908 sayılı Dernekler Kanunu’nun 71. maddesinin ikinci fıkrasının (2) sayılı bendinin, “Türk Hava Kurumu” yönünden Anayasaya aykırı olduğuna ve 2. maddesiyle 2908 sayılı Kanuna eklenen Geçici 7. maddesinin Anayasaya aykırı olduğuna ve iptallerine karar vermiştir.
Bu durumda, dava konusu işlemlerin yasal dayanağı kalmamış bulunduğundan, dava konusu 30.3.2000 tarih ve 38/764 sayılı Başbakanlık işleminin, “Türk Hava Kurumu Tüzüğü”nün yürürlüğe konulmasına ilişkin 6.4.2000 tarih ve 2000/481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının ve anılan Kararla yürürlüğe konulan Türk Hava Kurumu Tüzüğü’nün iptaline, aşağıda dökümü yapılan yargılama giderlerinin davalı idareden alınarak davacılara verilmesine, Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre davacılar vekili için takdir edilen … lira avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacılara verilmesine 16.1.2004 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.