Danıştay Kararı 10. Daire 1998/3371 E. 1998/6037 K. 23.11.1998 T.

10. Daire         1998/3371 E.  ,  1998/6037 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 1998/3371
Karar No : 1998/6037

Temyiz Eden (Davalı) : Tarım ve Köyişleri Bakanlığı – ANKARA
Karşı Taraf (Davacı) : …
İstemin Özeti : Davacının, 5434 sayılı Yasa’nın 32/g maddesi gereği fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması isteğinin reddine ilişkin işlemin iptaline karar veren … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının davalı idare tarafından temyizen incelenip, bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Yerinde olmadığı öne sürülen temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : 5434 sayılı Yasa’nın 32/g maddesinde Tarım Bakanlığı zirai mücadele ve karantina teşkilatında zirai mücadele ve zirai karantina teknik ve idari işlerinde çalışanların fiili hizmet süresi zammından yararlandırılacağı hükme bağlanmıştır.
Aktarılan yasa hükmüne göre, belirtilen yerlerde çalışan idari veya teknik personelin zirai mücadele ve zirai karantina işlerinde geçen hizmetlerinin fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması gerekmektedir. Belirtilen teşkilatta görevli olmakla birlikte zirai mücadele ve zirai karantina işlerinin dışında bir görevi olanların fiili hizmet süresi zammından yararlandırılmasına olanak bulunmamaktadır. Nitekim 6842 sayılı Yasa’nın kabulü sırasında sunulan gerekçede de belirtilen hizmetlerin yerine getirilmesi sırasında görevi gereği meydana gelen yıpranmadan sözedildikten sonra gayrimeskun yerlerde yapılan çalışmalar, laboratuvarlarda çalışan personel, mücadele sahasında ilaçlama yapan teknik personel ve ambarlarda bu ilaçları teslim alan ve sevk eden personel örnek gösterilmiştir.
Kaldı ki yasanın yürürlüğe girmesinden sonra Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Teşkilatları kaldırılarak, kuruluşun görev ve hizmetleri davalı idarenin diğer görev ve hizmetlerini de yürüten taşra teşkilatına devredildiğinden, Tarım İl Müdürlüğünün değişik görev ve hizmetlerini yerine getiren bütün personelin fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması da olanaksızdır. Bu nedenle bir an için yasa hükmüyle zirai mücadele ve karantina teşkilatındaki bütün personelin fiili hizmet süresi zammından yararlandırılacağının ön görüldüğü kabul edilse bile, bu teşkilatın kaldırılması nedeniyle, Tarım İl Müdürlüğü bünyesinde bu görevi yapan birim ve personelin belirlenmesi de zorunludur.
Bu itibarla, Tarım İl Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesinde veznedar olarak çalışan davacının çalıştığı birimin ve görevinin zirai mücadele ve karantina işiyle ilgilendirilmesine olanak bulunmadığından, fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması da olanaksızdır.
Açıklanan nedenle, davanın reddi gerekirken, işlemin iptali yolunda verilen kararın bozulması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği düşünüldü:
Dava, genel idare hizmetleri sınıfı kadrosunda olmakla birlikte 1985 tarihinden itibaren … Tarım İl Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesinde veznedar olarak görev yapan davacının, bu görevi nedeniyle 5434 sayılı Yasa’nın 32/g maddesi uyarınca fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması isteğinin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince, 5434 sayılı Yasa’nın 32/g maddesinde Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Teşkilatında görev yapan teknik ve idari personelin ayrım yapılmadan fiili hizmet süresi zammından yararlandırılacağı öngörüldüğünden, … İl Müdürlüğünde çalışan davacının da fiili hizmet süresi zammından yararlandırılması gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare, zirai mücadele, bağ bahçe, kımıl, süne, ilaç temizleme, ilaç muhafaza vs. işleri yapanlara fiili hizmet süresi zammı verilebileceği, bu nedenle İl Müdürlüğünün belirtilen işlerin yapıldığı Bitki Koruma ve Hayvan Sağlığı Şube Müdürlüğünde görevli olmayan davacının fiili hizmet süresi zammından yararlanamayacağı iddiasıyla anılan mahkeme kararının temyizen incelenip, bozulmasını istemektedir.
İdare ve Vergi Mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 3622 sayılı Yasayla değişik 49.maddesinde yer alan sebeblerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen ve yukarıda özetlenen gerekçelere dayalı olarak verilen … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı, usul ve hukuka uygun olup, bozma nedeni bulunmadığı anlaşıldığından, temyiz isteminin reddine ve anılan kararın onanmasına, 23.11.1998 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.