Danıştay Kararı 10. Daire 1996/2231 E. 1998/5280 K. 22.10.1998 T.

10. Daire         1996/2231 E.  ,  1998/5280 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 1996/2231
Karar No : 1998/5280

Temyiz Eden (Davalı) : İçişleri Bakanlığı – ANKARA
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : …
İstemin Özeti : Davacı derneğin, kamu yararına çalışan derneklerden sayılması isteğinin reddine ilişkin davalı idare işleminin iptaline karar veren … idare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, davalı idare tarafından temyizen incelenip, bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Yerinde bulunmadığı öne sürülen temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin reddiyle bozulması istenen kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi :Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği düşünüldü:
Dava, davacı Derneğin 2908 sayılı Dernekler Kanunu’nun 59.maddesi uyarınca kamu yararına çalışan derneklerden sayılması isteğinin, İçişleri Bakanlığınca incelenmesi sonucu, elde edilen gelirlerin en az %80’inin dernek amaçlarına harcanacağının ve dernekçe kurulacak eğitim ve sağlık tesislerinde en az %10 kapasitenin maddi olanağı olmayanlara tahsis edileceğinin dernek tüzüğünde yer almadığı, derneğin mal varlığı ve yıllık gelirinin de tüzüğünde amaç edindiği hizmetleri gerçekleştirebilecek nitelikte olmadığı öne sürülerek reddine ilişkin 15.7.1994 tarih ve … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Açılan bu dava sonunda, … İdare Mahkemesince, 2908 sayılı Yasa’nın 59.maddesi uyarınca, İçişleri Bakanlığının, kamuya yararlı dernek sayılma başvurularını ilgili bakanlıkların önerisini aldıktan sonra kendi önerisiyle birlikte Danıştay İdari İşler Kuruluna iletmekle görevli olduğu, yasayla İçişleri Bakanlığına tanınan öneride bulunma yetkisinin, gerçekçi ve inandırıcı olmayan başvuruları geri çevirme hakkını da içerdiğinin kabulü gerektiği, ancak gerçekçi veya inandırıcı olmadığı açık bir şekilde belirlenmeyen başvuruların olumlu veya olumsuz öneriyle birlikte yasal mercilere aktarılmasının da zorunlu olduğu, olayda ise davacı derneğin tüzüğünde yer alan amacı ve uğraş olanı konusunda yeterli inceleme yapılmadan dava konusu işlemde belirtilen iddialarla başvuru reddedilirken, dava dilekçesinin tebliği üzerine gönderilen savunmada ise derneğin mahalli amaçlı olduğunun, tüm ülkeyi kapsamadığının, kamu yararına bir ilerleme göstermediğinin savunularak işlemden ayrı ve yeni iddiaların öne sürüldüğü, bu duruma göre de davalı idarenin yasada öngörülen yükümlülük ve zorunlulukları yerine getirmeden işlem tesis ettiğinin kabulü gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare, Maliye Bakanlığı tarafından dava konusu işlemdeki sebepler yönünde görüş bildirildiği, dava konusu işlemle savunmaları arasında çelişki bulunmadığı, yasal koşulları taşımayan buşvuruların yasal mercilere iletilmesine de gerek bulunmadığı iddiasıyla anılan mahkeme kararının temyizen incelenip, bozulmasını istemektedir.
İdare ve Vergi Mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 3622 sayılı Yasayla değişik 49.maddesinde yer alan sebeblerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen ve yukarıda özetlenen gerekçelere dayalı olarak verilen … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı, usul ve hukuka uygun olup, bozma nedeni bulunmadığı anlaşıldığından, temyiz isteminin reddine ve anılan kararın onanmasına, 22.10.1998 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.