Danıştay Kararı 10. Daire 1995/6967 E. 1997/291 K. 06.02.1997 T.

10. Daire         1995/6967 E.  ,  1997/291 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 1995/6967
Karar No : 1997/291

Temyiz Eden (Davalı) : T.C.Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü – ANKARA
Vekili : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
İstemin Özeti : Davacının öğrenim durumu itibariyle hatalı yapıldığını belirttiği intibakının düzeltilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin olarak tesis edilen işlemin iptali istemiyle açtığı dava sonunda …İdare Mahkemesince dava konusu işlemin iptali yolunda verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın; davalı idarece, temyizen incelenip bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Lise mezunu olarak göreve başlayan davacının görev devam ederken fark derslerini vererek lise dengi meslek lisesi mezunu olduğu, meslek lisesi mezunlarının göreve başlama derece ve kademesinin daha yüksek olmasına karşın 657 sayılı Yasanın 36/A-12-d maddesi hükmü uyarınca memuriyette iken üst öğrenimi bitirenler için tanınan yeniden intibak yapılması hakkının davacının liseye göre bir üst öğrenimi olarak kabul edilmeyecek olan lise dengi meslek lisesi mezuniyetinden dolayı uygulanması mümkün bulunmamaktadır.
Davacının başlangıç derecesi değişikliğinden yararlanabilmesi ancak bulunduğu derecenin yeni bitirdiği öğrenimin başlangıç derecesinin altında olması durumunda sözkonusu olabilecektir. Meslek lisesi bitirdiği tarihte bu liseyi bitirenler için öngörülen başlangıç derecesinin üstünde bir derecede bulunan davacının başlangıç derecesi değişikliğinden de yararlanması olanaksız olup, temyiz isteminin kabulüyle mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36 ncı maddesinin (A) bendinde öngörülen giriş dereceleri ilk defa Devlet memuriyetine girecekler ile ilgili olup bu başlangıç derecelernin memuriyet sınavında meydana gelen öğrenim değişiklikleri ile ilgisi yoktur.
Diğer taraftan aynı kanunun 36-2/d bendinde ise memuriyet sınavında öğrenim durumlarına yükseltelenler hakkında hüküm sevkedilmiştir.
Davacı lise mezunu davalı Devlet memuriyetine başladığı cihetle memuriyet sırasında meslek lisesini bitirmesi bu öğrenimin bir üst öğrenim olmaması nedeni ile davacıya 36-12/d bendine göre derece yükseltme hakkı vermez.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünüldü.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği düşünüldü:
Dava, davacının öğrenim durumu itibariyle hatalı yapıldığı belirtilen intibakının düzeltilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddi yolunda tesis edilen işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince; 657 sayılı Devlet Memurları Yasasının 36.maddesinde, sınıfların öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri derece ve kademelerin ve bu hizmetlerin ne kadarının intibakta değerlendirileceğine ilişkin esasların ayrı ayrı düzenlendiği, davacının lise mezunu olarak memuriyete başladığı ve memuriyette iken fark derslerini vererek meslek lisesini bitirdiği, bu durum dikkate alınarak intibak işlemi yapılması yolundaki başvurusunun bitirdiği meslek lisesinin bir üst öğrenim olmadığı ileri sürülerek reddedildiğinin anlaşıldığı, oysa yasa hükmüne göre her iki öğrenimin başlangıç derecelerinin farklı olduğu ve yasa koyucunun yükselebilecekleri en son derecede farklılık olmamasına karşın başlangıç derecesinde farklılık öngördüğü dolayısıyla davacının intibakının yeniden yapılması gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare, lise mezunu olarak göreve başladıktan sonra bir üst öğrenim sayılmayan meslek lisesini bitirenlerin intibaklarının yeniden yapılacağı yolunda yasada bir hüküm yer almadığı, 657 sayılı Yasanın 36/A-12-d maddesi uyarınca yapılan intibak işleminde hata bulunmadığı iddiasıyla mahkeme kararının temyizen incelenip bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 36.maddesinde; sınıfların öğrenim durumlarına göre ve yükselebilecekleri dereceler ve kademeler belirlenirken hangi hizmetlerin ve bu hizmetlerin ne kadarının intibakta değerlendirileceğine ilişkin esaslar ayrı ayrı düzenlenmiştir.
Anılan maddenin “A/12-d” bendinde; “memuriyette iken memuriyetten ayrılarak (87.maddeye tabi kurumlarda çalışanlar dahil) üst öğrenimi bitirenler aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe her üç yıl bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilirler.” hükmüne yer verilmiştir.
Olayda 28.2.1972 tarihinde lise mezunu olarak memuriyete başlayan, 21.9.1979 tarihinde fark derslerini vererek lise dengi kız meslek lisesi mezunu olan davacının, memuriyete giriş derecesinin, lise dengi mesleki ve teknik okulları bitirenlere ait 12.derecenin 2.kademesi esas alınarak intibakının yeniden yapılması isteminin reddi üzerine bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda belirtilen düzenleme karşısında meslek lisesi davacının daha önce bitirdiği liseden sonra bir üst öğrenim niteliği taşımadığından kendisinin 36.maddenin A/12-d bendi hükmünden yararlandırılması mümkün bulunmamaktadır.
Bu durumda İdare Mahkemesince davanın reddine karar verilmesi gerekirken dava konusu işlemin iptali yolunda hüküm tesis edilmesinde hukuki isabet görülmemektedir.
Açıklanan nedenle davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … tarihli E:…, K:… sayılı kararın bozulmasına, yeniden karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye iadesine 6.2.1997 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.