Danıştay Kararı 10. Daire 1995/1264 E. 1997/1085 K. 02.04.1997 T.

10. Daire         1995/1264 E.  ,  1997/1085 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 1995/1264
Karar No : 1997/1085

Temyiz Eden (Davalı) : …
Karşı Taraf (Davacı) : …
İstemin Özeti : … Derneği … Şubesi Yönetim Kurulu üyelerinden Av…. ve …’a dernek adına para toplama yetki belgesi verilmesi için yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan dava sonucunda … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın temyizen incelenip bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin reddi ile usul ve hukuka uygun bulunan mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği düşünüldü:
Dava; … Derneği … Şubesi Yönetim Kurulu üyelerinden Av…. ve …’a dernek adına para toplama yetki belgesi verilmesi için yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Açılan bu dava sonucunda, … İdare Mahkemesince, dava dosyasının incelenmesinden; … Derneği … Şubesi Yönetim Kurulunun … tarihli toplantısında, Av… ve …’a dernek adına bağış toplama, üye aidatlarını alma ve banka hesabından para çekme yetkisi verildiği, bu karar doğrultusunda 21.3.1994 tarihinde adıgeçen kişilere yetki belgesi verilmesi için Valiliğe yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddedildiğinin anlaşıldığı, 2908 sayılı Dernekler Kanununun 63. ve Dernek Gelirlerinin Toplanmasında Kullanılacak Alındı Belgeleri Hakkındaki Yönetmeliğin 9.maddesine uygun olarak yapılan başvurunun, kabul edilebilir bir gerekçeye dayanmaksızın zımnen reddine ilişkin işlemde yasal isabet bulunmadığı, davalı idarece, dernek başkanının Türk Ceza Kanununun ikinci kitabının birinci babında yer alan suçlardan hüküm giymiş olduğu, dolayısıyla 2908 sayılı Kanunun 4.maddesine göre dernek kuramayacağı ve 21.3.1994 tarihli başvurunun Emniyet Müdürlüğüne intikal ettirilmediği ileri sürülmekte ise de; suç işleyen dernek yönetici ve üyeleri hakkında yapılacak olan yasal ve idari işlemlerin neler olduğunun 2908 sayılı Kanunun 52, 53. ve 54. ve diğer maddelerinde belirtildiği, dernek başkanının hüküm giymiş olmasının dernek feshedilmediği sürece bir başka üyeye dernek adına para toplama için yetki belgesi verilmesine engel olmayacağı, öte yandan, davacı derneğin Valiliğe yaptığı 21.3.1994 tarihli başvuru dilekçesinde, dilekçenin Emniyet Müdürlüğüne havale edildiğine ilişkin Vali adına imza ve tarih bulunduğundan, bu başvurunun Emniyet Müdürlüğüne intikal etmemiş olduğunun da kabul edilemiyeceği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından, anılan İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın; Dernek Yönetim Kurulu Başkanının … Devlet Güvenlik Mahkemesinde yargılandığı ve 4 yıl, 2 ay ağır hapis cezasıyla mahkum olduğu, dernek üyeliğinden düşürülmesi için dernek başkanlığına tebligat yapıldığı, dernek üyeliği hukuken açıklığa kavuşuncaya kadar da adına yetki belgesi düzenlenmediği, bunun haricindeki dernek üyelerine gerek davadan önce gerekse davadan sonra başvuruları halinde yetki belgesi düzenlendiği, dilekçenin il makamından havale edildikten sonra Emniyet Müdürlüğüne intikal ettirilmesi gerektiği, Emniyet Müdürlüğüne gelen evrakın Evrak Arşiv Şube Müdürlüğünde kayda alınıp, sayı verilerek ilgili şubeye imza karşılığında teslim edildiği, dilekçe üzerinde bu türde bir işlem yapılmadığı, Emniyet Müdürlüğüne intikal etmemiş bir evrakın intikal etmiş gibi gösterilerek keyfi dava açma yolunun izlendiği ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
İdare ve Vergi Mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 3622 sayılı Yasayla değişik 49.maddesinde yer alan sebeblerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen ve yukarıda özetlenen gerekçelere dayalı olarak verilen … İdare Mahkemesinin … tarih E:…, K:… sayılı kararı, usul ve hukuka uygun olup, bozma nedeni bulunmadığı anlaşıldığından, temyiz isteminin reddine ve anılan kararın onanmasına, 2.4.1997 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.