Danıştay Kararı 10. Daire 1994/7425 E. 1997/21 K. 28.01.1997 T.

10. Daire         1994/7425 E.  ,  1997/21 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 1994/7425
Karar No : 1997/21

Davacı : …
Vekili : …
Davalılar : 1-Başbakanlık – ANKARA
2-Özelleştirme İdaresi Başkanlığı,
Vekili : …
Davanın Özeti : 4.1.1994 – 13.1.1994 tarihleri arasında pazarlık usulüyle satışa çıkarılan … Ürünleri A.Ş.nin kombina, işletme, soğuk depo, gayrimenkul ve iştirak paylarından, 1.6.1994 tarih ve Özelleştirme 94/25 sayılı Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu kararıyla onaylanan … Lojmanlarındaki … numaralı dairenin ihalesi 830.000.000 TL. peşin bedelle üzerinde kalan davacı; 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması ve iptali üzerine, ileride yapılacak yasal düzenleme çerçevesinde bu konuda verilecek yeni karar doğruldusunda işlem yapmak üzere alıcıların Kamu Ortaklığı Fonuna yatırdıkları peşinat bedellerinin iadesine ilişkin Başbakan olurlu 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işlem ile bu işlem gereği yatırdığı bedel ve ihaleye ilişkin her nevi teminat tutarının müracaatı halinde kendisine iade edileceğinin duyurulmasına ilişkin 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı işlemin ve 4046 sayılı Yasanın yürürlüğe girmesinden sonra Özelleştirme Yüksek Kurulunca alınan, Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu’nun 1.6.1994 tarih ve Özelleştirme 94/25 sayılı kararının iptali, 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı Başbakan onayı doğrultusunda yapılan iade işleminin onaylaması ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı hisselerinin tamamının blok olarak satış yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin 23.12.1994 tarih ve 94/12 sayılı kararı ile bu kararın duyurulmasına ilişkin Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 26.12.1994 tarih ve 6683 işlemlerinin; ihalenin onayladığı tarihle onay işleminin geri alındığı dava konusu işlem tarihleri arasında ihale bedellerinin rayiç fiyatların altında kalması sonucunu doğuracak olağanüstü ekonomik gelişmeler yaşanmadığı ve ihalenin onayının gecikmesinde alıcının bir kusurunun bulunmadığı, ihalesi üzerinde kalan taşınmazın satış bedelini yatırmasıyla satış işleminin tamamlandığı, taşınmazın idarece adına tescili gerekirken, kazanılmış haklarını ve idari istikrar ilkesini gözetmeksizin, Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu adına işlem tesis edemeyecek Başbakan tarafından satış işleminin geri alınmasının hukuka aykırı olduğu savlarıyla; iptallerini istemektedir.
Başbakanlık’ın Savunmasının Özeti : Davanın görüm ve çözümünün idari yargının görev alanında bulunmadığı, dava dilekçesinin cevaplandırılabilmesi için Özelleştirme İdaresi Başkanlığından bilgi istenilmesi üzerine alınan cevabi yazıda, dava konusu işlemlerde herhangi bir hukuka aykırı yön bulunmadığının bildirildiği, bu durumda davanın reddi gerekeceği savunulmuştur.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın Savunmasının Özeti : Davanın görüm ve çözümünde idari yargının görevsiz olduğu, ihale duyurusundaki koşulları kabul ederek ihaleye katılan alıcıyla idare arasındaki anlaşmaya göre taşınmaz mülkiyetinin tapuya tesciline kadarki süreçte idarenin her an rücu hakkının bulunduğu, ihalenin iptali hususunda görüş oluştuktan sonra iptal edilebilmesinin, 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Anayasa Mahkmesince iptali üzerine Özelleştirme Yüksek Kurulunun varlığının sona ermesi nedeniyle mümkün olmadığı, bunun üzerine Başbakanca alıcıların mağduriyetinin önlenebilmesi için peşinat bedelinin iadesi yolunda işlem tesis edildiği ve bu işlemin ihalenin iptali sonucu doğurmayacağı, 4.1.1994 – 13.1.1994 tarihleri arasında yapılan ihale bedellerinin, ihalenin onaylandığı 1.6.1994 tarihinde piyasa rayiç değerinin altında kalması ve 4046 sayılı Yasan yürürlüğe girmesi üzerine kamu yararı gözetilerek ihalelerin iptaline ilişkin olarak alınan Özelleştirme Yüksek Kurulunun dava konusu kararında da hukuka aykırılık olmadığı ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
D.Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Anayasa Mahkemesinin 530 ve 531 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameleri iptaliyle doğan hukuki boşlukta, … Ürünleri A.Ş. nin özelleştirme ve satış işlemlerini sonuçlandıracak veya iptal edecek idari bir makam bulunmadığından, Başbakanın Anayasal ve yasal görevlerini yerine getirerek, tedbir niteliğinde tesis ettiği dava konusu 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işlemi, hukuka aykırı bir unsur taşımamaktadır. Bu işlemin alıcılara duyurulmasından ibaret 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı işlem ise, idari davaya konu edilebilecek kesin ve yürütülmesi zorunlu nitelikte bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, ihalelerin onay tarihinde piyasa rayiç değeri altında bir bedelle satış sözkonusu olup, bu durumun kamu yararına aykırı sonuçlar doğuracağı ve yaşanan deneyimler ışığında blok halinde satışın daha uygun olacağı gözönünde bulundurularak tesis edilen özelleştirme Yüksek Kurulu işlemi de bütün unsurlarıyla hukuka uygun görüldüğünden, davanın reddi gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Türk Medeni Kanununun 633 üncü maddesinde “Gayrimenkul mülkiyetini iktisap için tapu siciline kayıt şarttır….” hükmü getirilmiştir.
Yukarıda metni açıklanan yasa maddesi hükmüne göre yeni malik adına tapu kaydı yapılmadan gayrimenkul mülkiyeti iktisap edilemez.
Diğer taraftan “Gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi”nin bile gayrimenkulun tapuda tescilini gerektirmediği, tarafların bu sözleşmenin getirdiği tazminata katlanmak şartı ile gayrimenkulün satış vaadinde her zaman vazgeçebilecekleri özel hukukta kabul edilmektedir.
Davalı idarenin sahip olduğu gayrimenkul malların mülkiyetini nakletmeye yönelik işlemlerin tamamlanmasından sonra değişen yasal düzenleme karşısında anılan malların mülkiyetinin devredilmesinin olanaklı olmaması karşısında davalı idareye karşı ancak tazminat davası açılabilecek olup idari yargı yolu ile bu taşınmaz malların tapuya yeni malik adına kaydedilmesine idare icbar edilemez.
Yukarıda açıklanan nedenle yasal dayanaktan yoksun davanın reddi gerektiği düşünüldü.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği düşünüldü:
Davalıların görevsizlik itirazı Dairemizin aynı esas numarasındaki 20.6.1995 ve 3.6.1996 tarihli kararlarıyla reddedilmiş ve olumlu görev uyuşmazlığı çıkarılmamış olmakla, işin esasına geçildi.
Dava dilekçesinde davalılar arasında gösterilen Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı yerine, 27.11.1994 tarih ve 22124 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4046 sayılı Yasayla aynı görev alanında kurulan, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı hasım mevkiine alındı.
Dava, Başbakanın 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı oluruyla tesis edilen; Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunun 4.11.1993 tarih ve 93/22 sayılı kararı doğrultusunda … Ürünleri A.Ş. nin kombina, işletme, soğuk depo, gayrimenkul ve iştirak paylarının satışı amacıyla ihalelerin yapıldığı 4.1.1994 – 13.1.1994 tarihleri ile ihalelerin onaylandığı 1.6.1994 tarihi arasında karşılaşılan olağanüstü ekonomik gelişmeler ve yaşanan yüksek enflasyon sonucu ihale bedellerinin piyasa rayiç değerinin altında kaldığı, bu duruma rağmen satış işlemlerinin sonuçlandırılmasının, kamunun zarara uğraması yanında kamuoyunda oluşturacağı yorum ve kanaatlerle özelleştirme uygulamalarını olumsuz yönde etkileyebileceği dikkate alınarak Özelleştirme Yüksek Kuruluna, ihalenin iptali ve … Ürünleri A.Ş.nin özelleştirme kapsamından çıkarılmasına ilişkin olarak sunulan teklifin kurulca değerlendirilmesi aşamasına gelmeden Özelleştirme Yüksek Kurulunun kuruluş ve görevlerini düzenleyen 530 ve 531 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildiği; bu durumda yapılacak yeni yasal düzenleme çerçevesinde işlemleri sonuçlandırma sürecinin uzamasının alıcıların maddi kayba uğramasına ve idarenin tazminat ve diğer bazı davalara muhatap olmasına yol açacağından bahisle, söz konusu ihale gereği Kamu Ortaklığı Fonuna alıcılar tarafından yatırılan peşinat bedellerinin iadesine ilişkin işlem ile; bu işlem gereği, istemesi halinde Kamu Ortaklığı Fonuna yatırdığı peşinat bedeli ve ihaleye ilişin her nevi teminatın alıcılara iade edileceğinin duyurulması yolundaki 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı işlemin ve … Ürünleri A.Ş. kombina, işletme, soğuk depo, gayrimenkul ve iştirak paylarının 4.1.1994 – 13.1.1994 tarihleri arasında pazarlık usulüyle yapılan satış ihalelerinin onaylanması yolundaki Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunun 1.6.1994 tarih ve özelleştirme 94/25 sayılı kararının iptali, 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı Başbakan onayı doğrultusunda yapılan iade işleminin onaylanması ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı hisselerinin blok olarak satış yöntemiyle özelleştirmesine ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulunun 23.12.1994 tarih ve 94/12 sayılı işlemi ile; bu işlemin duyurulmasına ilişkin Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 26.12.1994 tarih ve 6683 sayılı işleminin; iptalleri istemiyle açılmıştır.
27.5.1992 tarih ve 21240 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 20.5.1992 tarih ve 92/3088 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla 3291 sayılı Yasanın 13. Maddesi uyarınca özelleştirme kapsamına alınan … Kurumu, 3291 sayılı Yasanın 14. maddesi gereği … Ürünleri A.Ş.ne dönüştürülmüş ve ana sözleşmesi 22.1.1993 tarih ve Özelleştirme 93/2 sayılı Yüksek Planlama Kurulu kararıyla kabul edilmiştir.
29.2.1984 tarih ve 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun’un, 20.12.1991 tarih ve 473 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle yeniden düzenlenen 6. maddesiyle kurulan, Başbakanın başkanlığında Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı ile Başbakanın belirleyeceği bir Devlet Bakanı, Bayındırlık ve İskan Bakanı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarı ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanından oluşan ve görevleri arasında “Kamu iktisadi teşebbüslerinden özelleştirilmesi gerekli görülenlerin hakkında karar vermek” de bulunan Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu, 4.11.1993 tarih ve Özelleştirme 93/92 sayılı işlemiyle; … Ürünleri A.Ş.nin özelleştirmesi ile ilgili olarak, “Şirketin mülkiyetinde bulunan kombina, fabrika, işletme ve soğuk depolar ile Şirket’e ait diğer bütün varlıklar ile satılabilir değerlerin tamamının veya bir kısmının varlık satışı veya devri yoluyla veya diğer alternatif yöntemler kullanılarak ayrı ayrı ve/veya birden fazla varlığın birlikte özelleştirmelerine, gerektiğinde satılamayanların tasfiyelerine”, bu karar gereğince yapılacak özelleştirme uygulamalarında, önceliklerin tesbiti ile ihale ve satışlarla ilgili bütün işlemlerin yürütülmesi konusunda Kamu Ortaklığı İdaresinin yetkilendirilmesine, özelleştirme sonuçlarının ise bilahare Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunun onayına sunulmasına, karar vermiştir.
Aktarılan karar gereği Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı tarafından 4.1.1994 – 13.1.1994 tarihleri arasında pazarlık usulüyle yapılan ihale sonuçları, Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunun 1.6.1994 tarih ve Özelleştirme 94/25 sayılı kararıyla onaylanmış ve aynı kararda “Satış sözleşmelerinin imzalanması ve diğer şartların tesbiti ile bütün işlemlerin yapılması konularında” Kamu Ortaklığı İdaresine yetki verilmiştir. Bu kararla onaylanan ihalelerden … Lojmanları … numaralı daire ihalesi üzerinde kalan davacı ve diğer alıcılara 3.6.1994 tarih ve 2990 sayılı Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı işlemiyle, satış bedelinin tamamı veya peşinatının Kamu Ortaklığı Fonu hesabına yatırılarak, bunu tevsik edici belgeyle birlikte Varlık Satış Sözleşmesi imzalanmak üzere 22.6.1994 günü en geç saat 16.000 ya kadar idare adresinde hazır bulunulması hususu duyurulmuştur.
Bu arada 6.6.1994 tarih ve 21952, 2. Mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle 2983 sayılı Yasanın 6. ve 7. maddeleri madde başlıklarıyla birlikte değiştirilmiş ve 6. maddede yapılan değişiklikle; Başbakanın başkanlığında, Başbakanın uygun göreceği üç Bakan ile Özelleştirme İdaresi Başkanından oluşan Özelleştirme Yüksek Kurulu kurulmuş, 7. maddede yapılan değişiklikle; Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı Başbakana bağlı, kamu tüzel kişiliğine sahip Özelleştirme İdaresi Başkanlığına dönüştürülmüş; Kurul ve İdarenin görevleri yeniden düzenlenmiştir.
Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığın 3.6.1994 tarih ve 2990 sayılı işlemini tebellüğ eden davacı, ihale bedelini Kamu Ortaklığı Fonuna yatırmış ve Varlık Satış Sözleşmesini tek taraflı imzalayıp idareye vermiş olmakla birlikte; Devlet Bakanlığının 17.6.1994 tarih ve 5889 sayılı işlemiyle Özelleştirme İdaresi Başkanlığına, Başbakanlıkça verilen inceleme görevini sonuçlandırıncaya kadar herhangi bir işlem yapılmamasını bildirmesi üzerine; sözleşmeler idarece işleme konulmamıştır.
Dava konusu Başbakan işleminde belirtildiği üzere, 18.7.1994 tarihinde Özelleştirme Yüksek Kurulu Başkanlığına, idare tarafından;
1-… Ürünleri A.Ş.nin bazı kombina ve varlıklarının satışının onayına ilişkin Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunun 1.6.1994 tarih ve 94/25 sayılı kararının iptaline,
2-Peşinat bedellerini Kamu Ortaklığı Fonu’na yatıran alıcılara bu bedellerin iadesine,
3-… Ürünleri A.Ş.nin 3291 sayılı Yasanın 1. maddesi uyarınca özelleştirle kapsamından çıkarılması ve bu hususun Bakanlar Kurulunun onayına sunulmasına,
karar verilmesi teklifinde bulunulmuş, ancak bu teklif Kurulca değerlendirilme aşamasına gelmeden, 23.7.1994 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Anayasa Mahkemesi kararıyla yürürlüğü durdurulan 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, daha sonra 5.8.1994 tarih ve 22012 Mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 21.7.1994 gün ve E:1994/63, K:1994/60-2 sayılı kararıyla iptal edilmiştir.
Bir kanun veya kanun hükmünde kararname veya bazı hükümlerini yeniden düzenleyen kanun, kanun hükmünde kararname veya bazı hükümlerinin Anayasa Mahkemesi kararıyla iptali halinde, eski düzenleme kendiliğinden tekrar yürürlüğe girmeyeceğinden; Anayasal Mahkemesince verilen iptal kararı üzerine, hukuken … Ürünleri A.Ş.nin özelleştirme işlemlerini tamamlayacak veya iptal edebilecek görevli ve yetkili bir idari merci kalmamış ve Başbakanın dava konusu işlemi bu aşamada tesis edilmiştir.
Anayasanın 112. maddesi uyarınca Başbakan; bakanlıklar arasında işbirliğini sağlar, hükümetin genel siyasetinin yürütülmesini ve bakanların görevlerinin Anayasa ve kanunlara uygun olarak yerine getirilmesini gözetir ve düzeltici önlemleri almakla yükümlüdür. 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’da da Anayasa hükmüne paralel olarak; Hükümetin genel siyasetini yürütmek, Anayasa ve kanunlarla verilen hizmetleri yerine getirmek maksadıyla gerekli tedbirleri almak ve Devlet Teşkilatının düzenli ve etkili bir şekilde işlemesini temin etmek; başbakanlığın görevleri arasında sayılmıştır.
Başbakanın 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işlemi; … Ürünleri .Ş.nin kombina, işletme, soğuk depo, gayrimenkul ve iştirak paylarının satışı amacıyla 4.1.1994-13.1.1994 tarihleri arasında yapılan ihalelerin onaylanmasına ilişkin 1.6.1994 tarih ve Özelleştirme 94/25 sayılı Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu kararı’nın kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya ihaleye ilişkin yeni bir işlem tesisi niteliğinde olmayıp; Anayasa Mahkemesinin 530 ve 53l sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerin yürürlüğünü durdurması ve iptali üzerine meydana gelen hukuki boşlukta … Ürünleri A.Ş.’nin özelleştirme işlemlerinin sonuçlandırılması veya iptalinin mümkün olmadığı ve yapılacak yeni kanuni düzenleme çerçevesinde işlemlerin sonuçlandırılması sürecinin uzamasının alıcıların maddi kayba uğramasına ve idarenin tazminat ve diğer bazı davalara muhatap olmasına yol açacağı gözönünde bulundurularak; özelleştirmeyle ilgili yeni yasal düzenleme çerçevesinde bu konuda verilecek karar doğrultusunda işlem yapılmak üzere, alıcılar tarafından Kamu Ortaklığı Fonuna yatırılan bedellerin kendilerine iade edilmesine ilişkindir.
Bu haliyle davada iptali istenilen 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işlem; Hükümetin genel siyasetini yürütmekle yükümlü olan Başbakanın, Devlet Teşkilatının düzenli ve etkili bir şekilde işlemesini temin etmek amacıyla gerekli gördüğü tedbir niteliğinde olup; yetki, şekil, neden, konu ve maksat unsurları bakımından mevzuata ve hukuka uygun bulunmaktadır.
Davaya; Başbakanın 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işlemi gereği alıcılara, Kamu Ortaklığı Fonuna yatırmış oldukları peşinat bedeli ve ihaleye ilişkin her nevi teminatın, müracaatları halinde kendilerine veya kanuni temsilcilerine veya bildirecekleri banka hesap numaralarına iade edileceğinin duyurulmasına ilişkin, 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı işlem de konu edilmiştir.
Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı, Başbakanlığa bağlı olarak, 17.3.1984 tarih ve 18344 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun’la kurulmuş, 6.6.1994 tarih ve 21952 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ise, Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığını, Başbakana bağlı, kamu tüzel kişiliğine sahip Özelleştirme İdaresi Başkanlığına dönüştürmüş ve 2983 sayılı Yasanın Kamu Ortaklığı idaresine ilişkin tüm maddelerini değiştirdiği gibi Geçici 11. maddesinde de, 657 sayılı ve 2983 sayılı Yasalar ve Diğer mevzuatta Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığına yapılan tüm atıfların Özelleştirme İdaresi Başkanlığına yapılmış sayılacağını hükme bağlamıştır. 530 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması ve iptali üzerine, Başbakanlığa bağlı Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tüzel kişiliği ortadan kalkmıştır.
T.C.Başbakanlık Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı antetli kağıtla tesis edilen 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı işlem; Başbakanın 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı işleminden ayrılabilir, kesin ve yürütülmesi zorunlu, ilgililerin subjektif hukuki durumlarını etkiler nitelikte olmayıp, Başbakanlık işleminin alıcılara duyurulmasından ibaret bulunduğundan; 2577 sayılı Yasa uyarınca, tek başına idari davaya konu edilebilecek nitelikte değildir.
Davanın, Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun 23.12.1994 tarih ve 94/12 sayılı kararı ile bu kararın duyurulmasına ilişkin Özelleştirme İdaremi Başkanlığının 26.12.1994 tarih ve 6683 sayılı işleminin iptalleri istemine yönelik kısmına gelince:
27.11.1994 tarih ve 22124 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair 4046 sayılı Kanun’un 3. maddesiyle kurulan Başbakanın başkanlığında, Başbakanın belirleyeceği bir Devlet Bakanı, özelleştirmeden sorumlu Devlet Bakanı (bu konuda görevlendirilmiş bir Devlet Bakanının olmaması halinde Başbakanın belirleyeceği diğer bir Devlet Bakanı), Maliye Bakanı ile Sanayi ve Ticaret Bakanından oluşan Özelleştirme Yüksek Kurulu, dava konusu işlemiyle;
“… 4046 sayılı Kanun’un Geçici 11. maddesi uyarınca özelleştirme programına alınmış sayılan Et ve Balık Ürünleri A.Ş.’nın;
1)Kombina, soğuk depo, gayrimenkuller, iştirak hisseleri ve isim hakkı için ihalelerin yapıldığı tarih ile ihalelerin Kurul’ca onaylandığı tarih arasındaki dönemde yaşanan olağanüstü ekonomik gelişmeler sonucu satış bedellerinde düşüş meydana gelmesi ve söz konusu satışın gerçekleşmesinin, özelleştirme uygulamalarına yönelik olarak kamuoyunda oluşacak yorum ve kanaatleri olumsuz yönde etkileyebileceği dikkate alınarak, bazı kambina ve varlıkların satışının onayına ilişkin Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulu’nun 01.06.1994 tarih ve özelleştirme 94/25 sayılı Kararının iptal edilmesine,
2)1.maddede belirtilen karar uyarınca, peşinat bedellerini Kamu Ortaklığı Fonuna yatıran alıcılara, 27.09.1994 tarih ve 18 sayılı Başbakanlık onayı doğrultusunda yapılan iade işleminin onaylanmasına,
3)Özelleştirme İdaresi Başkanlığı hisselerinin tamamının blok olarak “satış” yöntemi ile özelleştirmesine” 4046 sayılı Yasanın Geçici 4. madde uyarınca karar vermiştir.
İşlemin neden unsuru olarak gösterilen; ihale tarihi ile onay tarihi arasındaki süreçte yaşanan olağanüstü ekonomik gelişmeler sonucu ihale bedellerinin piyasa rayiç değerinin altına inmesi ve bu haliyle ihalenin sonuçlandırılmasının kamunun zararı yanında kamuoyunda özelleştirme uygulamalarına yönelik olumsuz kanaatlere yol açacağı hususları heyetimizce de hukuka uygun bulunmuş olup, bu gerekçelerle ihalelerin iptalinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Diğer taraftan, aktarılan Özelleştirme Yüksek Kurulu kararının duyurulmasına ilişkin ve davada iptali istenilen 26.12.1994 tarih ve 6683 sayılı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı işlemi de; Özelleştirme Yüksek Kurulu kararından farklı bir öge taşıyan ve ilgililerin subjektif hukuki durumlarında bir değişiklik meydana getiren kesin ve yürütülmesi zorunlu nitelikte olmadığından; bu işlemin iptali isteminin esasının incelenmesine de olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın 27.9.1994 tarih ve 18 sayılı Başbakan işlemi ile 23.12.1994 tarih ve 94/12 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararının iptali istemlerine yönelik kısmının reddine; 30.9.1994 tarih ve 5207 sayılı Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı ve 26.12.1994 tarih ve 6683 sayılı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı işlemlerine yönelik kısmının ise idari davaya konu edilebilecek kesin ve yürütülmesi zorunlu bir işlem olmadığından reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, … TL. Avukatlık ücretinin davacıdan alınıp davalılardan Özelleştirme İdaresi Başkanlığına verilmesine 28.1.1997 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.