Danıştay Kararı 1. Daire 2003/156 E. 2003/149 K. 04.11.2003 T.

1. Daire         2003/156 E.  ,  2003/149 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 2003/156
Karar No : 2003/149

… İli, … İlçesine bağlı … Köyünün 1580 sayılı Belediye Kanununun 7 nci maddesine göre … Belediyesi sınırları içine alınmasına ilişkin İçişleri Bakanlığının 23.10.2003 günlü ve 58458 sayılı yazısı ile eki dosya incelendi.
… Köyünün … Belediyesi sınırları içine alınması hususunda 1580 sayılı Kanunun 7 nci maddesi hükmüne göre köy ihtiyar heyetince yerel mülkiye amirine başvurulduğu, yapılan bildiri üzerine yerel seçim kurulunca seçmenlerin oylarının alındığı, seçmen listesine kayıtlı 683 seçmenden 459 seçmenin oylamaya katıldığı, 158 seçmenin evet, 300 seçmenin hayır oyu kullandığı, 1 oyun geçersiz sayıldığı, … İl Genel Meclisinin 9.6.2003 günlü ve D/13-10 sayılı kararıyla adı geçen Köyün Belediye sınırları içine alınmasının uygun görüldüğü, … Belediye Meclisinin 15.8.2003 günlü ve 6 sayılı toplantısında ise sözkonusu Köyün Belediye sınırları içine alınmasının uygun olmayacağına karar verildiği, Valiliğin, 29.9.2003 günlü ve 4580 sayılı yazısında da Belediye Meclisinin kararı doğrultusunda görüş bildirildiği anlaşılmakla,

Gereği Görüşülüp Düşünüldü :
1580 sayılı Belediye Kanununun 7469 sayılı Yasayla değiştirilen 7 nci maddesinde köylerin veya köy kısımlarının bir belde sınırı içine girmesi için köy ihtiyar meclisinin bir tutanakla veya seçmenlerinin en az yarısından fazlasının yazılı olarak mahallin en büyük mülkiye memuruna müracaat etmesi veya valinin bu işe resen lüzum göstermesi gerektiği, bu takdirde valinin ilgili seçmenlerin reylerinin alınması hususundaki yazısı üzerine mahalli seçim kurullarının, en az onbeş gün içinde tayin ve ilan olunacak gün ve mahalde seçmenleri rey vermeye davet ederek belediye meclisi azaları seçimindeki usul ve şartlar dairesinde köy veya kısımlarının ayrı ayrı reylerini alacağı ve neticeyi bir tutanakla valiliğe bildireceği, valilikçe işlemin il genel meclisi ile iltihak olunacak belediyeye intikal ettirileceği, bu organlarca alınacak kararların valiliğin görüşüyle birlikte İçişleri Bakanlığına gönderileceği, Danıştay’ın kararı ve Cumhurbaşkanının onayı ile işlemin tamamlanacağı hükme bağlanmıştır.
Bu hükümden anlaşılacağı üzere, gerek belediye kurulmasında gerekse köylerin veya köy kısımlarının bir belde sınırı içerisine alınması işlemlerinde öngörülen şekil ve şartların öncelikle gerçekleşmesiyle birlikte teklifin faydalı olup olmayacağının da değerlendirilmesi gerekmektedir.
Dosyanın incelenmesinden, oylama tutanağına göre … Köyünde 683 seçmenden 459 seçmenin oylamaya katıldığı, 1 geçersiz oya karşın 158 seçmenin evet, 300 seçmenin hayır oyu kullanarak … Köyünün … Belediyesi sınırları içine alınmaması yönünde irade belirttikleri, ayrıca İl Genel Meclisi kararına dayanak olmak üzere Hukuk ve İdari İşler Komisyonunca düzenlenen raporda, “Köyde yapılan 15 Aralık 2002 tarihindeki halk oylamasında 158 evet oyuna karşılık 300 hayır oyu kullanıldığı ve bu konuda İl İdare Kurulunun görüşünü belirtir bir kararın da bulunmadığı, bu katılımın köyün sosyal ve ekonomik yapısına yeterli katkısının olmayacağı anlaşıldığından yukarıda belirtilen gerekçeler gözönüne alınarak … İlçesine bağlı … Köyünün … … Belediyesine bağlanma talebi komisyonumuzca uygun görülmemiştir.” yolunda görüş bildirdiği halde İl Genel Meclisinin 9.6.2003 günlü ve D/13-10 sayılı kararında, komisyonun “uygun görülmemiştir” görüşü yanlış değerlendirilerek bağlanma talebinin uygun görüldüğünün belirtildiği, iltihak olunacak beldenin Belediye Meclisince sözü edilen Köyün belediye sınırları içine alınması durumunda buraya belediye olanakları içerisinde hizmet götürmenin mümkün olamayacağı yolunda karar alındığı, Valilikçe de Belediye Meclisinin kararı doğrultusunda olumsuz görüş bildirildiği anlaşılmıştır.
Bir köyün belediye sınırları içine alınmasıyla köy tüzelkişiliği sona ermekte ve köy yeni ve tek bir tüzelkişilik içinde yer almakta olduğundan, bu önemli değişiklik için köy seçmenlerinin istekli olmalarının, bu idari işlemin tesisinde önemli bir unsur olarak değerlendirilmesi gerekir.
Halkın düşüncesine ve istemine karşın köy tüzelkişiliğinin sona erdirilmesi, bu işlemde yönetsel yönden bir zorunluluk veya çok önemli bir kamu yararı olması halinde mümkün olabilir. Yapılan incelemede, Hukuk ve İdari işler Komisyonu raporunda, katılınacak beldenin Belediye Meclisi kararında ve valilik yazısında olumsuz görüş belirtildiği anlaşıldığından, belediye sınırları içine alınma konusunda yönetsel bir zorunluluk veya önemli bir kamu yararının da bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, … Köyünün … Belediyesi sınırları içine alınabilmesi için Kanunda öngörülen gerekli şekil ve şartlar gerçekleşmediğinden, İçişleri Bakanlığı teklifinin reddine ve dosyanın Danıştay Başkanlığına sunulmasına 4.11.2003 gününde oybirliğiyle karar verildi.