Danıştay Kararı 1. Daire 1999/29 E. 1999/26 K. 16.02.1999 T.

1. Daire         1999/29 E.  ,  1999/26 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 1999/29
Karar No : 1999/26

Rekabet Kurulun’da boşalan üyelik için yapılacak atama konusunda oluşan duraksamanın giderilmesi amacıyla istişari düşünce istemine ilişkin Başbakanlığın 9.2.1999 günlü, B.02.0.KKG/122-14/734 sayılı yazısının eki Rekabet Kurumu Başkanlığının 1.2.1999 günlü, 124 sayılı yazısında aynen şöyle denilmektedir:
“Malumları olduğu üzere, 07.12.1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun, 13.12.1994 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş; Kanun’un 22, 23 ve Geçici 1’inci maddeleri uyarınca Bakanlar Kurulu’nun İlgi (d) kararnamesi ile oluşturulan Rekabet Kurulu, 05.03.1997 günü Yargıtay Birinci Başkanlık Divanı huzurunda yemin ederek görevine başlamıştır.
Rekabet Kurulu Başkanı Prof.Dr. …, 11.01.1999 günü Kurul Başkanlığına verdiği dilekçe ile, 18 Nisan 1999 günü yapılacak Milletvekili Genel Seçimlerinde aday olacağından, yasal zorunluluk nedeni ile görevinden ayrıldığını bildirmiştir.
Kurul Başkan ve Üyelerinin atanmasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararnamesine dayanak olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın İlgi (c) yazısında, Bakanlığın Üye adayı olarak önerdiği 4 asil 4 yedek üyeden hangilerinin Kanun’un 22’nci maddesine göre Sanayi ve Ticaret Bakanlığı kontenjanına, hangilerinin ise Geçici 1’inci madde gereğince Kurul yerine gösterildiği açıkca belli olmadığından, bu durumun aydınlığa kavuşturulabilmesi bakımından, Kurumumuzca Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na 07.01.1999 tarihli, 123 sayılı yazımızla başvurulmuş; Sanayi ve Ticaret Bakanı … imzası ile alınan İlgi (a) yazı ile adaylardan Prof.Dr. … ile …’nün Geçici 1’inci madde uyarınca Kurul yerine aday gösterildiği cevabı alınmıştır.
Bilahare, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın İlgi (b) yazısı ile yeniden yapılan değerlendirme sonucunda, adı geçen adayların Bakanlık Kontenjanından aday gösterildiklerinin kabulünün Kanun’un ruhuna ve amacına uygun olacağı düşüncesi ile Bakanlıklarının önceki yazısındaki görüşlerinden sarfı nazar edildiği bildirilmiştir.
Kurulumuz, Prof. Dr. …’ın görevinden ayrılması ile ortaya çıkan bu durum karşısında 29.01.1999 günlü toplantısında konuyu görüşerek, aşağıdaki tespitlerin Başbakanlık Makamına ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na duyurulmasına karar vermiştir.
1) 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un verdiği görevleri yerine getirmek üzere, biri Başkan biri ikinci Başkan olmak üzere 11 üyeden oluşan Rekabet Kurulu’nun teşekkül tarzını düzenleyen 22’nci madde gereğince, diğerlerinin yanısıra, 4 üyenin Rekabet Kurulu’nun, 2 üyenin ise Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın göstereceği iki misli aday arasından Bakanlar Kurulu’nca atanması esastır.
2) Kurul Başkan ve Üyelerinin görev süreleri ile ilgili 24’üncü madde, görev süresi dolmadan herhangi bir sebep ile boşalan Başkanlık ve Üyelikler için, 1 ay içinde seçim ve atama yapılmasını öngörmektedir.
3) Yenilenme sırasında Kurul’un teşekkülüne ilişkin hükümlerdeki sayılar ve oranların dikkate alınacağı, bu durumda Prof.Dr. …’dan boşalan Kurul Üyeliğine Prof.Dr. … hangi kontenjandan aday gösterilmişse, o Kurumun iki misli aday göstermesi gerektiği açıktır.
4) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın İlgi (a) ve İlgi (b) yazılarından hangisine itibar edileceği konusunda tereddüt hasıl olmuştur. İkinci yazıda ilk yazıdaki tespitten sarfı nazar edildiği belirtilmekte ise de, ilk yazıyı imzalayan sayın Bakanın aynı zamanda, 31.01.1997 tarihli orjinal tasarrufu gerçekleştiren Bakan olması nedeniyle, iradesinin gözardı edilemeyeceği düşünülmektedir. Bunun ötesinde, bu iradeyi kaldıran ikinci yazının gerekçesini oluşturan”.. Prof.Dr. … (ve …’nün selefi …) Başkan adayı olarak bildirilmiş olduğuna ve Kanun’un Geçici 1’inci maddesinde de, ilk dönem için Kurul Başkanı’nın Sanayi ve Ticaret Bakanı’nın göstereceği adaylar arasından atanacağı öngörüldüğüne göre, adı geçenlerin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı kontenjanından aday gösterildiklerinin kabulü gerekeceği…” şeklindeki tespit, Başkan adaylarının Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın kendi
kontenjanından gösterilen üye adayları olmalarının zorunlu olduğu şeklindeki bir görüşe dayanmaktadır. Oysa Başkan’ın Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından, yalnızca kendi kontenjanında bulunan üyeler arasından değil, tüm Kurul Üyeleri arasından önerilecek iki aday arasından seçilmesi, Kanun’un Geçici 1’inci maddesinde öngörülmektedir. Nitekim, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın 31.01.1997 tarihli kararname taslağındaki listede de bu doğrultudaki bir değerlendirme ile … ve Prof. Dr. …’ın üye adayları olarak gösterilmelerini
müteakip, listenin altında, ayrıca tüm adaylar arasından seçilen Başkan adayları olarak sıralandıkları görülmektedir.
5) Kanun’un 62’nci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu’nun 23.05.1997 gün ve 97/9468 sayılı kararı ile kabul edilerek, 21.06.1997 gün ve 23026 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Rekabet Kurumu Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 8’inci maddesi,”… Başkan’ın herhangi bir nedenle görevinden ayrılması halinde, Başkan’ın yerine seçilecek üyenin belirlenmesinden sonra,… Başkan’ın Kurul’un göstereceği üç aday arasından Bakanlar Kurulu tarafından atanacağını” hükme bağlamıştır. Esasen Kanun’un 24’üncü maddesinde de “Başkanlık ve Üyelikler, yenilenme hariç, görev süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde, boşalan yerlere bir ay içinde seçim ve atama yapılacağı” belirtilmektedir. Bu durumda, seçme ve atama konusunda doğan belirsizliğin çözümlenmesi ivedilik kazanmaktadır.
6) Öte yandan, Prof.Dr….’ın milletvekili adayı olmak üzere görevinden ayrılmış olması nedeniyle, 4054 sayılı Kanun’un 24’üncü maddesinde yer alan “Başkanlık ve Üyelikler, yenilenme hariç, görev süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde, boşalan yerlere bir ay içinde seçim ve atama yapılır.” şeklindeki hükmün, 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Kanunu’na 15.03.1990 tarihli ve 3617 sayılı Kanun’la eklenen Ek-7’nci maddesinde yer alan, “Subay, assubaylar hariç olmak üzere; milletvekili ve mahalli idareler genel ve ara seçimlerinde aday ve aday adayı olan devlet memurları ve diğer kamu görevlileri, adaylığı veya seçimi kaybetmeleri halinde,… eski görevlerine veya kazanılmış hak aylık derecelerindeki başka bir göreve dönebilirler.” hükmü karşısında uygulanıp uygulanamayacağı; Rekabet Kurulu Başkanlığı kadrosunun emsalinin de bulunmaması nedeniyle, kadrosunun boş bırakılmasının gerekip gerekmediği konusunda da tereddüt hasıl olmuştur.
7) Bu durumlar karşısında, her iki konuda 2575 sayılı Kanun’un 42/d ve f bentleri gereğince Danıştay 1’inci Dairesi Başkanlığı’nın görüşlerinin alınmasına karar verilmiştir.
Yukarıda arz edilen sebeplerle;
a) Prof.Dr. ….’ın milletvekili adayı olmak üzere 11.01.1999 tarihinde görevinden ayrılması sebebiyle boşalan Kurul Üyeliğine atanacak bir Kurul Üyesi için iki misli adayı belirleme yetkisinin Rekabet Kurulu’na mı yoksa Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na mı ait olduğu konusunda Kurulumuz ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı arasında ortaya çıkan belirsizliğin 2575 sayılı Kanun’un 42’nci maddesinin (d) bendi gereğince giderilmesi için,
b) Makamlarınca da uygun görüldüğü takdirde: 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un Ek-7’nci maddesinde milletvekili aday adaylarına tanınan eski görevlerine dönme hakkı nedeniyle, Prof.Dr. …’dan boşalan üyeliğe 1 ay içinde seçim ve atama yapılmasının zorunlu olup olmadığı, başka bir deyişle, 4054 sayılı Kanun’un 24 üncü maddesinde yer alan”… herhangi bir sebeple boşalma” kapsamına seçim sebebiyle ayrılmaların da girip girmediği konusunda 2575 sayılı Kanun’un 42’nci maddesinin (f) bendi gereğince Danıştay 1’inci Daire Başkanlığı’nın istişari görüşünün alınabilmesi için;
Yazımız ve eklerinin Danıştay Başkanlığı’na havalesini takdirlerinize arz ederim.”
Ayrıca, Rekabet Kurulu Başkanının istifasından sonra yapılacak atamaya uygulanacak kurallarda düşülen duraksamanın giderilmesi yolunda istişari düşünce istemine ilişkin Başbakanlığın 9.2.1999 günlü, B.02.0.KKG/174-221/735 sayılı yazısının eki Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 28.1.1999 günlü ve 770 sayılı yazısında ise aynen:
“Bilindiği üzere, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 22,23 ve geçici 1 inci maddesine göre, 27 Şubat 1997 tarihli 97/9090 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Rekabet Kurulu Başkan ve üyelerinin seçim ve atama işlemi yapılmıştır.
İlk dönem için, Bakanlığımızca aday gösterilen Prof.Dr. … Kurul Başkanı olarak seçilmiş, ancak 11 Ocak 1999 tarihinde 18 Nisan 1999 tarihinde yapılacak seçimlere katılmak için bu görevinden süresini doldurmadan istifa etmiş bulunmaktadır.
Rekabet Kurulu Başkanının istifasından sonra yapılacak atamaya uygulanacak hukuk kuralları ve prosedürü konusunda Bakanlığımızca tereddüde düşülmüş ve bu konuda Danıştay’ın istişari mütalaasına ihtiyaç duyulmuştur. Bu konu ile ilgili Yasa maddeleri şunlardır:
Görev sürelerini belirleyen 24 üncü maddede; “Başkanlık ve üyelikler, yenileme hariç, görev süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde, boşalan yerlere bir ay içinde seçim ve atama yapılır. Bu halde atanan, yerine atandığı kimsenin süresini tamamlar.” denilmektedir.
Kurulun teşekkülüne ilişkin 22 inci maddesinde ise; Kurul üyeliğine atamanın maddede belirtilen kurumlar tarafından her boş üyelik için iki aday gösterileceği ve bu adaylar arasından Bakanlar Kurulunca seçim ve atama yapılacağı belirtildikten sonra son fıkrada; “Bakanlar Kurulu, Kurulun göstereceği üç aday arasından birini başkan olarak görevlendirir.” hükmüne yer verilmektedir.
Kanunun geçici 1 inci maddesi uyarınca,ilk atamada henüz Kurul oluşmadığı için 22 inci maddeye göre Kurulca gösterilmesi gereken dört adayın ikisi Başbakan, ikisi de Sanayi ve Ticaret Bakanı tarafından gösterilmiştir. Yine geçici 1 inci maddede, “İlk dönem için Kurul Başkanı Sanayi ve Ticaret Bakanının göstereceği iki aday arasından Bakanlar Kurulunca atanır ve Kurul Başkanı ve İkinci Başkanı kuraya iştirak etmeden sürelerini altı yıl olarak tamamlarlar.” denilmektedir.
Yukarıda alıntılanan hükümler birlikte değerlendirildiğinde, ortaya iki farklı görüş çıkmaktadır. Birincisi boşalan Başkanlık için 22 inci maddeye göre ilgili kurumu tarafından gösterilecek iki aday arasından Bakanlar Kurulunca seçim ve atama yapılması, bilahare Kurulun göstereceği üç aday arasından da yine Bakanlar Kurulunun Başkanı görevlendirmesi şeklinde oluşan görüştür. İkinci görüşe göre ise; Kanunun geçici 1 inci maddesi ile, ilk dönem için (24 üncü maddeye göre dönem ibaresinden altı yıl anlaşılmalıdır) yeni teşekkül ettirilen Kurumun hem fiziki olanaklara kavuşması, hem de mesleki kararları bakımından bir istikrar kazanabilmesini temin açısından Kurul Başkan ve ikinci Başkanının iki yılda bir yapılması gereken üye yenilemesi kuralları dışında bırakılarak altı yıl görev yapması, Kurul Başkanının da Sanayi ve Ticaret Bakanının göstereceği iki aday arasından atanması öngörülmüştür. Bu şekilde ülkemizde ilk defa ihdas
edilen bir kurumun ilk kuruluşu sırasındaki birtakım belirsizlikler ortadan kaldırılmak ve yine iktisadi hayatta çok önemli sonuçları olan rekabet kurallarının uygulanması konusunda bir kararlılık ve istikrar oluşturulmak istenmiştir. Hal böyle olunca ve geçici 1 inci maddede açıkça ilk dönem için denildiğine göre, Başkanlığın altı yıllık sürenin dolması dışında arızi bir sebeple boşalması durumunda yine geçici 1 inci madde hükümlerine göre atama işleminin yapılması gerekmektedir.
Bakanlığımızca bu ikinci görüş benimsenmekle birlikte ortaya çıkabilecek hukuki sorunların önlenmesi bakımından bu konuda Danıştay Kanununun ilgili maddeleri uyarınca Danıştay’ın istişari görüşünün alınması gerektiği düşünülmektedir.”
Kanunun 24 üncü maddesinde boşalan üyelik için bir ay içinde yeni seçim ve atama yapılacağı öngörüldüğünden gereğinin ivedi olarak ifasını arzederim.” denilmektedir.
Dairemizce yapılan çağrı üzerine Sanayi ve Ticaret Bakanlığını temsilen gelen Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü … ile Rekabet Kurumunu temsilen gelen Rekabet Kurulu üyesi … ve Kurum Hukuk Müşaviri Av. …’un açıklamaları dinlendikten ve istemlerin aynı ve bağlantılı konulara ilişkin bulunması nedeniyle Dairemizin Esas: 1999/30 sayılı dosyası Esas : 1999/29 sayılı dosya ile birleştirilerek her iki dosya birlikte incelendikten sonra ;
Gereği Görüşülüp Düşünüldü :
Yukarıya metni alınan istem yazılarında da açıkça belirtildiği üzere, istişari düşünce isteminin konusu, Rekabet Kurulu Başkanının,18.4.1999 tarihinde yapılacak Milletvekili Genel Seçimine katılmak için 11.1.1999 tarihinde istifası ile boşalan Kurul üyeliğine yapılacak atama ve buna dayalı işlemlerle ilgili olarak üç noktada toplanmaktadır.
1- Duraksama konularından birincisi; Kurul Başkanının istifası sonucunda, 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun Ek-7 nci maddesinin, milletvekili aday adaylarının, adaylığı veya seçimi kaybetmeleri durumunda, eski görevlerine dönebilmelerine olanak sağlayan hükmü ile 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 24 üncü maddesinde yer alan ve boşalan üyeliğe bir ay içinde seçim ve atama yapılmasını öngören hükmü karşısında, Rekabet Kurulunda boşalan üyeliğe bir ay içinde seçim ve atama yapılmasının zorunlu olup olmadığına ilişkindir.
Anayasa’nın 76 ncı maddesinin üçüncü fıkrası; “Hakimler ve savcılar, yüksek yargı organları mensupları, yükseköğretim kurumlarındaki öğretim elemanları, Yükseköğretim Kurulu üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri ile yaptıkları hizmet bakımından işçi niteliği taşımayan diğer kamu görevlileri ve Silahlı Kuvvetler mensupları, görevlerinden çekilmedikçe, aday olamazlar ve milletvekili seçilemezler.” hükmünü içermekte; aynı konuyu düzenleyen 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanununun 18 inci maddesi de, yukarıda sayılan görevlilerin, genel ve ara seçimlerin başlangıcından bir ay önce görevlerinden ayrılma isteğinde bulunmadıkça adaylıklarını koyamayacaklarını ve aday gösterilemeyeceklerini hükme bağlamaktadır.
Öte yandan,298 sayılı Kanunun Ek-7 nci maddesinde “Subay, astsubaylar hariç olmak üzere; milletvekili ve mahalli idareler genel ve ara seçimlerinde aday ve aday adayı olan Devlet memurları ve diğer kamu görevlileri, adaylığı veya seçimi kaybetmeleri halinde, Yüksek Seçim Kurulunca seçim sonuçlarının ilanını takip eden bir ay içinde müracaat etmeleri kaydıyla eski görevlerine veya kazanılmış hak aylık derecelerindeki başka bir göreve dönebilirler.” denilmektedir.
Söz konusu hükümle kamu hizmetinin sürekliliği ve görevin boş kalmasının sakıncaları dikkate alınarak ilgililerin eski görevlerinin yanı sıra kazanılmış hak aylık ve derecelerindeki başka bir göreve dönebilmelerine olanak tanındığından, seçime katılabilmek için istifa eden kamu görevlisinin kadrosunun boşaldığı, dolayısıyla idarenin bu kadro üzerinde tasarruf yetkisinin bulunduğunu kabul etmek gerekmektedir.
Bu durumda, 4054 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinde yer alan “Başkanlık ve üyelikler, yenilenme hariç, görev süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde, boşalan yerlere bir ay içinde seçim ve atama yapılır.” hükmünün buyurucu niteliği karşısında, milletvekili genel seçimine katılmak için istifa eden Rekabet Kurulu Başkanından boşalan kadronun, ilgilinin adaylığı veya seçimi kaybetmesi durumunda eski görevine atanmasına olanak sağlamak amacıyla boş tutulması ile ilgili bir zorunluluktan söz edilemez.
2- Duraksama konularından ikincisi; Rekabet Kurulu Başkanının milletvekili adayı olmak üzere görevinden ayrılması nedeniyle boşalan Kurul üyeliğine atanacak kişi için aday belirleme yetkisinin Rekabet Kuruluna mı, yoksa Sanayi ve Ticaret Bakanlığına mı ait olduğuna ilişkin bulunmaktadır.
4054 sayılı Kanunun 22 inci maddesinde, Kurulun biri Başkan, biri İkinci Başkan olmak üzere toplam 11 üyeden oluştuğu belirtildikten sonra, bunlardan dört üyenin Rekabet Kurulunun, iki üyenin Sanayi ve Ticaret Bakanlığının, birer üyenin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanlığının, birer üyenin ise Yargıtay, Danıştay, Üniversitelerarası Kurul ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin kendi kurumları içinden veya dışarıdan her boş üyelik için göstereceği ikişer aday arasından Bakanlar Kurulunca atanacağı öngörülmüştür.
Aynı Kanunun Geçici 1 inci maddesinde de,”Rekabet Kuruluna ilk atama 22 nci madde esaslarına göre yapılır. Şu kadar ki Rekabet Kurulu tarafından gösterilecek adaylara ilişkin hükümler uygulanmaz. İlk atamada Kurul yerine üyelik için Başbakan ile Sanayi ve Ticaret Bakanı ikişer aday gösterirler.” denilmektedir.
Görüldüğü üzere yasa koyucu Rekabet Kurulunun ilk oluşumunda, henüz Kurul bulunmadığından, 22 nci maddede öngörülmüş olan dört kişilik Kurul kontenjanının ikisini Başbakana, diğer ikisini ise Sanayi ve Ticaret Bakanına tanımıştır.
Bu durumda, Kurul Başkanının istifasından sonra yapılacak atamada Geçici 1 inci madde gereğince atanmış olan Kurul Başkanı üyenin, Bakanlık yada Kurul kontenjanından hangisinin adayı olduğunun belirlenmesi gerekmektedir.
Rekabet Kurulu Başkan ve üyelerinin atanmasına ilişkin, 4.2.1997 günlü 97/9090 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinde,4054 sayılı Kanunun 22 nci ve Geçici 1 inci maddeleri gereğince Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca önerilen adaylar arasından Kurula seçilen Kurul Başkanı ve üç üyenin isimlerinin karşısına, parantez içinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yazılmış, ancak, bunlardan hangilerinin Bakanlık yada Kurul adına aday gösterildiklerine ilişkin herhangi bir açıklamaya yer verilmemiştir. Bu belirsizlik nedeniyle Rekabet Kurulunun ilk oluşturulmasında yetkili olan Bakan, Rekabet Kurulu Başkanlığına yazdığı 7.1.1999 günlü ve B.140.PRK.0100000 sayılı yazısında, bu konudaki iradesine açıklık getirmiş ve Başkan olarak atanmış kişiyi Kurul kontenjanından aday olarak gösterdiğini belirtmiştir. Bu nedenle Kanunun Geçici 1 inci maddesinin Bakana verdiği yetki de göz önüne alınarak, Bakanlar Kurulu kararı ile atanmış olan Rekabet Kurulu Başkanının Kurul kontenjanından aday gösterildiği, dolayısıyla Kurul Başkanından boşalan Kurul üyeliğine seçilecek adayı belirleme yetkisinin Rekabet Kuruluna ait olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
3- Duraksama konularından üçüncüsü ise; 4054 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi hükmü uyarınca ataması yapılan ilk Başkanın altı yıllık görev süresi dolmadan istifa etmesi üzerine, yeni atamanın aynı madde hükmüne göre yapılıp yapılamayacağına ilişkindir.
4054 sayılı Kanunun 22 inci maddesinin son fıkrasında, Kurul Başkanının Kurulun göstereceği üç aday arasından Bakanlar Kurulunca görevlendirileceği belirtilmiş,Geçici 1 inci maddesinde de, ” ….. ilk dönem için Kurul Başkanı Sanayi ve Ticaret Bakanının göstereceği iki aday arasından Bakanlar Kurulunca atanır ve Kurul Başkanı ve ikinci Başkanı kuraya iştirak etmeden sürelerini altı yıl olarak tamamlarlar.” denilmiştir.
Kurul Başkanının söz konusu Geçici maddeye göre atanmasının nedeni, madde gerekçesinde, Rekabet Kurulunun en kısa zamanda oluşması, her konuda yetkili olan Kurul Başkanının öncelikle seçilmesi ve rekabet hukukuna ilişkin işlemlerin yürütmesini sağlamak olarak ifade edilmektedir (TBMM, TD,73.,B:47,0,4,s.323).
Söz konusu maddelerle gerekçenin birlikte değerlendirilmesinden, Rekabet Kurulu Başkanının seçimine ilişkin temel kuralların Kanunun 22 inci maddesinde yer aldığı, Geçici 1 inci maddenin ise, Rekabet Kurulu oluşmadan önce bir geçiş maddesi olarak düzenlendiği, böylece Sanayi ve Ticaret Bakanına Kurul yerine Başkanlık için aday gösterme yetkisinin tanındığı, 4.2.1999 günlü ve 97/9090 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla da Kurul Başkanının atandığı dolayısıyla Geçici 1 inci madde hükmünün gereklerinin yerine getirildiği anlaşılmaktadır.
Bu durum karşısında, Rekabet Kurulunun ilk oluşumuyla sınırlı olarak getirilen Geçici 1 inci madde gereğince atanan Kurul Başkanının istifasından sonra yapılacak yeni aday belirlemede ve atamada Kanunun 22 inci maddesinde öngörülen esaslara göre işlem yapılması doğal ve zorunlu görülmektedir.

SONUÇ OLARAK:
1- 18.4.1999 tarihinde yapılacak Milletvekili Genel Seçimine katılmak için görevinden istifa eden Rekabet Kurulu Başkanının adaylığı veya seçimi kaybetmesi durumunda, 298 sayılı Kanunun Ek-7 nci maddesi uyarınca görevine dönebilmesine olanak sağlamak amacıyla seçim sonuçlarının ilanından bir ay sonraya kadar kadrosunun boş tutulmasında zorunluluk bulunmadığı,
2- Milletvekili Genel Seçimine katılmak için görevinden istifa eden Rekabet Kurulu Başkanından boşalan Kurul üyeliğine seçilecek adayı belirleme yetkisinin, 4054 sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca Rekabet Kuruluna ait olduğu,
3- Rekabet Kurulu Başkanının Milletvekili Genel Seçimine katılmak için istifa etmesi nedeniyle boşalan Kurul Başkanlığına aday gösterme yetkisinin, 4054 sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca Rekabet Kuruluna ait bulunduğu, görüşüne varılarak dosyanın Danıştay Başkanlığına sunulmasına 16.2.1999 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.