Danıştay Kararı 1. Daire 1998/223 E. 1998/304 K. 11.11.1998 T.

1. Daire         1998/223 E.  ,  1998/304 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 1998/223
Karar No : 1998/304

Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunda çalışmakta iken,3517 sayılı Kanunla P.T.T. Genel Müdürlüğüne, sözü edilen Kanunun Anayasa Mahkemesince iptali üzerine 4000 sayılı Kanunla Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketine devredilen personelden; halen anılan şirkette çalışanlar ile Posta İdaresi Genel Müdürlüğünde çalışmakta iken emekliye ayrılmış olanlara, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun ek 67 nci maddesi uyarınca emekliliklerinde uygulanacak ek göstergeler hakkında düşülen duraksamanın giderilmesine yönelik Başbakanlığın 21.9.1998 günlü ve Kanunlar Kararlar Genel Müdürlüğü B.02.0KKG/174-212/5311 sayılı yazısının eki Maliye Bakanlığının 25.8.1998 günlü ve Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün B.07.0.B.M.K. 0.16.115.616-28-14525 sayılı yazısında aynen:
” T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğünden alınan 22.09.1997 tarih ve B.07.1.EMS.0.01/5434-Ek 67 sayılı yazıda; Türkiye Radyo ve Televizyon kurumu Vericiler Müdürlüğü personeli iken 12.01.1989 tarih ve 3517 sayılı Kanun uyarınca Verici İstasyonlarının personeli ile birlikte P.T.T. Genel Müdürlüğüne devredildiği ancak Anayasa Mahkemesinin 18.05.1990 tarih ve Esas No: 1989/9, Karar No: 1990/8 sayılı Kararı ile 3517 sayılı Kanunu iptal ettiği ve daha sonra 18.06.1994 de yürürlüğe giren 4000 sayılı Kanun ile, söz konusu personelin Türk Telekomünikasyon A.Ş.’ye devredildiği belirtilerek, bu personelden halen T.Telekom A.Ş.’de çalışanlar ile P.T.T.’de çalışırken emekliye ayrılmış olanlara uygulanacak ek göstergeler konusunda tereddüte düşüldüğü bildirilerek Bakanlığımız görüşü istenilmiştir.
Anılan yazıya Bakanlığımızca verilen 26.05.1998 tarih ve B.07.0.BMK.0.16.115601-4970/7697 sayılı cevabi yazıda;
“3517 sayılı Kanunun Geçici 2 nci maddesinde; Bu Kanunun Geçici birinci maddesinde sözü geçen tesislerde görevli veya bu hizmetle ilgili personel, P.T.T’ye kadrolarıyla birlikte intikal edebilir. İntikal eden personel, P.T.T.’de durumlarına uygun görev unvanlarına intibak ettirilir. Sözleşmeli statüye geçmek isteyenler intibak ettirildikleri unvanların yer aldığı sözleşmeli personel ücret skalasında belirtilen ücretleri alır.
Ancak intikal eden kadrolu veya sözleşmeli personelden, T.R.T’den almakta olduğu aylık veya ücretleri intibak ettirildikleri görevlere ait aylık veya ücretten yüksek olanlar, farklı aylık veya ücretler eşitleninceye kadar almakta oldukları aylık veya ücretleri almaya devam ederler.
Kadrolu çalışmakta iken istekleri üzerine sözleşmeli statüye geçen personelden, T.C. Emekli Sandığı ile ilgilerinin devamını talep edenlerin Sandıkla irtibatları devam eder.” denilmek suretiyle Geçici 1 nci madde kapsamında bulunan verici istasyonlarında görevli personelin P.T.T. ye devredileceği ve bu personelin aylık ve özlük haklarında meydana gelebilecek düşüşü önlemek amacıyla T.R.T’deki mali haklarının korunacağı hükmü getirilmiş bulunmaktadır.
Ancak Anayasa Mahkemesinin 18.05.1990 tarih ve Esas No: 1998/9, Karar No:1990/8 sayılı Kararı ile 3517 Sayılı Kanunun söz konusu hükümleri Anayasaya aykırı bulunarak iptaline karar verilmiştir. Bu karara rağmen ilgililerin yeniden T.R.T. ye dönüşleri yapılamamış ve hangi kurumda istihdam edildikleri hususunda yasal bir boşluk doğmuş ve bu süre içerisinde T.R.T. deki emsali personele uygulanan ek göstergelerden mahrum edilmişlerdir.
Bu defa, 10.06.1994 tarih ve 4000 sayılı Kanunla, daha önce 3517 sayılı Kanun hükümleri uyarınca T.R.T. den P.T.T.ye devredilen personel 4000 sayılı Kanunun Geçici 1 nci maddesi ile Türk Telekomünikasyon A.Ş. ye devredilerek yasal açıdan durumları açıklığa kavuşturulmuş olup statüleri belirlenmiş bulunmaktardır.
Belirtilen nedenlerle 3517 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih ile sonucu ilgililerin yeni hukuki statülerinin açıklığa kavuştuğu 4000 sayılı Kanunun yürürlük tarihleri arasında geçen süre içinde (21.01.1989- 18.06.1994 arası) T.R.T.de çalışan emsali personel için öngörülen ek göstergelerden 3517 sayılı Kanunun Geçici 2 nci maddesi ile 5434 sayılı kanunun ek 67 nci maddesi hükümleri gereğince yararlandırılmaları gerektiği” görüşüne yer verilmiştir.
Daha sonra T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü Kararlar Dairesi Başkanlığının 29.06.1998 tarih ve 346 sayılı yazısı ekinde alınan 18.06.1998-49 tarih ve 744 sayılı Yönetim Kurulu Kararında;
“T.R.T. kurumunda çalışmakta iken 12.01.1989 tarih ve 3517 sayılı Kanunla P.T.T. Genel Müdürlüğüne, bu Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi üzerine de 18.06.1994 tarihinde yürürlüğe giren 4000 sayılı Kanun ile Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketine devredilen ve bu kurumdan ayrıldıkları tarihteki bulundukları kadrolar ve aylık almakta oldukları dereceler için Radyo Televizyon Üst Kurulu tarafından 01.10.1997 tarihinden itibaren TRT Kurumu personeli için belirlenmiş ek göstergelerin PTT veya Türk Telekomünikasyon A.Ş.’den emekli oldukları tarihteki ek göstergelerden yüksek olması halinde 5434 sayılı Kanunun Ek 67 nci maddesi hükmü uygulanmak suretiyle işlem yapılmasına”
karar verildiği anlaşılmıştır.
Bunun üzerine, söz konusu Yönetim Kurulu Kararına Bakanlığımızca iştirak edilmediği 8.7.1998 tarih ve B.07.0.BMK.0.16-115616-28/11404 sayılı yazımız ile T.C. Emekli Sandığına bildirilmiştir.
Diğer taraftan 5434 sayılı Kanunun 9/b maddesinde;
“Yönetim Kurulunun 8 nci maddenin (f) fıkrasında yazılı konularla ilgili kararların birer örneği 15 gün içinde Maliye ve Gümrük Bakanlığına bildirilir.
Maliye ve Gümrük Bakanlığı kendisine gönderilen bu kararlardan kanun ve tüzük hükümlerine uygun görmediklerinin düzeltilmesini 30 gün içinde gerekçesi ile birlikte resen Sandıktan isteyebilir.
Bakanlığın bildirimi üzerine, Yönetim Kurulu kararını düzeltmezse bu kararı dosyası ile birlikte Bakanlığa yollar. Bakanlık görüşünde ısrar ederse bu konuda Danıştayın görüşü alınır.
İlgililer hakkında alınmış kararlar ile Genel Müdürlükçe yapılan tahsis işlemlerine ait bildirimler ilgililerin adreslerine taahhütlü olarak gönderilir. Bunlara karşı ilgililer idari dava açabilirler.”
hükmü yer almış bulunmaktadır.
Bu itibarla, ilgili personel sayısının fazla olması ve İdari Yargıya tek tek gitmeleri halinde gerek yargı giderleri gerekse İdarenin gereksiz zaman kaybının önlenmesi bakımından konunun Danıştay Başkanlığına intikal ettirilerek Bakanlık uygulamasına esas teşkil edecek Kararın alınması yönünde gereğini taktirlerine arz ederim. ” denilmektedir.
Dairemizce yapılan çağrı üzerine gelen Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı … ile T.C. Emekli Sandığı Genel Müdür Yardımcısı …’nin açıklamaları dinlendikten dosyadaki bilgi ve belgeler incelendikten sonra;
Gereği Görüşülüp Düşünüldü :
İstem; Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunda çalışmakta iken 3517 sayılı Kanunla Posta İdaresi Genel Müdürlüğüne geçen ve sözü edilen Kanun’un Anayasa Mahkemesinin 18.5.1990 günlü ve E: 1989/9, K: 1990/8 sayılı kararıyla iptali üzerine de 4000 sayılı Kanunla Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketine devredilen personelden; halen bu Şirkette görev yapanlar ile Posta İdaresi Genel Müdürlüğünde çalışırlarken emekliye ayrılmış olanlara emekliliklerinde uygulanması gerekli ek göstergeler konusunda, 5434 sayılı Kanunun ek 67 nci maddesinin uygulanmasında Maliye Bakanlığı görüşü ile T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü Yönetim Kurulu kararında belirlenen görüş arasında ortaya çıkan farklılığın giderilmesi amacıyla Danıştay’dan aynı Kanunun 9/b maddesi uyarınca görüş alınmasına ilişkin bulunmaktadır.
5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununa 29.11.1984 günlü ve 243 sayılı K.H.K.’nin 50 nci maddesiyle eklenen ek 67 nci madde; daha önce bulundukları kadrolar veya aylık almakta oldukları dereceler için belirlenmiş olan ek göstergeler, yürütmekte oldukları görevler veya aylık almakta oldukları dereceler için belirlenen ek göstergelerden yüksek olanlar hakkında 15 inci maddenin (h) fıkrası hükmü dikkate alınarak emeklilik yönünden en yüksek ek göstergenin uygulanacağı; ….bu K.H.K’nin yürürlük tarihinden önce maddenin birinci fıkrası kapsamına girenlerin 15 inci maddenin (h) fıkrasındaki şartlar
aranmaksızın aylıklarının düzeltileceği ancak, geçmiş süreler için bunlara bir fark ödenmeyeceği hükmünü taşımaktadır.
Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında 3984 sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında ise; Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu personelinin, Başbakanlık Merkez Teşkilatında çalışan personelin aylık ücretleri dışında yararlandığı fazla çalışma ücreti ve benzeri diğer mali haklardan Genel Müdürün teklifi ve Üst Kurulun onayı ile aynen yararlanacağı, ayrıca, kurumda çalıştırılan personelin kadro ünvanlarının, sayısının, ücretlerinin, kadrolara uygulanacak ek göstergelerin, personele sağlanacak sosyal yardımların Kurum Genel Müdürünün teklifi üzerine Üst Kurul tarafından belirleneceği hükmüne yer verilmektedir. Bu Maddeye dayanılarak T.R.T. Kurumu personelinin aylıklarına uygulanacak ek göstergeler 1.1.1997 tarihinden geçerli olmak üzere T.R.T. Genel Müdürünün teklifi, T.R.T. Yönetim Kurulu’nun 8.5.1996 günlü ve 1996/118 sayılı kararı ve Radyo Televizyon Üst Kurulu’nun 28.8.1996 günlü ve 5 sayılı onayı ile belirlenmiştir.
Konuya ilişkin T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü Yönetim Kurulu’nun 18.6.1998 günlü ve 744 sayılı kararında T.R.T. Kurumunda çalışmakta iken 3517 sayılı Kanunla P.T.T. Genel Müdürlüğüne devredilen, bu Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi üzerine de 18.6.1994 tarihinde yürürlüğe giren 4000 sayılı Kanun ile Türk Telekomünikasyon A.Ş.’ne devredilen ve bu Kurumdan emekliye ayrılanlar hakkında, T.R.T. Kurumundan ayrıldıkları tarihteki bulundukları kadrolar ve aylık almakta oldukları dereceler için Radyo-Televizyon Üst Kurulu tarafından 1.1.1997 tarihinden geçerli olmak üzere belirlenmiş ek göstergelerin Posta İdaresi veya Türk Telekomünikasyon A.Ş.’den emekli oldukları tarihteki ek göstergelerden yüksek olması halinde, 5434 sayılı Kanunun ek 67 nci maddesi hükmü uygulanmak suretiyle işlem yapılması gerektiği kabul edilmiştir.
Bu durumda; 3517 sayılı Kanun hükümleri uyarınca T.R.T. Kurumundan Posta İdaresi Genel Müdürlüğüne devredilen personel ile ilgili olarak, 3517 sayılı Kanun hükümlerinin Anayasa Mahkemesince iptali üzerine, bu personelin 10.6.1994 günlü ve 4000 sayılı Kanunla Türk Telekomünikasyon A.Ş’ne devredildikleri böylece yasal açıdan durumlarının açıklığa kavuştuğu ve yasal boşluğun doldurulduğu, statülerinin belirlendiği, bu itibarla 3517 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih ile yeni hukuki statülerinin açıklığa kavuşturulduğu, 4000 sayılı Kanunun yürürlük tarihleri arasında geçen süre içinde (21.1.1989-18.6.1994 arası) bu personelin, T.R.T. Kurumunda çalışan personel için öngörülen ek göstergelerden 3517 sayılı Kanunun Geçici 2 nci maddesi ile 5434 sayılı
Kanunun Ek 67 nci maddesi hükümleri gereğince yararlandırılmaları gerektiği, 18.6.1994 tarihinden sonra Türk Telekomünikasyon A.Ş.’ne devredilen ve bu Şirkette görevli iken emekliye ayrılan personel ile halen sözü edilen Şirkette çalışan ve ileride emekliye ayrılacak olan T.R.T. Kurumunun eski mensubu personelin ise Ek 67 nci maddeden yararlandırılmasına ilişkin T.C. Emekli Sandığı Yönetim Kurulu Kararına iştirak edilmediğini açıklayan Maliye Bakanlığının görüşüne katılmak mümkün görülmemiştir. Zira ileriye dönük bir madde olarak getirilen,bir başka ifade ile süreklilik arzeden Ek 67 nci maddenin bir defaya mahsus uygulanabilirliği olan geçici bir madde niteliğinde olmaması, tersine sosyal güvenlik açısından kazanılmış hakları koruyan nitelikte olması nedeniyle T.R.T. Kurumu eski mensubu bazı personele 18.6.1994 tarihinden sonra uygulanmamasının bu personelin haklarının ihlali sonucunu doğuracağı, bunların emekliye ayrılmaları halinde T.R.T Kurumunda çalışan ya da bu Kurumdan emekli olan emsalleri gözönünde bulundurularak daha yüksek ek göstergeler uygulanması bakımından yasa ile kendilerine tanınan kazanılmış haklardan yararlandırılmaları gerektiği görüş ve sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle; T.R.T. Kurumundan 3517 sayılı Kanun ile Posta İdaresi Genel Müdürlüğüne, bu Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi üzerine de 18.6.1994 tarihinde yürürlüğe giren 4000 sayılı Kanun ile Türk Telekomünikasyon A.Ş’ye devredilen ve bu Kurumdan emekliye ayrılanlara; T.R.T. Kurumundan ayrıldıkları tarihte bulundukları kadrolar ve aylık almakta oldukları dereceler için 1.1.1997 tarihinden geçerli olarak 3984 sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesi uyarınca Radyo Televizyon Üst Kurulunca T.R.T. Kurumu personeli için belirlenmiş olan ek göstergelerin, Posta İdaresi Genel Müdürlüğü veya Türk Telekomünikasyon A.Ş.’den emekli oldukları tarihteki ek göstergelerden yüksek olması halinde, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun Ek 67 nci maddesi hükmünün uygulanması, bu gibi personelden halen Türk Telekomünikasyon A.Ş’de çalışmakta olanların da aylıklarından 5434 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin (h) fıkrası uyarınca tamamlayıcı emekli keseneği kesilmesi koşuluyla, ileride emekliye ayrılmaları halinde aynı Kanunun ek 67 nci maddesi hükmünden yararlandırılmaları gerektiği görüşüne varılmakla 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 9 uncu maddesinin (b) fıkrası uyarınca bu görüşümüzün Başbakanlık yoluyla Maliye Bakanlığına duyurulmak üzere Danıştay Başkanlığına sunulmasına 11.11.1998 gününde oybirliğiyle karar verildi.