Danıştay Kararı 1. Daire 1997/4 E. 1997/4 K. 15.01.1997 T.

1. Daire         1997/4 E.  ,  1997/4 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 1997/4
Karar No : 1997/4

3289 sayılı Kanun uyarınca spor müsabakalarından elde edilen hasılatlardan yüzde yedi oranında Fedarasyonlar Fonu kesilmesine devam edilip edilmemesi konusunda düşülen duraksamanın giderilmesi hususunda istişari görüş istemine ilişkin Başbakanlığın 10.1.1997 günlü ve Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü B.0.20.KKG/174-179/287 sayılı yazısı eki Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün 7.1.1997 günlü ve B.02.1.GSM.0.61.00.00.00042 sayılı yazısında aynen:
” Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü 3289 sayılı Kanun ile kurulmuş hükmi şahsiyeti haiz bir kamu kuruluşudur.
Genel Müdürlüğün gelirleri kanunun 14 ncü maddesinde belirtilmiş olup, mezkür maddenin 1 nci fıkrasının (g) bendinde; “muhtelif fonlardan verilecek hisseler”; Genel Müdürlüğün geliri olarak öngörülmüştür.
Yine 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 15 nci maddesinin 2 nci fıkrasının (a) bendinde “Müsabakaların net hasılatlarının yüzde yedisi” fonun gelirleri arasında açıkça sayılmıştır.
Müsabaka hasılatları başlığı altında 16 ncı maddesinde ise “Müsabakalardan elde edilecek brüt hasılattan gerekli masraflar çıktıktan sonra geriye kalan miktar; Federasyonlar Fonuna, müsabakanın yapıldığı Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerine ve müsabaka yapan kulüplere dağıtılır. Bu konudaki uygulama usul ve esaslar bir yönetmelikle belirtilir.” hükmü vazedilmiştir.
İşbu madde hükmüne dayanılarak hazırlanan “Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sportif Müsabaka ve Gösteri Hasılatının Dağıtımına Dair Yönetmeliğin” 7 nci maddesinin (a) ve (b) bentlerinde Resmi, Profesyonel Spor Müsabaka ve Gösterilerde, bilet satışlarından elde edilen hasılattan düşülecek giderler belirtildikten sonra (c) bendinin 1. fıkrasında kalan meblağın % 7 sinin Fedarasyonlar Fon Payı olarak ayrılacağı hüküm altına alınmıştır.
Yukarıda açıklanan Kanun ve Yönetmelik maddeleri halen yürürlükte ve etkindir.
Her nekadar 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun daha sonra yürürlüğe girmişse de bu Kanunun, 3289 sayılı Kanun ve buna dayanılarak çıkarılan Yönetmelik maddelerini yürürlükten kaldırdığı söylenemez.
Nitekim 3813 sayılı Kanunun 32.maddesinde Yürürlükten kaldırılan hükümler düzenlenmiş bu madde ile sadece 3461 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
3813 sayılı Kanunun geçici 1 nci maddesinde aynen “Bu Kanunda öngörülen Ana Statü, statü ve talimatlar yürürlüğe girinceye kadar bu husustaki mevcut düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir” denmektedir ki; 3289 sayılı Kanun ve bu Kanunun 16. maddesine dayanılarak çıkarılan Yönetmelik hükümleri 3813 sayılı kanun hükümlerine aykırı değildir.
Aksine 3813 sayılı Kanunun 23. maddesinde yeralan “Federasyon bu Kanunda kendisine verilen görevleri yerine getirebilmek için ilgili mevzuat ve bütçe esasları çerçevesinde gerekli bütün harcamaları yapar” hükmü % 7 Fonun kesilmesine cevaz veren bir hükümdür.
3289 sayılı Kanunun 15 nci maddesi ve aynı kanunun 16 ncı maddesine dayanılarak çıkarılan Yönetmeliğin 7 nci maddesi yürürlükte olduğu sürece müsabakaların net hasılatlarının yüzde yedisinin kesilmesine devam edilmesinin mevzuata uygun olduğu Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirliğinin görüşü iken Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı; 18 Kasım 1996 tarih ve 01-96/441-17825 sayılı yazıları ile; Genel Müdürlüğe başvurarak Türkiye Futbol Federasyonunun 17.6.1992 tarih ve 3813 sayılı Kanunla özerk hale getirildiği; amatör ve profesyonel futbolun Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünden ayrılarak Türkiye Futbol Federasyonuna bağlandığı gerekçesiyle 3289 sayılı Kanunun 15 nci ve 16 ncı maddelerine göre kesilen % 7 fonun bundan böyle kesilmemesini talep etmektedir.
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde bulunan spor saha ve tesislerinde oynanan amatör ve profesyonel futbol müsabakalarından elde edilen hasılatlardan % 7 Federasyonlar Fonu kesilmesi konusunda ortaya çıkan duraksamanın giderilmesi amacıyla ve bu konunun açıklığa kavuşması için Danıştay görüşünün belirlenmesi bakımından yazımızın Danıştay 1. Daire Başkanlığına intikalinin sağlanmasını tensip ve takdirlerinize arz ederim.” denilmektedir.
Dairemizde 15.1.1997 gününde yapılan toplantıya katılan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü 1 inci Hukuk Müşaviri … ile aynı Genel Müdürlük Ankara İl Müdürü …’nın açıklamaları dinlendikten dosyadaki bilgi ve belgeler incelendikten sonra;
Gereği Görüşülüp Düşünüldü :
İstişari görüş istemi; 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca bu Genel Müdürlüğün mülkiyetinde bulunan spor saha ve tesislerinde oynanan amatör ve profesyonel müsabakalarından elde edilen net hasılatlardan % 7 oranında Federasyonlar Fonu kesilmesine devam edilip edilmemesi konusunda düşülen duraksamanın giderilmesi istemine ilişkindir.
3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 14 ncü madde 1 nci fıkra g bendi; muhtelif fonlardan verilecek hisseleri “bu genel müdürlüğün gelirleri arasında saymış, aynı Kanunun 15 nci madde 2 nci fıkra a bendi; “müsabakalarının net hasılatlarının % 7 sini Federasyonlar Fonunun gelirleri” arasında göstermiş, aynı Kanunun 16 ncı maddesi ise; “müsabakalardan elde edilecek brüt hasılattan gerekli masraflar çıktıktan sonra geriye kalan miktarın, Federasyonlar Fonuna, müsabakanın yapıldığı Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerine ve müsabaka yapan kulüplere dağıtılmasını ve bu konudaki uygulama usul ve esaslarının bir yönetmelikle belirtilmesini öngörmüştür.
3289 sayılı Kanunun 15 nci maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak 14.5.1987 günlü ve 19480 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Beden Terbiyesi ve Spor Genel Müdürlüğü Federasyonları Fon Yönetmeliği’nin gelirler başlıklı 11 nci madde a fıkrasında; müsabaka ve gösterilerden, Hasılat Dağıtım Yönetmeliği hükümlerine göre elde edilen gelirler, bu fonun gelirleri arasında sayılmış, aynı Kanunun 16 ncı maddesine göre düzenlenip 26.11.1986 günlü ve 19293 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanıp yürürlüğe konulan “Beden Terbiyesi ve Spor Gençlik Müdürlüğü Spor Müsabaka ve Gösteri Hasılatının Dağıtımına Dair Yönetmeliğin” değişik 7 nci maddesinde ise; resmi, profesyonel
spor müsabaka ve gösterilerinde, bilet satışlarından elde edilen hasılattan düşülecek giderler belirtildikten sonra c bendinin 1 nci fıkrasında, kalan meblağın % 7 sinin Federasyonlar Fon Payı olarak ayrılması hüküm altına alınmıştır.
Bunun yanında, 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda,3289 sayılı Kanunun 15 ve 16 ıncı maddelerinde yer alan müsabaka net hasılatlarının % 7 sinin Federasyonlar Fonuna kesilmesini öngören hükmünü, ortadan kaldıracak açık bir hüküm bulunmamaktadır.
Ayrıca, Futbol Federasyonunun özerk hale getirilmiş olması nedeniyle 3289 sayılı Kanun uyarınca tüm spor müsabaka hasılatlarından Federasyonlar Fonu için kesilen % 7 kesintiden futbol müsabakalarının zımnen istisna kılındığının kabulüne de olanak görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün mülkiyetindeki spor saha ve tesislerinde oynanan amatör ve profesyonel müsabakalarının net hasılatlarının yüzde yedisi oranında ayrılan Federasyonlar Fonu 3289 sayılı Kanun ve konuya ilişkin yönetmelikler hükümleri uyarınca anılan Genel Müdürlüğün gelirleri arasında yer aldığından, futbol müsabakalarından Federasyonlar Fonu kesintisine devam edilmesi gerektiği görüşüne varılmakla dosyanın Danıştay Başkanlığına sunulmasına 15.1.1997 gününde oybirliğiyle karar verildi.