Danıştay Kararı 1. Daire 1996/196 E. 1996/192 K. 03.10.1996 T.

1. Daire         1996/196 E.  ,  1996/192 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 1996/196
Karar No : 1996/192

Fonlar İhale Yönetmeliğine göre açılan bir ihalede teklif mektuplarının değerlendirilmesi aşamasında ihale mevzuatı açısından düşülen duraksamanın giderilmesi istemine ilişkin Başbakanlığın 26.9.1996 günlü ve Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü B.02.0.KKG/174-175/3932 sayılı yazısı eki Bayındırlık ve İskan Bakanlığının 25.9.1996 günlü Yapı İşleri Genel Müdürlüğü B.09.0.YİG.0.14.00.07/04160 sayılı yazısında aynen:
“Bakanlığımızca, Fonlar İhale Yönetmeliğinin 37.maddesi (c) fıkrası uyarınca 19.09.1996 tarihinde geçici ihalesi yapılmış bulunan … İli 2.Grup 269 Afet Konutu İnşaatının ihalesi esnasında teklif mektuplarının değerlendirilmesinde, … İnşaat Ticaret Anonim Şirketine ait teklif mektubunun, m2 birim fiyatının ….-TL. ve götürü bedel tutarının da ….-Tl olması gerektiği halde, teklif fiyatının toplam (…m2 x …)=… lira üzerinden verilmesi sebebiyle, … İnş.San ve Tic.Ltd.Şti.’de ait teklif mektubunda ise yazı ve rakamla ifade edilen miktarlar arasında farklılık bulunması sebebiyle bu teklifler İhale Komisyonunca ihale dışı bırakılmışlardır.
Ancak, … İnş.Tic.A.Ş.’nin bu husustaki 20.09.1996 tarihli dilekçesi üzerine konu, Bakanlığımız Hukuk Müşavirliğine intikal ettirilmiş olup, Hukuk Müşavirliğinin bu hususdaki 24.09.1996 gün ve 99-1/04020 sayılı mütalaasında özetle;
Fonlar İhale Yönetmeliğinin, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 37/2 maddesine paralel 30.maddesinin 2.fıkrası gereğince, teklif edilen fiyatın rakam ve yazı ile açık olarak yazılmasının mecburi olduğu, bunlardan herhangi birine uygun olmayan veya üzerinde kazıntı, silinti veya düzeltme bulunan tekliflerin reddolunarak hiç yapılmamış sayılması gerektiği belirtilerek, 96/1 sıra no.lu Devlet İhaleleri Genelgesinin Teklif Mektupları ve Tekliflerin Değerlendirilmesi ile ilgili açıklamasında da;
Teklif edilen fiyat veya indirimin, rakam ve yazı ile açık, tutarlı ve hiçbir tereddüte imkan vermeyecek şekilde yapılmış olması, teklif mektubunda kazıntı silinti ve düzeltme (imza veya paraflı olsa dahi) bulunmamasının gerekmesi,
Anılan firmanın teklif mektubunun bir çarpım hatası sonucu ….-TL yerine, ….-TL yazılmış olmasının bir an kabul edilmiş olması dahi bu durumun teklif mektubundaki “teklif edilen fiyatın” düzeltilmesi sonucunu doğuracağı ki bu hususun bahse konu Yönetmelik ve Devlet İhaleleri Genelgesinin yukarıda sözü edilen maddelerine uymadığı,
Hususları belirtilerek adı geçen şirket teklifinin değerlendirme dışı bırakılması kararının Müşavirliklerince de uygun bulunduğu ifade edilmektedir.
İhale Komisyonunca değerlendirme dışı tutulan;
a) Müşteki firma … … İnş.ve Tic.A.Ş.’nin ….-Tl tutarındaki teklif mektubuna mukabil, ihaleyi kazanan … İnş.Taah.Proje Tes.ve Tic.Ltd.Şirketinin teklifi ….-TL.olup iki
teklif arasındaki fark ….-TL.dir.
b) Yine ihale komisyonunca değerlendirme dışı tutulan … İnş.San.ve Tic.Ltd.Şirketi’nin teklifi ise ….-TL. olup, bu teklifle ihaleyi kazanan … İnş.Taah.Proje Tes.ve Tic.Ltd.Şirketinin teklif fiyatı arasındaki fark ise ….-TL.dir.
Bu duruma göre; özellikle kış mevsimine çok az bir süre kalması, dolayısıyle afet konutlarının gecikmeye mahal bırakılmaksızın 2,5 ay gibi bir süre zarfında bitirilme mecburiyeti de gözönüne alınarak konunun Danıştay Başkanlığınca da acilen tetkiki ile istişari mütalaalarına ihtiyaç duyulmaktadır.
Yazımız ve eklerinin Danıştay Başkanlığına havale buyrulmasını tensiplerinize arz ederim.” denilmekte olduğundan konu incelenerek;
Gereği Görüşülüp Düşünüldü:
Başkan …’ın ” Bakan onayından geçmek suretiyle kesinleşmiş ihale komisyonu kararının, varlığı, istem yazısında belirlenen tereddüdün, bundan sonra ortaya çıkacak ihaleler yönünden de söz konusu olabileceği göz önünde bulundurularak, sorunun, “öznel olay dışında her hangi bir ihalede, istem yazısında belirlenen durumların ortaya çıkması halinde, bu duruma yol açan firmaların değerlendirme dışı bırakılıp bırakılmayacağı şeklinde gerçekleştirilip, objektifleştirilmek suretiyle görüş bildirilebileceği görüşüyle çoğunluk kararına salt bu nedenle katılmıyorum” yolundaki ayrışık oyuna karşı, istişari görüş istemini; … İli 2 nci Grup 269 Afet Konutu İnşaatının ihalesi aşamasında, ihaleye katılan firmalardan birinin, mektubunda teklif ettiği inşaat bedelini çarpım hatası sonucu yanlış hesaplaması ve yazması, diğerinin mektubunda teklif ettiği inşaat bedelini rakam ve yazı ile farklı yazması nedeniyle değerlendirme dışında bırakıldıkları Devlet ihale mevzuatı hükümlerinin, değerlendirme dışında bırakılan firmalar tekliflerinin, yeniden değerlendirilmeye tabi tutulmasına olanak tanıyıp tanımadığı konusunda düşülen duraksama oluşturmaktadır.
Danıştay’dan istişari nitelikte görüş istemlerinin; idari makam ve mercilerin doğrudan işlem tesis edebilecekleri alanlarda genel ve objektif konulara ilişkin olması gerekmekte, subjektif ve spesifik olaylar için görüş bildirilmesine olanak bulunmamaktadır.
Dosya içeriğinden, ihaleye katılan iki firmanın verdikleri hatalı teklif mektupları nedeniyle ihalede değerlendirme dışı bırakılmaları gibi subjektif ve spesifik bir olayın istişari görüş istemine konu edildiği ve söz konusu ihaleye ilişkin 19.9.1996 günlü İhale Komisyonu kararının aynı gün Bayındırlık ve İskan Bakanınca onaylanarak kesinleştiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda; idari makam ve mercilerin doğrudan işlem tesis edebilecekleri alanlarda genel ve objektif konulara ilişkin olmayan, subjektif ve spesifik bir olayla ilgili olduğu anlaşılan Bayındırlık ve İskan Bakanlığının istemi hakkında görüş bildirilmesine olanak bulunmadığına ve dosyanın Danıştay Başkanlığına sunulmasına 3.10.1996 gününde oyçokluğuyla karar verildi.