Danıştay Kararı 1. Daire 1996/103 E. 1996/119 K. 04.06.1996 T.

1. Daire         1996/103 E.  ,  1996/119 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BİRİNCİ DAİRE
Esas No : 1996/103
Karar No : 1996/119

Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfına ait taşınmazın, … Belediyesine satışının Vakıflar Meclisince uygun bulunmadığı yolundaki karara karşı yapılan itiraz üzerine, 227 sayılı Vakıflar Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesinin (e) bendi uyarınca görüş bildirilmesi isteğine ilişkin Başbakanlığın 10.5.1996 günlü ve B.02.0.KKG/174-162/1983 sayılı yazısına ekli Vakıflar Genel Müdürlüğünün 9.5.1996 günlü ve B.02.1.VGM.0.12.00.02.171.06/246.2-4872 sayılı yazısında aynen:
“Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre kurulan Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı mülkiyetinde bulunan …-… … mahallesi, tapunun … pafta, … ada, … parsel numarasında kayıtlı 1.875.37.m2. sahalı taşınmaz İmar Planında Açık Kültür ve Sanat Müzesi alanı olarak belirlendiğinden, vakfa hiç bir gelir getirmediğinden vakıf tarafından satışı istenilmiş, Vakıflar Genel Müdürlüğü Vakıflar Meclisinin 24.4.1996 tarih ve 236/387 sayılı oy çokluğu kararı (Genel Müdür Vekilinin muhalefeti var) ile satış konusunun uygun bulunmadığına karar verilmiştir.
Vakıflar Genel Müdür Vekili karara muhalif kaldığından;
Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında 227 sayılı kanun hükmünde kararnamenin 4 ncü maddesi (e) fıkrası “Vakıflar Meclisi kararları salt çoğunlukla alınır. Vakıflar Genel Müdürü muhalif kaldığı kararları onbeş gün içinde Başbakanlığa sunabilir bu durumda Başbakanlığın Danıştayın görüşünü almak suretiyle verdiği karar doğrultusunda işlem yapılır” hükmü gereği konunun Danıştay Başkanlığı’na sunularak alınacak görüş doğrultusunda işlem yapılması düşünülmektedir.
Arzederim.” denilmekte olup, Dairemizce yapılan çağrı üzerine gelen Vakıflar Genel Müdür Yardımcısı … ve Hukuk Müşaviri … ile Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı İNŞ.BML.VB TEŞ.Ş.Müdürü …’ın açıklamaları dinlendikten sonra konu incelenerek,
Gereği Görüşülüp Düşünüldü :
Türk Medeni Kanununun 80/A maddesinde, geliri giderini karşılamayan veya kıymetine uygun gelir getirmeyen vakıf mallarının, daha yararlı herhangi bir mal veya para ile değiştirilebileceği, bu değiştirmeye, teftiş makamının teklifi üzerine, idare uzvunun düşüncesi alındıktan sonra yetkili asliye mahkemesince karar verileceği, Türk Medeni Kanunu Hükümlerine Göre Kurulan Vakıflar Hakkında Tüzüğün 27 nci maddesinde de, geliri giderini karşılamayan veya kıymetine uygun gelir getirmeyen vakıf mallarının, vakıf senedinde aksine bir hüküm bulunsa bile, vakıf yönetiminin önerisi ve Vakıflar Genel Müdürlüğü Vakıflar Meclisinin uygun görüşünden sonra yetkili asliye mahkemesince, daha yararlı bir mal veya parayla değiştirilmesine karar verilebileceği öngörülmüştür.
Bu hükümlerden, vakıflara ait taşınmaz malların satışına ilişkin olarak Vakıflar Meclisince bir karar verilebilmesi için, öncelikle, vakıf mallarının gelirini giderini karşılayıp karşılayamadığı yada kıymetine uygun bir gelir getirip getirmediği hususunda inceleme ve değerlendirme yapılarak bir sonuca varılması gerektiği açıktır.
Oysa, Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfına ait olup, … İli, … ilçesinde bulunan 1.875.37 metre karelik taşınmazın, imar planında açık kültür ve sanat müzesi alanı olarak ayrıldığı, dolayısıyla, vakfa hiçbir gelir getirmediği, ileride, bu durumun da bir değişiklik olmayacağı belirlenmesine karşın, Vakıflar Meclisi kararında, bu hususların göz önüne alınmaksızın, sadece, söz konusu taşınmazın ….-lira bedel üzerinden, … Belediyesine satışının uygun bulunmadığı yolunda karar verildiği görülmektedir.
Açıklanan nedenlerle, anılan Vakfa ait söz konusu taşınmazın satışının hukuka uygun olacağı sonucuna varılmakla, dosyanın, Danıştay Başkanlığına sunulmasına 4.6.1996 gününde oybirliğiyle karar verildi.