Danıştay Kararı 1. Daire 1989/41 E. 1989/67 K. 24.04.1989 T.

1. Daire         1989/41 E.  ,  1989/67 K.
Daire : BİRİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1989
Karar No : 67
Esas Yılı : 1989
Esas No : 41
Karar Tarihi : 24/04/989

657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNUNUN 36.MADDESİ (F) FIKRASININ TEKNİK HİZMETLER SINIFIYLA SAĞLIK HİZMETLERİ SINIFI PERSONELİNE ÖDENECEK EK GÖSTERGELERİN TESBİTİ HUSUSUNDA DA TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIK DİVANINA YETKİ VERDİĞİ HK.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı yazısından istişari düşünce isteminin konusunu, 657 sayılı Kanunun değişik 36.maddesinin (F) fıkrasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi asli ve sürekli kadrolarında bulunanların ek göstergelerinin tesbit ve kullanılmasında Başkanlık Divanına verilen yetkinin kapsamının, çeşitli hizmet sınıfları açısından tesbitinin oluşturduğu anlaşılmaktadır.
Konuyla ilgili yasa hükümlerinde sırasıyla aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 1327 sayılı Kanunla değişik 43. maddesiyle, genel idare hizmetleri sınıfının 1,2,3 ve 4.derecelerine dahil bazı görevler için ilgili memuriyetlerin yönetim sorumluluğu ve Devlet için taşıdıkları önem gözönünde bulundurulmak suretiyle bu derecelerde işgal edilen kademelerin gösterge sayılarına 50, 100, 150 veya 200 sayılarının eklenmesi suretiyle bulunacak gösterge sayıları üzerinden ödeme yapılabileceği hükmü getirilmiş ve hangi memuriyetlerin bu göstergelerden aylık alacağının Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Dairesinin görüşü alınarak Bakanlar Kurulunca tesbit edileceği ve her
yıl bütçe Kanunlarıyla gösterileceği belirtilmiştir.
657 sayılı Kanuna 1327 sayılı Kanunla eklenen 36.maddenin (B) fıkrasın da, “Bu kanunla tesbit edilen çeşitli hizmet sınıfları mensuplarından Yasama Meclislerinde asli ve sürekli görevlerde bulunanların kadro, ünvan, derece, intibak ve diğer bilumum özlük haklarının kullanılması ile ilgili yetkiler Cumhuriyet Senatosu ve Millet Meclisi Başkanlık divanlarına aittir. “hükmüyle özlük hakları kapsamında mütalaa edilen ek göstergelerin kullanılmasına ilişkin yetkiler, 657 sayılı kanunun çizdiği genel sınırlar içinde kalınmak koşuluyla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanına bırakılmış, 30.5.1974 gün ve 12 sayılı Kanun hükmünde kararnamenin 1.maddesiyle 657 sayılı Kanunun 43.maddesindeki ek gösterge ödenebilecek sınıflar, Genel İdare Hizmetleri ve Mülki İdare Amirliği sınıfı olarak saptanmış 12.2.1982 gün ve 2595 sayılı Kanunun 1.maddesiyle yapılan değişiklikle de ek gösterge ödenecek hizmet sınıfları Yardımcı Hizmetler Sınıfı dışındaki bütün sınıfları kapsayacak biçimde yeniden düzenlenerek ek gösterge ödenmesi şartı ünvan ve kadro derecesi esasına dayandırılmış, 241 ve 243 sayılı Kanun hükmündeki Kararnamelerle ek göstergeler konusunda yeni düzenlemeler yapılmış ve bu meyanda, 657 sayılı Kanunun değişik 36.maddesinin ortak hükümler Bölümünün (F) fıkrasında 29.11.1984 gün ve 243 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnamenin 1.maddesiyle yapılan değişiklikle, “Bu kanunla tesbit edilen çeşitli hizmet sınıfları mensuplarından Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinde ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde asli ve sürekli görevlerde bulunanların kadro,ünvan, derece,ek gösterge, intibak ve diğer özlük haklarının tesbit ve kullanılması ile ilgili yetkiler Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanına aittir. Ancak Türkiye Büyük Millet Meclisi personeli için tesbit edilecek ek göstergeler Bakanlık Müsteşarları için öngörülen rakamı aşamaz.” hükmü getirilmiştir
Böylece Türkiye Büyük Millet Meclisinde asli ve sürekli görevlerde çalışan 657 sayılı Kanunla tesbit edilen çeşitli hizmet sınıflarına mensup personelin ek göstergelerini, yalnız kullanılmasında değil tesbiti konusunda da Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı yetkili kılınmıştır.
Başkanlık divanına verilen bu yetki, 657 sayılı Kanunun 43.maddesinde sayılan bütün hizmet sınıflarını kapsamaktadır.
Nitekim 243 sayılı Kanun hükmündeki kararnamenin 1.maddesinin gerekçesinde de, “TBMM’de görevli memurların ek göstergelerinin, Bakanlık müsteşarları için öngörülen ek göstergeleri aşmamak üzere Meclis Başkanlık divanınca tesbit edileceği kabul edilmektedir… denilmek suretiyle, TBMM’de görevli memurların sınıfları yönünden başkanlık divanının yetkilerinde bir farklılık olmadığı açıklanmıştır.
Sonuç olarak, “657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36.maddesi (F) fıkrasının Teknik Hizmetler Sınıfıyla Sağlık hizmetleri sınıfı Personeline ödenecek ek göstergelerin tesbiti hususunda Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanına yetki verdiği mütalaa kılındı.